۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

بررسی معاملات بورس با افزایش ریسک‌های سیاسی

بررسی معاملات بورس با افزایش ریسک‌های سیاسی
کد خبر: ۸۵۶۳۸
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار هفتۀ گذشته را با بازدهی بیش از ۶ درصدی به پایان رساند. به این ترتیب در هفته‌ای که گذشت بازدهی بورس از ابتدای سال به بیش از ۱۱۰ درصد رسید. اما در پایان هفتۀ خبر شهادت سردار رشید و پرافتخار اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا باعث شد تا ریسک سیاسی جدیدی به بازار سرمایه تحمیل شود. به این ترتیب کارشناسان پیش بینی می‌کنند بازار این هفته روز‌های سختی را تجربه کند.
آمار معاملات
در پایان معاملات هفتۀ گذشته، شاخص کل با ۲۳۰۱۱ واحد افزایش نسبت به هفتۀ قبل، به رقم ۳۸۴ هزار و ۱۰۰ واحد رسید.
شاخص کل هم وزن هم با هفت هزار و ۱۹۰ واحد افزایش معادل ۶ درصد رقم ۱۲۱ هزار و ۴۸۹ واحد را ثبت کرد.
در پنج روز کاری هفتۀ گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار ۱۶ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل ۳۰ درصد افزایش داشت. حجم معاملات هم ۲۱ درصد رشد کرد.
عملکرد صنعت حمل و نقل
در هفته‌ای که گذشت گروه حمل و نقل با بازدهی بیش از پنج درصدی مواجه بود. بررسی نماد‌های این گروه نشان می‌دهد که از ۱۵ شرکت حاضر در تابلو‌های بازار سهام، ۱۱ سهم با بازدهی مثبت مواجه بودند. نماد‌های توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، کشتیرانی آریا، توکا ریل، ریل پرداز سیر و کشتیرانی ایران در پنج روز معاملاتی گذشته پربازده‌ترین نماد‌های بورسی بودند. سهام این شرکت‌ها بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.
در مقابل، اما حمل ونقل توکا، حمل ونقل پتروشیمی و کشتیرانی دریای خزر منفی‌ترین نماد‌های این گروه بودند.
پیش بینی هفته جاری
با رشد بازار در دومین هفتۀ زمستانی، سرمایه گذاران در حالی امیدوار به تداوم رشد قیمت سهام در معاملات این هفته بودند که خبر شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا که روز گذشته منتشر شد، همه پیش بینی‌ها را برهم زد.
افزایش تنش‌های سیاسی به طور قطع بازار را در این هفته با حجم قابل توجهی از عرضه‌ها و صف‌های سنگین فروش همراه می‌کند. البته برنامه‌های حمایتی سازمان بورس و شورای عالی بورس اجازۀ طولانی شدن این روند منفی را نمی‌دهد. از سویی دیگر تجربه نشان داده همیشه آثار ریسک‌های سیاسی در بازار هرچند شدید بوده، اما طولانی‌مدت نیست. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود نیمۀ اول این هفته روز‌های سختی را تجربه کند، اما روز‌های پایانی هفته شاهد ایجاد تعادل نسبی در بازار خواهیم بود.
 
بررسی معاملات بورس با افزایش ریسک‌های سیاسی
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار