۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲

مقاومت بنادر کانتینری چین در برابر جنگ تجاری

مقاومت بنادر کانتینری چین در برابر جنگ تجاری
رشد حجم جابه‌جایی کانتینری بنادر برتر چینی در 2019 نشان داد که جنگ تجاری در نهایت نتوانست سبب تنزل حجم جابه‌جایی کانتینری در این کشور شود.
کد خبر: ۸۵۸۴۹
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر در جدیدترین تحلیل از بازار حمل ونقل دریایی جهان نوشت: جابه‌جایی بنادر برتر چینی روی هم رفته به ۲۶۱ میلیون و ۲۵۰ هزار TEU کانتینر در ۲۰۱۹ رسید که نشان دهندۀ رشد ۴.۴ درصدی است. این روند دلالت بر این واقعیت دارد که جنگ تجاری چین-آمریکا در نهایت نتوانست سبب تنزل حجم جابه‌جایی کانتینری در این کشور شود.

سه بندر برتر کانتینری چین شامل شانگهای، نینگبو و شنزن به ترتیب جابه‌جایی ۴۳ میلیون و ۳۰ هزار TEU، جابه‌جایی ۲۷ میلیون و ۵۳۰ هزار TEU و ۲۵۰ هزار و ۷۷۰ هزار TEU را در ۲۰۱۹ به نمایش گذاشتند. این ارقام نسبت به ۲۰۱۸ به ترتیب رشد ۳.۱، ۴.۵ و ۰.۱ درصدی را به همراه داشته است.

این گزارش در ادامه نوشت: طی هفتۀ گذشته، تکمیل فرآیند تجهیز اسکرابر بر روی برخی از کشتی‌ها و بازگشت آن‌ها به خطوط سرویس‌دهی سبب شد که ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر بیکار و غیرفعال به ۲۴۷ فروند با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۲۶۷ هزار TEU اُفت پیدا کند. به عبارتی تعداد کشتی‌هایی که در یارد‌ها درحال مجهز شدن به اسکرابر هستند از ۱۰۴ فروند در ششم ژانویه ۲۰۲۰ به ۸۴ فروند در ۲۰ ژانویه کاهش یافت. اما با این وجود روند نزولی ظرفیت ناوگان بیکار در هفتۀ پیش‌ِرو معکوس خواهد شد، چرا‌که به دنبال تمدید تعطیلات سال نوی چینی با هدف جلوگیری از گسترش ویروس جدید کرونا، سفر‌های بیشتری کنسل خواهد شد، درنتیجه تعداد کشتی‌های بیکار دوباره افزایش می‌یابد.

از دیگر رخداد‌های مهم بازار حمل ونقل دریایی جهان می‌توان به جابه‌جایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار TEU کانتینر ازسوی کشتیرانی OOCL هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ و رشد ۴.۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ و هم‌چنین تبدیل شرکت کشتیرانی CSAV شیلی به بزرگترین سهام دار کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان اشاره کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار