۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲

بندر تاریخی کنگ ثبت جهانی می‌شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از انجام برنامه ریزی‌ها جهت تهیه پرونده ثبت بندر کنگ در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد.
کد خبر: ۸۵۹۷۰
بندر تاریخی کنگ ثبت جهانی می‌شود
 
رضا برومند در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بندر کنگ واقع در پنج کیلومتری بندر لنگه یکی از قدیمی‌ترین بنادر جنوب کشور محسوب می‌شود که حفاظت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه قدمت فعالیت بندر تاریخی کنگ به حدود سه هزار سال تخمین زده شده است، بیان داشت: این بندر در سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی از انجام برنامه ریزی‌ها جهت تهیه پروندۀ ثبت بندر کنگ در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد و اظهار داشت: با تلاش‌های در حال انجام امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبت جهانی این بندر تاریخی واقع در کرانه خلیج فارس باشیم.

به گفته وی، ثبت جهانی بندر کنگ، کمک شایانی به حفاظت هر چه بیشتر از این بندر خواهد کرد، ضمن اینکه نقش مهمی در صیانت از سیادت تاریخی خلیج فارس خواهد داشت.

برومند با اشاره به بافت تاریخی منحصر به فرد بندر کنگ اذعان داشت: مرت بافت تاریخی بندر کنگ با تشکیل جلسات بررسی حفاظت و مرمت بافت تاریخی این بندر به طور مرتب در شهرستان کنگ با حضور شهردار این شهرستان برگزار می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، بندر کنگ با برخورداری از ساختار معماری ایرانی - اسلامی متناسب با فضای جغرافیایی، طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به خود جذب کرده است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، وجود بادگیر‌ها را از جمله مهمترین ویژگی بافت تاریخی بندر کنگ دانست و اعلام کرد: مرمت بادگیر‌های این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان همچنین از وجود کارگاه‌های لنج سازی در بندر کنگ خبر داد و یادآور شد: وجود این کارگاه‌های لنج سازی نقش مهی در ثبت جهانی بندر کنگ ایفا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به همراه شهرداری بندر کنگ می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از این شهر تاریخی ایفا کند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان همچنین بر ضرورت آگاه سازی جامعه محلی نسبت به حفاظت از آثار تاریخی بندر کنگ تأکید کرد.

برومند در ادامه گفته‌های خود از اختصاص ۳۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی جهت مرمت و بازسازی بافت تاریخی بندر کنگ در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر شرایط ثبت جهانی بندر تاریخی کنگ را فراهم کنیم.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، بدون شک ثبت جهانی بندر تاریخی کنگ علاوه بر حفاظت هر چه بیشتر از این بندر تاریخی نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد داشت و می‌تواند باعث تحول گردشگری در شرق استان هرمزگان شود.

برومند بیان داشت: در همین راستا نیز توسعه زیرساخت‌های گردشگری در بندر کنگ و شهرستان بندر لنگه برای آمادگی هر چه بیشتر از گردشگران ورودی به این منطقه در دستور کار قرار گرفته است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی اشاره کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار