۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

قانون ۲۰۲۰ تحولی عظیم در بازار فروش سوخت ها!

قانون ۲۰۲۰ تحولی عظیم در بازار فروش سوخت ها!
به منظور پیروی از قانون سوخت ۲۰۲۰، فروش سوخت‌های کم سولفور (Low-Sulphur Fuels) شیب صعودی چشمگیری و در مقابل نفت کوره سولفور بالا (HSFO) شیب نزولی قابل توجهی را به خود گرفته است.
کد خبر: ۸۵۷۳۸
قانون ۲۰۲۰، تحولی عظیم در بازار فروش سوخت ها!
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا بیمکو نوشت: از آنجایی‌که از اول ژانویه باید نفت کوره حاوی ۰.۵ درصد سولفور یا کمتر در کشتی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، مگر این‌که کشتی‌ها، سیستم‌های معروف به اسکرابر را برای حذف سولفور از گاز‌های خروجی منتشره نصب کرده باشند، برهمین اساس فروش نفت کوره سولفور بالا (HSFO) در سه ماه پایانی ۲۰۱۹ اُفت چشم‌گیری را تجربه کرد. سنگاپور- بزرگترین هاب سوخت رسانی جهان- با تغییر چشمگیری در روند بازار مواجهه شد، به طوریکه فروش نفت کوره سولفور بالا (HSFO) به شدت در سه ماه گذشته کاهش پیدا کرد، در نقطه مقابل فروش سوخت‌های کم سولفور (Low-Sulphur fuels) در سه ماه گذشته به شدت افزایش پیدا کرد.

این گزارش ادامه داد: برآورد‌های اولیه از ادارۀ بنادر و دریانوردی سنگاپور نشان می‌دهد که مجموع چهار هزار و ۴۶۵ تُن سوخت در ماه دسامبر ۲۰۱۹ فروخته شد که نسبت به دسامبر ۲۰۱۸ رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد. فروش سوخت‌های کم سولفور مانند نفت کوره کم سولفور (LSFO) و گازوئیل کم سولفور (MGO LS) در ماه دسامبر ۲۰۱۹ به سه هزار و ۲۷ تُن رسید که در مقایسه با فروش یک هزار و ۲۷۱ تُن نفت کورۀ سولفور بالا در همین ماه، نشان دهندۀ رشد ۵۱ درصدی است.

"پترسند" تحلیل‌گر ارشد بیمکو معتقد است که سایۀ بلاتکلیفی بر کل صنعت کشتیرانی سایه افکنده است، اما با رصد روند فروش‌های سوخت در بندر سنگاپور، نخستین علائم از اینکه چگونه بازار در راستای مطابقت با قانون ۲۰۲۰ آیمو تغییر مسیر داده است، در اختیار ما قرارمی‌گیرد. ما نخستین موج قانون ۲۰۲۰ آیمو را ازسر گذراندیم و امیدواریم همانطور که وارد ماه‌های بعدی ۲۰۲۰ می‌شویم بلاتکلیفی بازار کاهش پیدا کند.
شایان ذکراست: در ماه دسامبر ۲۰۱۹ درحالیکه تنها یک ماه به زمان اجرای قانون ۲۰۲۰ زمان باقی مانده بود، مجموع دو هزار و ۶۳۰ تُن نفت کوره کم سولفور فروخته شد که سهم ۵۹ درصدی از کل فروش را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به اینکه طی دو سال گذشته، فروش نفت کوره کم سولفور تنها سهم یک درصد از کل فروش را برعهده گرفت، بنابراین میزان فروش در ماه دسامبر ۲۰۱۹ تغییرعظیمی را به نمایش گذاشت.

در ابتدای سال ۲۰۱۹، سهم فروش سوخت‌های کم سولفور تنها هشت درصد بود، درحالیکه این سهم در ماه پایانی سال به ۷۰ درصد افزایش یافت. در عین حال بیمکو انتظار ندارد که سهم فروش سوخت کم سولفور به سوخت با سولفورِ بالا در سال پیشِ رو، در همین سطوح باقی بماند.

این گزارش درپایان نوشت: زمان اجرای بخش بسیار مهمِ دیگری از قانون سوخت ۲۰۲۰ با شتاب در حال نزدیک شدن است. چنانچه از یکم ماه مارس ممنوعیت حمل نفت کوره سولفور بالا اجرایی می‌شود که براساس آن، کشتی‌هایی که سیستم اسکرابر ندارند حتی اجازۀ حمل سوخت با محتوای بالای نیم درصد را هم نخواهند داشت و باید قبل از این تاریخ سوخت را تخلیه کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار