۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴

تحول جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها

تحول جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها
از سال ۲۰۱۹ می‌توان به عنوان سال پیشرفت واقعی جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها یاد کرد. در این سال از رشد بکارگیری تکنولوژی اتصال ابری (cloud connectivity) گرفته تا استفاده فزاینده از هواپیمای بدون سرنشین Drone برای نظارت عملیات ترمینال را شاهد بودیم.
کد خبر: ۸۵۶۸۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، در سال‌های اخیر نوآوری و ابداع تکنولوژیکی با شتاب رو به جلو در حال حرکت است که در این میان از تأثیر عظیم آن بر عملکرد بنادر و ترمینال‌ها نمی‌توان به سادگی گذشت. به واقع از سال ۲۰۱۹ می‌توان به عنوان سال پیشرفت واقعی جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها یاد کرد، چنانچه از رشد بکارگیری تکنولوژی اتصال ابری (cloud connectivity) گرفته تا استفاده فزاینده از هواپیمای بدون سرنشین Drone برای نظارت عملیات ترمینال را در آن شاهد بودیم.  

این گزارش ادامه داد: هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند زنجیرۀ عرضه را متحول سازد، اگرچه هم اکنون این تکنولوژی برای حمل کارگو با ارزش بالا و اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما می‌تواند در سراسر زنجیرۀ عرضه کاربرد داشته باشد. با توجه به اینکه جاده‌ها و دریا‌ها بسیار متراکم هستند، هواپیمای بدون سرنشین پتانسیل افزایش کارآمدی هم‌چنین کاهش انتشارات آلودگی، پایین آوردن هزینه‌ها و مواد زائد را دارد.

به دنبال توسعه شبکۀ نسل پنجم اینترنت همراه 5G که برای بهبود چرخش اطلاعات و اتوماتیکی شدن و هوش مصنوعی طراحی می‌شود، بنادر در سراسر جهان اشتیاق خود را برای بهره‌گیری از این پیشرفت تکنولوژیکی نشان داده‌اند. برای مثال بندر هامبورگ- یکی از بزرگترین بنادر اروپا- تکنولوژی 5G را مورد آزمایش و تست قرار داده است.

گفتنی است: تکنولوژی 5G برای عملیات روزانه در بنادر اصلی و ترمینال‌ها به کار می‌رود و یک تکنولوژی استاندارد در عملیات هوشمند خواهد شد. این راه حل، ظرفیت و پوشش شبکه را گسترش داده و طیف وسیعی از موارد کاربردی برای صنعت و مشتری را تسهیل می‌کند.

در ادامۀ این گزارش همچنین آمده است: بکارگیری اینترنت اشیا (IoT) در بنادر و ترمینال‌ها بدان معنی است که داده‌ها از طریق تکنولوژی حس‌گر انتقال می‌یابند و عملیات روزانه، مستقل، اتوماتیک و کارآمد می‌شوند. درحالیکه راه حل‌های هوشمند براساس تکنولوژی اینترنت اشیا به طور گسترده‌ای در بنادر و ترمینال‌های اصلی به اجرا درآمده است، اما اینترنت وسایل نقلیه (IoV) در مرحله اولیه توسعه قرار دارد. با این  وجود بکارگیری این تکنولوژی می‌تواند در ۲۰۲۰ شتاب پیدا کند و مدیریت مؤثرتر ترافیک بندری را تسهیل کند، علاوه بر این با کاهش احتمال برخورد و تصادم شناورها، عنصرامنیت را ارتقا دهد.

تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) فرصت‌های زیادی را برای بهبود عملیات روزانه بندری فراهم کرده است. درهمین راستا خط کشتیرانی MOL ژاپن بخشی از هلدینگ مشترک ONE اخیراً اعلام کرده است که سیستم ناوبری واقعیت افزوده را بر روی ۲۱ نفتکش غول‌پیکر خود نصب خواهد کرد. به طور خلاصه واقعیت افزوده محتوای دیجیتالی و گرافیکی مجازی است که به صورت شبیه سازی شده توسط کامپیوتر، به دنیای واقعی ما اضافه می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار