۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
بازار سهام در هفته‌ای که گذشت:

صدر نشینی حمل و نقلی‌ها در بورس

صدر نشینی حمل و نقلی‌ها در بورس
 بازار هفتۀ گذشته در پی کاهش نگرانی‌های سیاسی با تداوم ورود جریان نقدینگی پر قدرت همراه بود. به این ترتیب که با وجود مقاومت شاخص برای رشد پرسرعت و قرار گرفتن این متغیر در برخی نقاط خاص که نیاز به استراحت را برایش تشدید می‌کرد، اما جریان نقدینگی پرقدرت و خیره کننده اجازه توقف رشد را به بازار نمی‌داد.
کد خبر: ۸۵۷۹۳
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار هفتۀ گذشته در پی کاهش نگرانی‌های سیاسی با تداوم ورود جریان نقدینگی پُرقدرت همراه بود. به این ترتیب که با وجود مقاومت شاخص برای رشد پرسرعت و قرار گرفتن این متغیر در برخی نقاط خاص که نیاز به استراحت را برایش تشدید می‌کرد، اما جریان نقدینگی پرقدرت و خیره کننده اجازۀ توقف رشد را به بازار نمی‌داد.
در هفته‌ای که گذشت بازار سهام با انتظار گزارش‌های دوره‌ای ۹ ماهه شرکت‌ها هم مواجه بود. البته این گزارش‌ها نتوانستند آن طور که باید انتظارات بازار را برآورده کنند، اما قدرت پول وارد شده به بازار اجازه واکنش به این گزارش‌ها را نداد. به این ترتیب که فقط یک روز شاخص کل بورس اُفت کرد و پس از آن در روز چهارشنبه این اُفت جبران شد. بازار در هفتۀ گذشته نگاه ویژه‌ای به برخی گروه‌ها با برنامه‌های تجدید ارزیابی دارایی‌ها را داشت که به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دار باشد.
آمار معاملات در پایان معاملات هفتۀ منتهی به دوم بهمن ماه شاخص کل با ۱۱ هزار و ۷۶۶ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۴۱۱ هزار و ۲۱۱ واحد رسید و رکورد‌های جدیدی را به ثبت رساند. این متغیر نزدیک به سه درصد بازدهی را طی هفته گذشته ثبت کرد.
همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۹ هزار و ۸۳۴ واحد افزایش معادل  هشت درصد  رقم ۱۳۱ هزار و ۸۵۰ واحد را به نمایش گذاشت.
در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۹ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل بیش از ۳۰  درصد افزایش یافت. در ضمن تعداد ۳۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از سه میلیون و ۴۹۶ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب  ۲۱ درصد افزایش در حجم  و  ۶۲ درصد افزایش در دفعات معاملاتی را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.
عملکرد گروه حمل و نقل
صنعت حمل و نقل طی هفته‌ای که گذشت با بازدهی بسیار خوبی همراه شد. کل این گروه با ۱۵ نماد حاضر در آن رشد نزدیک به ۱۲ درصدی شاخص صنعت حمل و نقل را رقم زدند.  به این ترتیب طی مدت مورد بررسی همۀ ۱۵ نماد حاضر در این گروه با رشد قیمتی مواجه شدند و نماد‌ها بین ۲۸ تا یک درصد افزایش قیمت سهم را تجربه کردند.
در این میان سهام شرکت توکا ریل با نماد توریل شاهد رشد قیمت ۲۸ درصدی بود و بیشترین افزایش را در هفته گذشته داشت. همچنین سهام شرکت کشتیرانی ایران با نماد حکشتی بازدهی نزدیک به ۲۷ درصدی داشت و دومین سهم پُربازده هفته بود. پس از آن آسیا‌سیر ارس با نماد حآسا سومین سهمی بود که با رشد قیمت ۲۳ درصدی، کام سهامدارانش را شیرین کرد. جزئیات عملکرد صنعت حمل و نقل را در جدول زیر مطالعه کنید.
 
صدر نشینی حمل و نقلی‌ها در بورس
 
پیش بینی هفته کارشناسان پیش بینی می‌کنند با توجه به شیوع ویروس خطرناک در چین که ریزش بازار‌های جهانی را به همراه داشته است بازار این هفته کاملا متأثر از اُفت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی باشد و سهام کامودیتی محور، در حاشیه معاملات قرار بگیرند. این در حالی است که سهام کوچک و تک سهم‌هایی که برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند همچنان می‌توانند از گزینه‌های جذاب سرمایه گذاری باشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار