۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

بازار حمل و نقل دریایی ۲۰۲۰ در یک نگاه!

بازار حمل و نقل دریایی ۲۰۲۰ در یک نگاه!
مؤسسه تحقیقاتی drewry پیش بینی کرد، بازار فله خشک و تانکر در ۲۰۲۰ بر روی موج مثبت حرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۶۹۹
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه تحقیقاتی Drewry در نخستین تحلیل خود در سال ۲۰۲۰ ابتدا ذره‌‌بین را به سمت بازار فلۀ خشک برد و نوشت: انتظار می‌رود به دنبال بهبود تجارت سنگ‌آهن از برزیل، نرخ‌های چارتری بازار فلۀ خشک در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند. بسته شدن برخی ازمعادن سنگ‌آهن Vale برزیل در پی شکسته شدن سد در ژانویه ۲۰۱۹، به شدت صادرات سنگ آهن این کشور را کاهش داد. اما به دنبال ازسرگیری عملیات معادن در ۲۰۲۰، تولید سنگ‌آهن بیش از ۳۰ میلیون تُن در سال افزایش خواهد یافت که بر این اساس تقاضای جذب برای فله‌بر‌های کیپ‌سایز و حمل‌ کننده‌های غول‌پیکر سنگ آهن VLOC در مسیر برزیل-شرق دور بالا می‌رود. هم‌چنین چشمانداز مثبتی برای تجارت غلات انتظار می‌رود. مذاکرات تجاریِ در جریان بین آمریکا و چین سبب رونق تجارت غلات و سویا بین این دو کشور و در نتیجه به نفع مالکان فله‌بر‌های پاناماکس و سوپراماکس خواهد بود.

برای بازار تانکر، پیش‌بینی می‌شود رشد پایین ظرفیت ناوگان جهانی تانکر، افزایش تجارت در مسیر طولانی از حوزۀ آتلانتیک و همچنین تأثیرمثبت قانون سوخت کم‌سولفور آیمو بر روی سوخت کشتی، منجر به رشد نرخ‌های کرایه حمل بازار تانکر در ۲۰۲۰ شود.
اگرچه جنگ تجاری بین آمریکا- چین، رشد تقاضای جهانی نفت را بر روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز متوقف می‌کند، اما از آن طرف اجرای قانون سوخت آیمو منجر به افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت در روز در پالایشگاه‌های جهان می‌شود. از سوی دیگر تقاضای قوی و رشد پایین ظرفیت ناوگان حمل مشتقات نفتی سبب خواهد شد مالکان بتوانند نرخ‌های کرایه حمل را افزایش دهند.

در بازار کانتینری انتظار می‌رود که نصب اسکرابر بر روی کشتی‌های کانتینربر در کل سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد، به طوری‌که از لحاظ عددی ۱۵ الی ۱۸ درصد کشتی‌ها تا پایان سال مجهز به اسکرابر می‌شوند. اگرچه در ابتدای سال ۲۰۱۹ تنها ۰.۴ درصد ظرفیت ناوگان مجهز به اسکرابر بودند، اما در پایان سال این رقم به حدود ۴.۴ درصد افزایش یافت. به دنبال خروج کشتی‌های کانتینربر از خطوط سرویس‌دهی ظرفیت ناوگان بیکار افزایش یافت و در پایان سال ۲۰۱۹ با رسیدن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار TEU رشد ۵.۴ درصد را نشان داد. آنچه مسلم است اینکه اجرای قانون سوخت کم سولفور آیمو به طور چشم‌گیری هزینه‌های عملیاتی خطوط کشتیرانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار