۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
رئیس مرکز اقیانوس شناسی و علوم‌ جوی:

استعداد‌های علمی کشور به حوزه دریا هدایت شوند

استعداد‌های علمی کشور به حوزه دریا هدایت شوند
رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: لازم‌ است استعدادهای علمی کشور به سمت دریا هدایت شوند.
کد خبر: ۸۵۸۷۲

به گزارش خبرنگار مانا، بهروز ابطحی در همایش یک روزه "هم‌اندیشی در خصوص‌ تدوین سیاست‌های کلی دریا‌محور" با بیان اینکه کمتر از ۵ درصد دانشجویان در رشته‌های علوم‌پایه در حوزه علوم و فنون دریایی مشغول به تحصیل هستند، گفت: در این خصوص از دیگر کشورهای جهان فاصله داریم و لازم است استعدادهای علمی کشور به سمت دریا هدایت شوند.
وی با اشاره به اینکه کشوری مانند آمریکا دارای ۶۰ شناور بزرگ تحقیقاتی است که حداقل ۱۵ فروند آن در عرصه جهانی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: ما در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۱ فروند شناور تحقیقاتی کوچک در اختیار داریم.
ابطحی با بیان اینکه علی رغم برخی کمبودها، ایران از جمله کشورهای رو به پیشرفت در حوزه علوم و فنون دریایی در جهان است، افزود: با این حال برای مدیریت بخش دریا به اطلاعات و دانش نیاز داریم که در این زمینه هنوز فاصله ما با جهان بسیار زیاد است.
رئیس مرکز اقیانوس شناسی و علوم جوی بر توسعه بخش آموزش در حوزه دریایی کشور تاکید کرد و گفت: باید رشته‌های دریایی بیش از پیش به مخاطبان شناسانده شود.
وی یکی از معضلات در این بخش را قدیمی بودن ترکیب رشته‌های دانشگاهی دانست و خاطر نشان کرد: باید با کار کارشناسی، رشته‌های جدید ایجاد شوند.
ابطحی یکی از راه‌های جذب دانشجویان به بخش دریا را اقدام وزارت علوم و سازمان‌های حوزه دریا برای پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط طبق اعلام نیاز ملی دانست.
وی در پایان آشناسازی دانشجویان با دریا را مهم‌ارزیابی کرد و گفت: گشت‌های مشترک عملی دریایی و ساحلی در این زمینه موثر است‌ که البته در حال حاضر چندان به آن توجه نمی‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار