۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
بعد از ریزش ۸ درصدی بورس تهران پیش بینی شد:

هفته‌ای بهتر در راه است

هفته‌ای بهتر در راه است
کد خبر: ۸۵۶۸۵
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار سهام هفته گذشته را با شوک شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا آغاز کرد. این خبر که حاکی از افزایش ریسک‌های سیاسی در منطقه بود باعث شد تا سرمایه گذاران بورسی روز‌های سختی را تجربه کنند.
البته حقوقی‌های بزرگ و صندوق حمایت بازار با قدرت در مقابل صف‌های فروش ایستادند، اما فشار عرضه‌ها در نهایت ریزش سنگینی را به بازار سهام تحمیل کرد. این روند باعث شد تا مقام ناظر بازار برای دفاع از حقوق سهامداران خُرد در روز چهارشنبه دامنۀ نوسان قیمت سهام را از پنج درصد به دو درصد کاهش دهد.
در نهایت سومین هفته زمستانی بازار سهام با بازدهی منفی نزدیک به هشت درصدی شاخص بورس به کار خود پایان داد.
در این هفته شاهد قرمز پوشی حداکثری در بازار سهام بودیم. به این ترتیب که از میان نزدیک به ۵۰ صنعت حاضر در بازار فقط گروه مخابرات با تک نماد اخابر با بازدهی مثبت همراه بود.
آمار معاملات
در پایان معاملات هفته گذشته شاخص بورس با حدود هشت درصد کاهش به رقم ۳۵۳ هزار و ۸۰۸ واحد رسید. این متغیر در هفته گذشته بیش از ۳۰ هزار واحد اُفت کرد.
شاخص کل هم وزن هم با اُفتی ۱۳ هزار و ۳۱۵ واحدی نزدیک ۱۱ درصد کاهش یافت و رقم ۱۰۸ هزار و ۱۷۳ واحد را به نمایش گذاشت.
در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۱ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت.
در ضمن تعداد ۲۴ میلیارد و ۵۲۴ میلیون انواع اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت. حجم معاملات ۱۲ درصد کاهش را ثبت کرد.
نگاهی به عملکرد گروه حمل ونقل
گروه حمل و نقل نیز طی هفته‌ای که گذشت از توفان ریزش بازار در امان نماند. این گروه با ۱۴ نماد حاضر در آن دراین مدت اُفت نزدیک به ۱۴ درصدی ارزش بازار خود را ثبت کردند. به این ترتیب که ۱۴ سهم حاضر در گروه حمل و نقل با کاهش قیمت سهام، بازدهی این هفته را منفی کردند.
نماد‌های این گروه  حدود ۱۶ تا ۱۱ درصد اُفت را در چهار روز معاملاتی هفته گذشته ثبت کردند.
پیش بینی هفته پیشِ رو
ریزش سنگین بازار طی هفته‌ای که گذشت با دلایل غیر‌بنیادی رخ داد. تجربه ثابت کرده همیشه در شرایط افزایش ریسک‌های سیاسی که نگرانی و ریزش قیمت سهام را به دنبال دارد، روند‌ها هیجانی و بسیار کوتاه مدت است.
این موضوع این بار هم به همین ترتیب بوده است. به این ترتیب که با ریزش هیجانی بازار سهام طی هفته گذشته از یک سو و پایداری دلایل بنیادی که باعث رشد بازار در هفته‌های ماقبل شده بودند، از سوی دیگر، بازار مجدداً می‌تواند در مسیر صعودی خود قرار بگیرد.
بر همین اساس برای هفته جاری روز‌های مثبت با رشد دسته جمعی قیمت سهام در همه گروه‌های بازار را می‌توان پیش‌بینی کرد.
 
هفته‌ای بهتر در راه است
ارسال نظرات
آخرین اخبار