۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

کاهش ۵۰ درصدی گونه‌های باارزش دریایی در صیدگاه‌های خلیج فارس

معاون صید و بنادر شیلات خوزستان از کاهش ۵۰ درصدی گونه‌های باارزش آبزیان دریایی در پنج سال اخیر در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۷۳۵
کاهش ۵۰ درصدی گونه‌های باارزش دریایی در صیدگاه‌های خلیج فارس
 
علی دانش‌مهر در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه عدم توجه به صید پایدار سبب از بین رفتن ذخایر ارزشمند آبزیان می‌شود افزود: برآورد‌های میدانی شیلات خوزستان حاکی از کاهش ۵۰ درصدی گونه‌های باارزش دریایی از نظر وزنی، اندازه و میزان صید می‌باشد و این زنگ خطری برای بخش فعال صید و صیاد خوزستان است.  

وی افزود: اگر وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد تا پنج سال آینده حداقل پنج گونۀ مهم و اقتصادی شمال خلیج فارس شامل حلوا سفید، راشگو، شوریده، میگو و صبور به کلی از بین می‌رود و حداقل سالانه سه هزار نفر در جوامع ساحلی خوزستان به صف بیکاران خواهند پیوست.

دانش‌مهر افزود: عوامل متعددی در صید پایدار نقش دارند که مهم‌ترین آنان جلوگیری از ورود مواد آلاینده شهری و صنعتی به رودخانه‌ها، مصب‌ها، خوریات و بنادر، گسترش زیستگاه‌های مصنوعی جهت بهسازی منابع آبزیان دریایی حسب تحقیقات علمی  و تولید و رهاسازی بچه ماهیان برای گونه‌های در معرض خطراست.

معاون صید و بنادر شیلات خوزستان مهاجرت، بیکاری، از بین رفتن فرصت‌های شغلی در بنادر و صیدگاه‌ها را از نتایج صید بی‌رویه بیان کرد و افزود: در صورت کنترل آلودگی، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی و همکاری صیادان و تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان نسبت به بهسازی و بازسازی ذخایر ارزشمند دریایی، می‌توان وضعیت موجود را برای فصل‌های آینده حفظ و تقویت کرد.

وی از کاهش پنج درصدی حجم صید دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس به علت فشار بیش از حد به ذخایر و منابع حیاتی آبزیان، قاچاق صید و سنگینی ناوگان صیادی که حدود سه هزار فروند شناور و قایق صیادی است خبر داد.

سالانه حدود ۴۵ هزار تُن ماهی و میگو در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس صید می‌شود.

حدود ۵۰ هزار خانوار خوزستانی از طریق صید و صیادی ارتزاق می‌کنند.

تجارت و صید وصیادی شغل غالب در مناطق ساحلی خوزستان است. ماهی و میگو در سبد غذایی ساکنان مناطق ساحلی خوزستان پررنگ است.

.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار