۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

چشم‌انداز مثبت بازار چارتری کانتینری ۲۰۲۰

چشم‌انداز مثبت بازار چارتری کانتینری ۲۰۲۰
انتظار می‌رود نرخ‌های چارتری کشتی‌های کانتینربر غول پیکر (VLCS) و بزرگ (LCS) در ۲۰۲۰ به شیب صعودی خود ادامه دهند.
کد خبر: ۸۵۷۷۹
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود ابتدا سری به نرخ‌های چارتری کشتی‌های کانتینربرغول‌پیکر (VLCS) و کشتی‌های کانتینربر  بزرگ (LCS) در ۲۰۱۹ و چشم انداز ۲۰۲۰ زد و نوشت: نرخ‌های چارتری روزانه برای کشتی‌های کانتینربر با ظرفیت هشت الی 9 هزار TEU از ۱۶ هزار دلار در روز در ابتدای ۲۰۱۹ به ۳۰ هزار دلار در روز در اواسط سال رسید. یعنی رشد تقریباً دو برابری را به نمایش گذاشت. هم‌چنین نرخ‌های چارتری در پایان سال نزدیک به رقم مذکور گزارش شد.

اگرچه ۴۸ فروند کشتی کانتینربر جدید با مجموع ظرفیت ۸۲۳ هزار TEU در ۲۰۲۰ به ناوگان جهانی ملحق می‌شوند، اما چشم‌انداز‌های پیش‌بینی شده حکایت از آن دارد که وضعیت بازار نرخ‌های چارتری کشتی‌های کانتینربر غول‌پیکر (VLCS) در ۲۰۲۰ به گونه‌ای خوب می‌شود که از سال بحران مالی ۲۰۰۸ به این طرف مشاهده نشده است.

شایان ذکراست: نیاز به جایگزینی برای کشتی‌های سایز بزرگی که جهت مجهز شدن به اسکرابر از خطوط خارج و به یارد‌ها فرستاده شده اند، دلیل موج مثبت  بازار نرخ‌های چارتری برای این سایز کشتی‌ها در ۲۰۲۰ خواهد بود.  

علاوه بر این در ۲۰۱۹، مالکان LCS از کمبود VLCS در ناوگان جهانی نفع بردند و توانستند نرخ‌های کرایۀ حمل را افزایش دهند. به طوریکه نرخ‌های کشتی کانتینربر با ظرفیت پنج هزار و ۵۰۰ TEU از هشت هزار الی 10 هزار دلار در ماه ژانویه به ۲۰ هزار دلار در ماه سپتامبر صعود کرد. چشم‌انداز مثبتی نیز برای این سایز کشتی‌ها در ۲۰۲۰ انتظار می‌رود.

این گزارش در ادامه نوشت: جنگ تجاری آمریکا- چین سبب شد حجم تجارت کانتینری در مسیر ترانس‌پاسیفیک اُفت ۲.۵ درصدی را در ۲۰۱۹ تجربه کند. علی‌رغم امضای فاز اول معامله تجاری بین این دو کشور که هدف از آن کاهش تنش‌های تجاری عنوان می‌شود، اما انتظار نمی‌رود این قرارداد بتواند روند کاهشی صادرات چین به آمریکا را در کوتاه مدت معکوس کند.

از دیگر مهم‌ترین اخبار صنعت کشتیرانی اینکه، ائتلاف THE شبکۀ جدید آسیا-اروپا را راه اندازی می‌کند و کشتی‌سازی صنایع سنگین هیوندایی کرۀ جنوبی کشتی کانتینربر MSC AMBRA ششمین کشتی از مجموع کشتی‌های کانتینربر با ظرفیت ۲۳ هزار و ۷۵۶ TEU را به شرکت کشتیرانی MSC سوئیس تحویل داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار