۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱

ویروس کرونا صنعت کشتیرانی جهان را فلج می‌کند

ویروس کرونا صنعت کشتیرانی جهان را فلج می‌کند
از آنجاییکه شیوع ویروس کرونا همچنان استمرار دارد، خیلی مشکل است که پیامد‌های میان مدت و بلند مدت آن را بتوان پیش بینی کرد، اما عواقب کوتاه مدت مشخص هستند؛  اُفت تقاضا و ریزش نرخ‌های کرایه حمل.  
کد خبر: ۸۵۹۲۳
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، شیوع ویروس کرونا تمامی بازار‌های جهانی را فلج کرده است. بازار‌های صنعت کشتیرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. آنچه مسلم است اینکه بسته بودن بازار‌های چین، بازار‌های کشتیرانی را فلج کرده و به نرخ‌های کرایۀ حمل به شدت آسیب خواهد زد. قطعاً مدتی زمان می‌برد تا صنعت کشتیرانی بتواند دوباره روی پای خود بایستد. ازآنجاییکه گسترش و شیوع این ویروس استمرار دارد، پیش‌بینی پیامد‌های میان‌مدت و بلند‌مدت کاری بس دشوار است، اما اُفت تقاضا و ریزش نرخ‌های کرایۀ حمل ازعواقب کوتاه مدت قطعی و مسلم آن هستند.

تمدید تعطیلات سال نوی چینی با هدف مهار گسترش ویروس کرونا، آسیب جدی بر پیکره بازار‌های کشتیرانی وارد آورده است، نرخ‌های کرایۀ حمل اُفت قابل توجهی را متحمل شده‌اند و این ریزش استمرارخواهد داشت. هرهفته که بازار‌های چین در تعطیلی به‌سر می‌برد این بدان معنی است که اقتصاد جهانی رو به کُندی پیش می‌رود. شیوع این ویروس مُهلک آثارمخرب خود را بر تولید ناخالص داخلی GDP به همراه خواهد داشت.

این گزارش ادامه داد: وقتی در سال ۲۰۱۷ میلادی، کشتیرانی مرسک دانمارک مورد هدف حمله ویروس سایبری قرار گرفت، 10 روزی زمان برد تا شرکت بتواند کل شبکۀ خود با چهار هزار سِرور و ۴۵‌هزار کامپیوتر بازسازی کند. پس قطعاً بهبود از شیوع ویروس کرونا خیلی ساده، سریع یا ارزان نخواهد بود.

 ویروس مهلک کرونا عملیات بنادر را فلج کرده است و برنامه ریزی در تمامی بخش‌ها را مختل کرده است. کنسل کردن سفر‌ها از سوی خطوط کشتیرانی کانتینری، نخستین اقدام برای کاهش فشار ناشی از تقاضای پایین به شمار می‌آید.

گفتنی است: روند صادرات کالا‌های تولیدی از چین به اقتصاد‌های توسعه یافته محرک اصلی کشتیرانی کانتینری محسوب می‌شود. به طوری‌که هفت تا از 10 تا از بزرگترین بنادر کانتینری جهان در چین واقع هستند. بسته شدن گستردۀ کارخانجات منجر به اُفت تولید صنعتی می‌شود. بازار کشتیرانی کانتینری درون آسیایی- بزرگترین بازار در جهان- نخستین بازاری خواهد بود که پیامد‌های شیوع ویروس کرونا را درک خواهد کرد، اگر زنجیره‌های عرضه درون آسیایی مختل شوند. دومین بازاری که بیشترین آسیب را از این اختلالات خواهد دید، مسیر‌های تجاری طولانی آمریکای شمالی و اروپا خواهد بود.

طی هفته‌های گذشته تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار کشتیرانیِ تانکر نیز کاملاً ملموس بوده است. چین به عنوان بزرگترین واردکنندۀ نفت خام در جهان در سال گذشته ۵۰۶ میلیون تُن نفت خام را وارد کرد. بسته بودن بازار‌های این کشور اُفت واردات نفت خام و به همراه آن کاهش فعالیت پالایشگاه و ریزش نرخ کرایۀ حمل را به همراه دارد. چنانچه درآمد نفتکش غول پیکر از خاورمیانه به چین از ۱۰۳ هزار و ۲۷۴ دلار در روز در سوم ماه ژانویه به ۱۸ هزار و ۳۵۱ دلار در روز در سوم ماه فوریه کاهش یافت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار