۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
در ائتلاف بخش گردشگری و حمل و نقل دریایی صورت گرفت:

تشکیل کمیسیون مستقل تورهای گردشگری دریایی/طرح ملی گردشگری دریای طلایی کاسپین رونمایی شد

کميسيون تورهاي گردشگري دريايي تشکیل و اعضاء هیئت مدیره آن تعیین شدند.
کد خبر: ۸۵۷۵۴
تشکیل کمیسیون مستقل تورهای گردشگری دریایی/طرح ملی گردشگری دریای طلایی کاسپین رونمایی شد
 
به گزارش خبرنگار مانا، ظهر امروز (دوشنبه) طی جلسه‌ای با حضور برخی مدیران بخش خصوصی حوزه گردشگری و حمل و نقل دریایی کشور به همراه تنی چند از مدیران دفاتر برتر گردشگری و مسافرتی، کمیسیون تور‌های گردشگری دریایی تشکیل و اعضاء هیئت مدیره آن تعیین شدند.
بر این اساس، با اکثریت آراء، حرمت اله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به عنوان رئیس کمیسیون تور‌های گردشگری دریایی منصوب شد. همچنین، کاپیتان سیدحسن گیتی پسند مدیرعامل شرکت کشتیرانی بخش خصوصی به عنوان نائب رئیس کمیسیون تور‌های گردشگری دریایی تعیین شد و علی محمودی سرای، رئیس هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران نیز دبیری این کمیسیون را بر عهده گرفت.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این جلسه با اشاره به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها در بخش‌های مختلف گردشگری از جمله ناوگان هوایی کشور ایجاد کرده است، گفت: در این شرایط باید مبتکرانه عمل کرد و با فعال سازی ظرفیت‌های موجود در حوزۀ گردشگری دریایی کمبود‌ها را جبران کنیم.
حرمت اله رفیعی گردشگری دریایی حلال را یکی از فرصت‌های این بخش دانست و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم آشنایی کافی با این فرصت، ظرفیت‌های گردشگری دریایی کشور راکد مانده است.
وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مذاکراتی با مقامات ارشد گردشگری تعدادی از کشور‌های همسایه مانند وزراء گردشگری جمهوری آذربایجان و سلطنت عمان صورت گرفته است، تصریح کرد: این گفتگو‌ها بر تبادل توریست از این کشور‌ها با ایران تمرکز داشت و توافقات خوبی نیز به دست آمد.
وی این اقدام را در راستای افزایش تعداد گردشگران در سواحل جنوبی و شمالی دانست و افزود: آنچه‌ که امروز در بخش گردشگری دریایی به آن نیاز داریم توسعه زیرساخت‌هاست.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از جمله کمبود‌های زیرساختی را فقدان ترمینال‌های مسافری مناسب دریایی اعلام کرد و گفت: در این رابطه گفتگو‌هایی با مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی از جمله آقای راستاد، مدیرعامل این سازمان داشتیم که امیدواریم به زودی شاهد اقدام سازمان بنادر و دریانوردی در راستای رفع این مسائل باشیم.
رفیعی با تأکید بر اینکه صنف گردشگری کشور نیازمند همفکری و همگرایی بیشتر برای عبور از بحران است، اظهار کرد: با انجام اقدامات نوین در بخش گردشگری دریایی، این بخش بستر مناسبی برای افزایش تعداد گردشگران و کسب درآمد است.
در ادامه این جلسه، محمودی سرای، رئیس هیئت مدیره فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران طی سخنان کوتاهی با بیان اینکه گردشگری دریایی مهجور است بر احیای این ظرفیت مغفول مانده در گردشگری کشور تأکید کرد و خواستار همگرایی بخش خصوصی در این راستا شد.
کاپیتان سیدحسن گیتی پسند، مدیر بخش خصوصی کشتیرانی و عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که به عنوان نائب رئیس کمیسیون تور‌های گردشگری دریایی منصوب شد نیز طی سخنانی در این جلسه، با رونمایی از "طرح ملی گردشگری دریای طلایی کاسپین" گفت: مطالعات این طرح ملی از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و هم اکنون پس از تکمیل آماده اجرا است.
وی گستره مطالعاتی و اجرایی طرح ملی گردشگری دریای طلایی کاسپین را تمام نوار ساحلی دریای خزر اعلام کرد و افزود: انواع پروژه‌های گردشگری دریایی از بندر آستارا تا بندر ترکمن در قالب این طرح تعریف شده‌اند.
به گفته گیتی پسند مطالعات صورت گرفته در قالب آمایش سرزمینی و مطالعات جامعه شناختی از سوی نیرو‌های متخصص صورت گرفته است.
وی با اعلام اینکه پایلوت‌های این طرح آماده هستند به همکاری خوب سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: برای اجرای این طرح ملی نیازمند همکاری و همیاری تمام بخش‌ها از جمله بخش خصوصی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سایر ارگان‌ها و تشکل‌های مرتبط هستیم.
گیتی پسند از دیگر بخش‌های طرح ملی گردشگری دریای طلایی کاسپین را راه‌اندازی تاکسی دریایی در دریای خزر بیان کرد و  گفت: با راه‌اندازی تاکسی دریایی در نوار ساحلی شمال کشور می‌توان بخشی از ترافیک و تردد مسافران در جاده‌ها را به دریا انتقال داد و ضمن ایجاد صرفه اقتصادی و اشتغال، از دامنه حوادث جاده‌ای نیز کاست.
به گفته این فعال بخش گردشگری دریایی از دیگر مزایای طرح یاده شده ایجاد زمینه تردد گردشگران بین بنادر مختلف کشور‌های حاشیه دریای خزر تا دریای سیاه با استفاده از کشتی‌های کروز تا ظرفیت ۲۵۰ نفر است.
گیتی پسند در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدواریم با همت مسئولان محترم و صنف گردشگری کشور طرح ملی گردشگری دریای طلایی کاسپین تا نوروز ۱۳۹۹ عملیاتی شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار