۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶

افزایش تولید ماهیان خاویاری خوزستان تا پایان برنامه ششم

معاون آبزی‌پروری شیلات خوزستان گفت: تا پایان برنام ششم توسعه اقتصادی کشور سهم خوزستان در تولید ماهیان خاویاری از ۶.۲ درصد فعلی به ۲۲ درصد خواهد رسید.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۶۸۱
افزایش تولید ماهیان خاویاری خوزستان تا پایان برنامه ششم
کوروش میرزایی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه از اوایل دهه ۸۰ مطالعات اولیه امکان‌سنجی و پتانسیل‌یابی پرورش ماهیان خاویاری در استان خوزستان آغاز شد اظهار داشت: در سال ۱۳۸۶ نخستین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در شوش به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۳ نخستین واحد پرورش تجاری ماهیان خاویاری خوزستان در دزفول به بهره‌برداری رسید که از آن زمان تا پایان سال ۱۳۹۷، ۶۱۴ تُن گوشت و ۳۰۰ کیلوگرم خاویار از این مزارع استحصال‌ شده است.

معاون آبزی‌پروری شیلات خوزستان با اشاره به عرضه دو هزار و ۴۰۰ تُن گوشت و ۱۹۲ کیلوگرم خاویار در یک دهه گذشته در استان ادامه داد: تا سال ۱۳۹۷ موافقت اصولی احداث کارگاه‌های پرورش ماهیان خاویاری در اندیمشک، شوشتر و گتوند با ظرفیت کل یک هزار و ۵۰۰ تُن گوشت و ۱۵ تُن خاویار برای بخش خصوصی صادر شده است.

میرزایی درباره مجتمع پرورش ماهی دزفول گفت: بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری کشور به مساحت کل ۴۸۰۰ هکتار و ظرفیت تولید دو هزار تُن گوشت و ۲۰۰ تُن خاویار در منطقه شوهان دزفول در سال ۱۳۹۶ کلنگ زنی شده و واگذاری مزارع آن به افراد ذی‌صلاح انجام و اقدامات احداث زیرساخت‌های آن انجام شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: مطالعات صورت گرفته توسط شرکت مهندسی مشاور این اداره کل در سند توسعه شیلات خوزستان نیز بیانگر وجود پتانسیل‌های پرورش ماهیان خاویاری در استان با استفاده از منابع آبی مثل دریاچه پشت سد‌ها در مناطق ایذه، بهبهان، اندیمشک و مسجدسلیمان، کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری خصوصاً در مناطق شوش، گتوند، دزفول، آب‌شور لالی و دشت بزرگ است که دارای توان تولید سالانه ۱۳ هزار و ۴۰۰ تُن گوشت انواع ماهیان خاویاری هستند.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات خوزستان افزود: ظرفیت‌های استان و توجه سازمان شیلات به اولویت توسعه پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان به نسبت استان‌های دیگر بیشتر است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار