۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

رکوردهای تازه در بازار سرمایه

رکوردهای تازه در بازار سرمایه
کد خبر: ۸۵۷۳۷
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار سرمایه در هفته گذشته روز‌های رویایی را ثبت کرد. با گذر از معاملات سخت هفته ماقبل و کاهش ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های سیاسی در کشور، هفته گذشته سرمایه گذاران بازار سهام نه تنها شاهد جبران ضرر و زیان‌های خود بودند که توانستند سود هم شناسایی کنند.
به این ترتیب شاخص کل بورس در پنج روز معاملاتی هفته گذشته ۱۳ درصد رشد کرد و توانست اعداد و ارقام جدیدی را به ثبت برساند. همچنین جریان نقدینگی پر قدرت ورودی به بازار در هفته گذشته، رکورد‌های جدیدی را برای معاملات خُرد به ثبت رساند.
در نهایت آخرین هفته دی ماه روز‌های به یاد ماندنی را برای سهامداران به همراه داشت که با رشد‌های خیره کننده و یک‌دست در بازار همراه بود.
از اتفاق‌های مهم هفته گذشته نهایی شدن قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود. این خبر اتفاق مهمی بود که باعث شد نماد‌هایی که برنامۀ تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند همچنان در مرکز توجه قرار بگیرند.
در کنار این گروه، نماد‌های بزرگ و شاخص ساز هم هفته گذشته مرکز توجه قرار داشتند.
آمار معاملات
در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۵ دی ماه ۹۸، شاخص کل با ۱۳ درصد افزایش به رقم ۳۹۹ هزار و ۴۴۵ واحد رسید. این متغیر در پنج روز معاملاتی هفته گذشته ۴۵ هزار و ۶۳۸ واحد افزایش یافت.
شاخص کل هم وزن هم که عملکرد صنایع و نماد‌های کوچک را نشان می‌دهد با ۱۳ هزار و ۸۴۳ واحد افزایش معادل ۱۳ درصد، رقم ۱۲۲ هزار و ۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.
در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۴ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل نزدیک به ۲۴ درصد افزایش یافت.
در ضمن تعداد ۲۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون انواع اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشدی ۱۳ درصدی داشت.
صنعت حمل و نقل در هفته گذشته
گروه حمل و نقل با ۱۵ نماد در تابلو‌های بازار سهام طی هفته گذشته شاهد رشد نزدیک به ۱۰ درصدی شاخص صنعت خود بود. این صنعت طی معاملات هفته گذشته شاهد رشد قیمت سهام حداکثر نماد‌های خود بود.
به این ترتیب نماد‌های حاضر در این صنعت از ۲۲ تا یک درصد رشد قیمت سهم را تجربه کردند. در این میان تنها یک نماد با بازدهی منفی مواجه شد.
سهام شرکت توسعه حمل و نقل ریلی سپاهان با نماد حپارسا طی معاملات هفته مورد بررسی بیش از ۲۲ درصد رشد قیمت را به همراه داشت.
ریل پرداز سیر هم با نماد حریل و رشد قیمتی ۱۸ درصدی دومین شرکت پربازده صنعت بود.
توکا ریل به عنوان سومین نماد بورسی با بازدهی ۱۷ درصدی هفته گذشته را پشت سر گذاشت.
شرکت خط دریا بندر با نماد حبندر در مدت مورد بررسی افت قیمت هشت درصدی را به همراه داشت.
جزییات عملکرد این صنعت را در جدول زیر بررسی کنید.
رکوردهای تازه در بازار سرمایه

پیش بینی هفته جاری
کارشناسان معتقدند که در هفته جاری با توجه به پایداری عوامل اثر گذار بر رشد قیمت سهام در کنار کاهش ریسک‌های سیستماتیک و حاکمیت آرامش بر فضای اقتصادی و سیاسی کشور شاهد تداوم رشد قیمت سهام در بازار سرمایه خواهیم بود.
همچنین مؤلفه‌های مهم و اثرگذار این بازار نیز همگی بر تداوم بالا رفتن شاخص کل اثرگذارند. نرخ ارز در سامانه نیما افزایش یافته است. همچنین سایر بازار‌های موازی با رکود مواجهند. در کنار این دو عامل، رشد قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی نیز موضوع مهم دیگری است که در بازار سهام اثر دارد.
به عوامل فوق باید قدرت شگفت‌انگیز جریان نقدینگی ورودی به بازار را هم اضافه کرد که اجازه استراحت‌های کوتاه هم به قیمت سهام نمی‌دهد. پول پر‌قدرت این روز‌ها مهمترین عاملی است که سیر صعودی بازار را تضمین می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار