۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

نیم نگاهی بر بازار کانتینری ۲۰۱۹!

ظرفیت ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر در سال ۲۰۱۹ به ۲۳ میلیون و ۲۳۰ هزار TEU رسید که رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۶۶۳
نیم نگاهی بر بازار کانتینری ۲۰۱۹!
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر در نخستین تحلیل خود در سال ۲۰۲۰ میلادی ابتدا گریزی به بازار کانتینری ۲۰۱۹ زد و نوشت: ظرفیت ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر با رسیدن به ۲۳ میلیون و ۲۳۰ هزار TEU رشد چهار درصدی را در سال ۲۰۱۹ تجربه کرد. درحالیکه در سال ۲۰۱۸، ناوگان جهانی ظرفیت ۲۲ میلیون و ۳۴۰ هزار TEU را به نمایش گذاشت.

این گزارش ادامه داد: علی‌رغم اینکه رشد ۳ و۳.۵ درصد پیش بینی شده بود، اما ظرفیت ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر رشد چهار درصد را نشان داد که این روند افزایشی عمدتاً از فعالیت کُند بازار اوراق نشأت می‌گیرد. به طوریکه تنها ۲۰۷ هزار و ۵۱۸ TEU ظرفیت به کارخانه‌های اوراق رفت، هرچند پیش بینی شده بود که ۳۰۰ هزار الی ۳۵۰ هزار TEU ظرفیت اوراق می‌شود. از طرف دیگر در سال ۲۰۱۹، تحویل شناور‌های جدید به ناوگان جهانی با رسیدن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار TEU شیب صعودی را به نمایش گذاشت.

نکته قابل توجه اینکه علی‌رغم جهش نرخ‌های چارتری و قیمت‌های سفارش ساخت پایین، بازار سفارش ساخت روند کاهشی را در پیش گرفت، چنانچه سفارش تنها ۹۷ کشتی با مجموع ظرفیت ۷۸۳ هزار و ۹۰۱ TEU در سال ۲۰۱۹ به ثبت رسید، در حالیکه ۲۱۳ کشتی با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۲۹۷ هزار TEU در سال ۲۰۱۸ سفارش داده شد.

شایان ذکراست: شاخص نرخ چارتری آلفالاینر در ۲۰۱۹ بر روی ۸۰.۴ واحد ایستاد که نسبت به ۵۵.۹ واحد در ۲۰۱۸ رشد ۴۴ درصد‌ی را نشان می‌دهد. روی هم رفته در سال ۲۰۱۹، بازار چارتری بر وقف مراد مالکان کشتی‌های بزرگتر بود، اما در نقطه مقابل برای مالکان کشتی‌های کوچکتر ناامیدکننده سپری شد.

در آخرین روز‌های ۲۰۱۹، ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر بیکار به ۲۳۸ فروند با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۳۷۰ هزار TEU رسید که سهم ۵.۹ درصدی از کل ناوگان را برعهده گرفت. براساس آمار و ارقام آلفالاینر، از میان ۲۳۸ کشتی‌های کانتینربر بیکار، ۹۵ فروند با مجموع ظرفیت ۹۲۴ هزار و ۸۴۰ TEU به دلیل نصب اسکرابر از گردونه فعالیت خارج هستند.

این گزارش در پایان نوشت: قانون جدید سوخت کم سولفور ۲۰۲۰ آیمو که از چند روز پیش اجرایی شد، چالش اصلی در سال جاری به شمار می‌آید و به طور چشم‌گیری هزینه‌های عملیاتی خطوط کشتیرانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار