۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

آماربرداری از پرندگان آبزی و کنار آبزی بوشهر در حال اجراست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آماربرداری از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی زمستان گذران استان بوشهر از نیمه دوم دی آغاز شده است.
کد خبر: ۸۵۷۰۲
آماربرداری از پرندگان آبزی و کنار آبزی بوشهر در حال اجراست
 
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، فرهاد قلی‌نژاد  با اشاره به اشاره به آماربرداری از پرندگان مهاجر دریایی در استان بوشهر اظهار داشتد همه ساله در نیمه دوم  و از اوایل آبان‌ماه، مهاجرت و زمستان‌گذرانی  پرندگان آبزی و کنار‌آبزی به استان بوشهر صورت می‌گیرد.  

وی بیان کرد: این پرندگان مهاجرت خود از عرض‌های شمالی‌تر به خصوص کشور‌های شمالی ایران و منطقه سیبری به  مناطق جنوبی‌تر انجام می‌دهند که استان بوشهر نیز یکی از مهمترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان  و مورد توجه سازمان بین‌المللی پرندگان (IBA) است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطر نشان کرد: این استان  با توجه به دارا بودن حدود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با تنوع بافت و شکل زیاد و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی  و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.  

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز مدت زمان انجام این عملیات آماربرداری را تا هفته اول بهمن ماه اعلام کرد و افزود: مناطق تحت مدیریت استان شامل پارک ملی دریایی نای بند، پارک ملی دیر- نخیلو، منطقه حفاظت شده مند، منطقه حفاظت شده حله، اثر طبیعی ملی خارکو و پناهگاه حیات وحش خارک  و سواحل استان از محل‌های اصلی رویت این پرندگان است.

خسرو درویشی تصریح کرد:  بیش از یک سوم از کل پرندگان شناسایی شده استان را این پرندگان شامل می‌شوند که  انواع پرندگان از خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، انواع  اردک‌ها، درنا، سلیم‌ها، تلیله‌ها، آبچلیک‌ها، غاز، لک لک، حواصیل و پرستو‌های دریایی جمعیت عمده مهاجر آبزی را تشکیل  می‌دهند.  

خوشبختانه با توجه به  بارندگی‌های مناسب سال جاری در پاییز و اوایل زمستان  هم اکنون تنوع و پراکندگی مناسبی از پرندگان در استان مشاهده می‌شوند.

مهاجرت این پرندگان علاوه بر بالابردن تنوع زیستی اکوسیستم‌های استان، نقش مهمی در جلب اکوتوریسم، رونق فیلم و عکاسی در حوزه طبیعی و توسعه زیبایی شناختی دارد و این اداره کل  با همکاری سمن‌های فعال زیست محیطی در سال جاری نیز همچون سنوات گذشته اقدامات مناسبی درجهت اشاعه فرهنگ زیست محیطی آشنایی با این تنوع زیستی ارزشمند در میان عموم مردم و افراد بومی و محلی در مناطق استان انجام داده است.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار