۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

توسعه زیرساخت‌های توریسم دریایی در روستا‌های قشم

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از توسعه زیرساخت‌های گردشگری تورسم دریایی طی سال جاری در روستا‌های قشم شامل سلخ، طبل، گوران، سهیلی و دهخدا خبر داد.
کد خبر: ۸۵۷۱۹
توسعه زیرساخت‌های توریسم دریایی در روستا‌های قشم
 
رضا برومند در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری ساحلی و دریایی در جزیره قشم به عنوان یکی از مهمترین اهداف توسعه اقتصادی استان طی سال جاری در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری هرمزگان قرار گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی اداره میراث فرهنگی استان امسال شاهد توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی در روستای سلخ قشم خواهیم بود.

وی خاطرنشان ساخت: ایجاد راه دسترسی به ساحل گردشگری، آلاچیق، پیاده راه سلامت، سرویس بهداشتی، برج نور و سکوی نشیمن از جمله زیرساخت‌های گردشگری محسوب می‌شود که قرار است در ساحل گردشگری روستای سلخ ایجاد شود.

این مقام مسئول در استان هرمزگان در خصوص این روستای هدف گردشگری در جزیره قشم اظهار داشت: سلخ از ریشه سلاخی می‌آید و وجه تسمیه این منطقه این است که در گذشته مردم روستای سلخ نهنگ‌ها و کوسه‌های بزرگ را شکار می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه این روستا در بخش شهاب از توابع جزیره قشم قرار دارد، بیان داشت: روستای گردشگری سلخ با سه هزار نفر جمعیت چند سالی است که نام خود را به عنوان یکی از مقصد‌های گردشگری مطرح کرده است.

وی در ادامه گفته‌های خود به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری همچون روستای سلخ شامل ایجاد راه دسترسی به ساحل گردشگری، آلاچیق، پیاده راه سلامت، سرویس بهداشتی، برج نور و سکوی نشمین در سواحل گردشگری روستا‌های سهیلی، گوران، طبل و دهخدا اشاره کرد.

برومند، روستای بندر گوران را اولین مرکز ساخت لنج چوبی و مهد لنج سازی و دریانوردی قشم که تا به حال هویت سنتی خودش را حفظ کرده است، معرفی کرد و گفت: این روستا از بزرگ‌ترین مراکز تولید و ساخت لنج‌های سنتی در ایران به شمار می‌آید که از دیرباز تاکنون مورد توجه ملوانان هندوستان، آسیای میانه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس بوده که با لنج‌های بادبانی خود جهت تجارت و بیشتر برای تعمیرات لنج در این بندر پهلو می‌گرفتند.

وی همچنین سد تاریخی گوران قشم در ۸۰ کیلومتری این شهرستان و در منتهی‌الیه غربی جنگل حرا را از دیگر ویژگی‌های مهم این روستای گردشگری عنوان کرد و بیان داشت: عملیات احداث هر بخش از سد گوران مربوط به یک دوره تاریخی است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با بیان اینکه این سد را در دوره‌ پهلوی ساخته‌اند، اذعان داشت: اما کارشناسان و باستان شناسان تاریخی، نخستین پی‌ریزی آن را با دوره هخامنشیان و تاجِ  سد را با دوره‌ ساسانیان مرتبط می‌دانند.

وی همچنین مهمترین ویژگی روستای سهیلی قشم را وجود جنگل‌های حرا بیان کرد و گفت: جنگل حرا یکی از منابع طبیعی و گردشگری جزیره قشم و همچنین روستای سهیلی به حساب می‌آید که در خود انبوهی از درختان و پرندگان را جای داده است و مردم روستا در آنجا مشغول صیادی هستند و همواره یکی از پربازدیدترین مناطق جزیره قشم به شمار می‌آید.

به گفته برومند، بام سهیلی یا همان کوه سموران یکی دیگر از مناطق جذاب و گردشگری جزیره قشم و روستای سهیلی به شمار می‌آید که امکان دیدن دریا را از هر دو سوی جنوب و شمال جزیره را فراهم می‌کند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه روستای دهخدا را نیز از جمله مهمترین روستا‌های گردشگری جزیره قشم عنوان کرد و گفت: این روستا از قابلیت‌های زیادی برای جذب گردشگران برخوردار است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان تاکید کرد: در اکثر روستا‌های قشم هم اکنون اقامتگاه‌های بوم گردی برای اسکان گردشگران فعال هستند که امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در سواحل این روستاها، شرایط برای پذیرایی از گردشگران ورودی بیش از پیش فراهم شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار