۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

شیوع کرونا و تأثیر آن بر بازار حمل و نقل دریایی در ماه جاری!

شیوع کرونا و تأثیر آن بر بازار حمل و نقل دریایی در ماه جاری!
به دنبال شیوع ویروس کرونا، شیب بازار نرخ‌های کرایۀ حمل در صنعت کشتیرانی طی ماه جاری نزولی خواهد بود، این روند ممکن است در ماه‌های آینده استمرار داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۹۴۶
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، موسسۀ Drewry در جدیدترین گزارش ماهانه خود تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف صنعت کشتیرانی را مورد بررسی قرار داد و نوشت: پس از اینکه صنعت کشتیرانی شروع خوبی را در روز‌های نخست ۲۰۲۰ به نمایش گذاشت، اما یک شبه با گسترش و شیوع ویروس واگیردار کرونا، آسمان بازار کشتیرانی به تاریکی گروید. اگرچه مقامات چینی اقدامات سختگیرانه و جدی از جمله بستن ۱۶ شهر و کل استان ووهان را به منظور قطع گسترش ویروس کرونا انجام دادند، اما این ویروس همچنان درحال شیوع پیدا کردن است.  

براساس این گزارش، انتظار می‌رود ترس از ویروس کرونا سبب گسترش ظرفیت ناوگان کشتی‌های کانتینربر بیکار و غیرفعال درماه جاری و ماه آینده شود.
گفتنی است: ظرفیت ناوگان بیکار در ژانویه ۲۰۲۰ بر روی یک میلیون و ۲۰۰ TEU ایستاد.

با پیش‌بینی اُفت تقاضا به دلیل شیوع ویروس، خطوط کشتیرانی اصلی مانند مرسک دانمارک و CMA CGM فرانسه اعلام کردند که سفر‌ها به بنادر چین که مبتلا به ویروس کرونا هستند، کنسل شده است.

کنسل کردن سفر یکی از ابزار‌های همیشگی بوده است که از سوی خطوط برای مدیریت ظرفیت در طول سال نوی چینی به کار گرفته می‌شود. اما با این وجود به دنبال شیوع ویروس کرونا، فصل تعطیلات ۲۰۲۰ روی ناخوش خود را نشان داد. درصورتیکه شیوع ویروس کرونا استمرار داشته باشد، انتظار می‌رود روند کنسل کردن سفر‌ها ازسوی خطوط ادامه پیدا کند که این مسأله سایۀ ظرفیت مازاد را سنگین‌تر خواهد ساخت.  

لازم به ذکراست: بازار فله خشک به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرارگرفته است. تولید در شهر‌های مبتلا به ویروس، به حال توقف درآمده و همانطور که ویروس گسترش می‌یابد، ریسک تعطیل شدن تولید، شهر‌های بیشتری را تهدید می‌کند. برهمین اساس، شاخص بالتیک فلۀ خشک در سی و یکم ژانویه شیب نزولی را در پیش گرفت و این روند همچنان به قوت خود باقی است.

به دنبال شیوع ویروس کرونا و عرضۀ پایین سنگ‌آهن از برزیل، Drewry نسبت به نرخ‌های کرایۀ حمل در ماه فوریه خوش‌بین نیست. افزون بر این، شیوع اخیر ویروس کرونا اشتهای تجار چینی را برای واردات سنگ‌ آهن کاهش خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است: پیش بینی می‌شود، نرخ‌های کرایۀ حمل در بازار تانکر به روند نزولی خود در ماه فوریه ادامه دهند، ضعف فصلی در فعالیت پالایشگاه‌ها، تقاضای نفتی ضعیف در چین و هم‌چنین جریان ناگهانی ورود شناور‌ها به ناوگان جهانی پس از برداشتن تحریم‌های آمریکا بر نفتکش‌های واحد دالیان شرکت کاسکوی چین، از جمله عواملی هستند که اُفت نرخ‌های کرایه حمل در ماه فوریه را رقم خواهند زد.

در پی ریزش نرخ‌های کرایۀ حمل، مالکان به سمت اوراق شناور‌های قدیمی خود در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ سوق داده خواهند شد، هم‌چنین قیمت‌های بانکرینگ بالا ناشی از اجرای قانون ۲۰۲۰ آیمو، درآمد‌های شناور را تضعیف می‌کند. هم‌چنین برآورد‌ها حاکی از آن است که نرخ‌های کرایۀ LPG در ماه فوریه روند نزولی را طی کند، چرا‌که به دلیل شیوع ویروس کرونا، بازار تقاضای LPG آسیا اُفت پیدا کرده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار