۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

دژ حاشیه شرقی آبراه اروندرود برداشته می‌شود

استاندار خوزستان گفت: دژ حاشیه شرقی آبراه اروندرود با هدف توسعه گردشگری آبی در منطقه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال برداشته می‌شود.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۷۸۶
دژ حاشیه شرقی آبراه اروندرود برداشته می‌شود
 
به گزارش خبرنگار مانا، دکترغلامرضا شریعتی در جریان بازدید از این دژ که مربوط به دوران دفاع مقدس است در گفتگو با خبرنگاران در آبادان افزود: مجوز لازم از ستاد کل نیرو‌های مسلح برای حذف و برداشتن این دژ خاکی صادر شده است.

وی گفت: با برداشتن این دژ که هم‌اکنون ضرورتی برای بودن آن احساس نمی‌شود دسترسی اهالی جزیره مینو، اروندکنار و نیز روستا‌های مجاور به آبراه اروندرود بهتر خواهد شد و برخی مشکلات صیادان منطقه را برطرف خواهد کرد.

نماینده عالی دولت در خوزستان ابراز امیدواری کرد این دژ ۶۰ کیلومتری طی یک سال آینده به طور کلی برداشته شود تا انگیزه برای رونق یافتن گردشگری آبی فراهم شود.

دکتر شریعتی با بیان اینکه برداشتن این دژ یا خاکریز در محدوده منطقه آزاد اروند یکی از خواسته‌های ساکنان خرمشهر، آبادان، مینوشهر و اروندکنار است افزود: برداشتن این دژ می‌تواند زمینه لازم را برای شروع عملیات لایروبی اروندرود فراهم کند.

عملیات لایروبی اروندرود با اساس توافق رؤسای جمهوری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار بود در تیرماه امسال شروع شود، ولی به دلایل فنی، این طرح بین‌المللی رنگ اجرا به خود ندید.

لایروبی اروندرود بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر برعهده دو کشور است. این آبراه استراتژیک آخرین بار در سال ۱۳۵۶ لایروبی شد.

گفته می‌شود رسوب گذاری دربرخی نقاط این آبراه تا ۲۵ متر می‌رسد. عدم لایروبی، وجود برخی شناور‌های مغروقه و افزایش شوری آب از چالش‌های فراروی آبراه اروندرود است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار