۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر:

طرح جامع بنادر در حال به روزرسانی است

طرح جامع بنادر در حال به روزرسانی است
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدواریم تا پایان سال اسکله های مسافری هشت نقطه جدید که زیرساخت آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده اضافه شود.
کد خبر: ۸۵۹۲۲

به گزارش مانا، محمدرضا الهیار در مورد برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر کشور، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در طرح جامع بنادر بازرگانی در ۱۱ بندر کشور مطالعاتی را در دست اجرا دارد که بر اساس آن فعالیت های مربوط به توسعه بنادر شکل گیرد.
وی با بیان اینکه طرح جامع مبنای توسعه بنادر بوده و در حال بروزرسانی است و تا سال ۱۴۰۴ به عنوان افق توسعه بنادر، اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد، تصریح کرد: بر همین اساس چند بندر به منظور توسعه پایدار اعم از توسعه اسکله ها و موج شکن ها انتخاب شده اند که مهم ترین این پروژه ها، پروژه توسعه فاز سوم بندر شهیدرجایی است.
الهیار خاطرنشان کرد: در راستای توسعه بنادر، طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار در مراحل نهایی فاز اول به سر می برد و مطالعات فاز دوم نیز همزمان در حال انجام است و با اتمام آن، شناورهای بزرگ دنیا که در حال ساخت هستند را می توان در بندر چابهار پهلو داد.
 
اهمیت ویژه بنادر کوچک طی دو سال اخیر
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به وضعیت بنادر کوچک نیز، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی که در دو سال اخیر اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده ارتقاء جایگاه بنادر کوچک است؛ این بنادر می توانند اقتصاد نقاط پیرامونی خود را متحول کنند و به صورت مستقیم در اقتصاد شهرهای اطراف خود نقش داشته باشند.
وی تصریح کرد: در قالب طرح های ساماندهی بنادر کوچک، پروژه های متعددی اعم از توسعه اسکله ها و لایروبی های لازم و ایمنی بنادر از طریق سامانه های اعلام و اطفاء حریق به ویژه در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان تعریف و عموما به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال ۹۹ تمامی بنادر کوچک به سامانه های اعلام و اطفاء حریق مجهز می شوند.
الهیار در ارتباط با فعالیت ها و برنامه های حوزه مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، بیان کرد: در حوزه مهندسی و توسعه امور زیربنایی بخش هایی نظیر زیرساخت های عمرانی، تاسیسات، موج شکن ...چه در بخش توسعه ای و چه در بخش نگهداری وجود دارد و علاوه بر آن مسائل مربوط به تجهیزات دریایی اعم از تامین و نگهداری مطرح است، همچنین بخش تجهیزات در سه بخش تاسیسات دریایی، تجهیزات بندری و تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی مدنظر قرار می گیرد.
 
شناسایی ۳۰ نوع گردشگری دریایی در ایران
الهیار با اشاره به اینکه نقاط مختلفی در کشور قابلیت گردشگری دریایی دارند و ۳۰ نوع گردشگری دریایی در سواحل ایران متناسب با پدیده های دریایی و پتانسیل داخلی شناسایی شده است، اظهار کرد: مطالعات جانمایی نقاط مستعد انجام و در همین رابطه زیرساخت ها ایجاد شده است، در این میان ۴۲ پایانه مسافری در شمال و جنوب کشور عمدتا در بنادر کشور، مناطق آزاد و جزیره ها وجود دارد.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: حدود ۷۰ نقطه اسکله گردشگری دریایی ایجاد شده است که بخش هایی را سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد کرده و بخشی نیز توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان سال اسکله های مسافری هشت نقطه جدید که زیرساخت آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده اضافه شود.
وی افزود: در شمال کشور بندرچمخاله شناسایی شده و در حال حاضر پروژه طرح توسعه بندر مسافری و گردشگری چمخاله در حال انجام است که زیرساخت آن را سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد می کند و بخش خصوصی فعالیت های مربوط به توسعه و بهره برداری از آن را بر عهده خواهد داشت؛ در جنوب کشور نیز اولین پایانه مسافری دریایی که چندسال قبل در بندر شهیدحقانی ایجاد شد که مطالعات توسعه ای آن در حل انجام است تا این بندر نیز بتواند توسعه یابد.
 
استقبال خوب مردمی از گردشگری دریایی کشور
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: خوشبختانه استقبال خوبی از سوی مردم در حوزه گردشگری دریایی صورت گرفته که این اتفاق مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی را بیش تر می کند و  به همین منظور اعلام کرده ایم در حوزه خرید و ساخت شناورهای مسافری از طریق وجوه اداره شده حمایت های لازم انجام می شود.
وی گفت: یکی از نیازهای اصلی در حوزه گردشگری دریایی ایجاد زیرساخت ها است و اگر زیرساخت ها ایجاد شود رشد و توسعه در حوزه مسافری و گردشگری دریایی با شتاب بیشتری شکل می گیرد.
تاکید بر استفاده حداکثری از دریا و سواحل
الهیار با تأکید بر استفاده حداکثری از دریا و سواحل، عنوان کرد: هرچه پیش می رویم نیاز به استفاده از این نعمت خدادادی بیشتر احساس می شود و امیدواریم در مسیری گام برداریم که اقتصاد دریا پایه را مبنا قرار دهیم و مطمئن هستیم با توسعه پایدار و متوازن مناطق ساحلی در حوزه اقتصادی موفق خواهیم بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار