۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

صید کیلکا ماهیان دریای خزر به بیش از ۱۳ هزار تُن رسید

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به کاهش پنج درصدی صید کیلکاماهیان دریای خزر طی سال جاری گفت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از میزان صید کیلکاماهیان در استان‌های گیلان و مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن کیلکا در دریای خزر صید شده است.
کد خبر: ۸۵۶۴۱
صید کیلکا ماهیان دریای خزر به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن رسید
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از میزان صید کیلکاماهیان در استان‌های گیلان و مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۳ هزار و ۶۰۰ تُن کیلکا در دریای خزر صید شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد: از این میزان کیلکای صید شده، ۹ هزار و ۷۵۰ تُن در مازندران و سه هزار و ۸۸۰ تُن در آب‌های گیلان صید شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۷۴ فروند شناور کیلکاگیر در استان‌های مازندران و گیلان به صید کیلکا اشتغال دارند، بیان داشت: از این تعداد ۴۴ فروند متعلق به استان مازندران است که در بندر بابلسر و بندر امیرآباد فعال هستند و ۳۰ فروند دیگر نیز به صیادان استان گیلان اختصاص داشته که عمدتاً این شناور‌ها در بندر انزلی به صید کیلکا می‌پردازند.

آخوندی یادآور شد: طی ۹ ماهه نخست امسال، ۷۰ درصد سهم صید کیلکای دریای خزر به استان مازندران و ۳۰ درصد آن به استان گیلان اختصاص داشته است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: مجموع صید انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از کاهش پنج درصدی میزان صید کیلکاماهیان دریای خزر خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: این کاهش صید در استان گیلان ۲۳ درصد بوده است، اما در استان مازندران در مجموع  پنج درصد افزایش در صید داشته‌ایم.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، سرانۀ صید هر لنج صیادی را در مجموع ۱۸۰ تُن اعلام کرد و اظهار داشت: هم اکنون قیمت کیلکا جهت مصرف پودری در کارخانه‌ها، چهار هزار تومان و برای مصرف انسانی حدود پنج هزار تومان است.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بخش عمدۀ کیلکا ماهیان دریای خزر، جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه‌های صنایع شیلاتی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا از خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر، قیمت کیلکا همچنان پایین است.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با‌ارزش دریای خزر شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال ۷۹ و ورود مهاجم شانه دار به آب‌های خزر، سالانه ۹۵ هزار تُن کیلکا صید می‌شد، اما از آن به بعد صید ماهیان کیلکا سالانه به ۱۵ هزار تُن کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه گونۀ کیلکایی که در آن سال‌ها صید می‌شد، گونه آنتومی بود، اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر فقط گونه معمولی کیلکا در آب‌های خزر صید شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار