۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

ابلاغ برنامه مدیریتی برای ۱۷ تالاب کشور

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه ۲۰ درصد تالاب‌های بحرانی کشور باید روند بهبودی طی کنند که در حال حاضر برای ۱۷ تالاب کشور برنامه مدیریتی ابلاغ شده است و برای ۱۷ تالاب دیگر نیز برنامه مدیریتی در حال تدوین است.
کد خبر: ۸۵۷۹۷
ابلاغ برنامه مدیریتی برای ۱۷ تالاب کشور
 
به گزارش خبرنگار مانا، علی ارواحی در نشت خبری که به مناسب روز جهانی تالاب‌ها در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود، گفت: موضوع مدیریت زیست بوم‌ها از قانون چهارم توسعه به دولت داده شد و ما نیز مدیریت زیست بوم را در پهنه‌های تالابی وارد کردیم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه ۲۰ درصد تالاب‌های بحرانی کشور باید روند بهبودی طی کنند، گفت: در حال حاضر برای ۱۷ تالاب کشور برنامه مدیریتی ابلاغ شده است و برای ۱۷ تالاب دیگر نیز برنامه مدیریتی در حال تدوین است.

وی در ادامه بر ضرورت ترویج رویکرد‌های جامعه محور همزمان با حفاظت از تالاب تأکید کرد و بیان داشت: برای اجرای  این برنامه‌ها به مطالبات اجتماعی و همراهی جامعۀ محلی نیازمندیم که امیدواریم شاهد تحقق آن‌ها باشیم؛ چرا‌که جوامع محلی مهمترین ذی‌نفعان تالاب‌ها محسوب می‌شوند.

وی در ادامه گفته ها‌ی خود به وضعیت دریاچۀ ارومیه اشاره کرد و بیان داشت: در دریاچه ارومیه به مدت شش سال شیوه‌های سازگار با منابع مانند کشاورزی پایدار اجرا شده و امروز نتیجه آن کاهش ۳۵ درصدی مصرف آب و کاهش ۴۰ درصدی استفاده از سموم است.

وی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه با توجه به کاهش بارش‌ها در غرب کشور گفت: بارش‌ها در غرب کشور نسبت به سال گذشته که بارشی استثناء داشتیم، کاهش یافته است، اما نسبت به میانگین بلندمدت تفاوت چندانی ندارد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: امیدواریم که تا پایان سال بارش‌ها بتواند در غرب کشور در محدودۀ نرمال باشد تا از این منظر به دریاچۀ ارومیه نیز خسارتی وارد نشود.

وی تراز اکولوژیک آبی دریاچۀ ارومیه در ۴ بهمن سال ۹۷ را ۱۲۰۷.۶۴ متر اعلام کرد و بیان داشت:  در ۴ بهمن سال ۹۸ نیز رقم مذکور به ۱۲۷۱.۳۱ رسید.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به وسعت دریاچه ارومیه خاطرنشان ساخت: در سال ۹۷، وسعت دریاجه ارومیه دو هزار و ۱۶۲ کیلومتر مربع بود که امسال  این رقم به دو هزار و ۸۳۵ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار