۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
امسال؛

شبکه پایش مدرن هواشناسی دریایی کشور ایجاد می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر اینکه تحقق برنامه ششم توسعه در خصوص هواشناسی دریایی به اعتبارات قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد، گفت: امیدواریم با تأمین اعتبارات مورد نیاز، شبکۀ پایش مدرن را از طریق بویه‌های هواشناسی یا موج‌نگار‌های دریایی در آب‌های خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان طی سال جاری تأمین کنیم.
کد خبر: ۸۵۶۳۶
شبکه پایش مدرن هواشناسی دریایی کشور ایجاد می‌شود
 
دکتر سحر تاج بخش در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: سازمان هواشناسی کشور در حوزۀ پایش و پیش بینی آب و هوای دریا‌های کشور و مرز‌های آبی فعالیت گسترده‌ای دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: این سازمان موظف است مطابق با استاندارد‌های ملی و بین المللی شرایط پایش و پیش‌بینی وضع هوا در دریا‌های خزر، عمان و خلیج فارس را، مانند تمام پروژه‌های انجام شده در خشکی فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه پایش آب‌های ساحلی با استفاده از بویه‌های هواشناسی انجام می‌شود، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر تعداد این بویه‌ها کمتر از حد مورد نیاز برای پوشش کامل دریاهاست و باید تعداد آن‌ها افزایش یابد.

به گفته دکتر تاج بخش، پیش‌بینی‌های هواشناسی در دریا‌های کشور با استفاده از مدل پیش‌بینی‌های عددی روی دریا‌ها انجام می‌شود که این امر همه روز برای خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان در بخش‌های مختلف تهیه می‌شود.

همکاری سه جانبه در هواشناسی دریا‌های کشور

وی همچنین به همکاری‌های فرابخشی سازمان هواشناسی کشور با سازمان‌های محیط زیست و بنادر و دریانوردی در زمینه هواشناسی دریا‌ها اشاره کرد و بیان داشت: هر ساله به طور مرتب پایش‌های مشترکی توسط سازمان هواشناسی، محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی توسط کشتی‌های تحقیقاتی در آب‌های کشور صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور، اذعان داشت: داده‌های اطلاعات به دست آمده طی انجام گشت‌های تحقیقاتی جمع‌آوری می‌شود.

وی در ادامه گفته‌های خود با تأکید بر ضرروت پایش‌های هواشناسی در دریا‌های کشور خاطرنشان ساخت: ایستگاه‌های هواشناسی و بستر‌های ارتباطی در دریا‌ها طی انجام گشت‌های تحقیقاتی توسط سازمان هواشناسی کشور تأمین می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، تأکید کرد: اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان‌های هواشناسی، محیط زیست و بنادر و دریانوردی طی پایش‌های دریایی در نهایت در یک پایگاه داده مشترک قرار گرفته و هر سه سازمان مذکور در زمینه فعالیت خود از اطلاعات آن استفاده می‌کنند.

دکتر تاج بخش در ادامه به برنامه ریزی‌های کلان سازمان هواشناسی کشور در دریا‌های کشور اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه، سازمان هواشناسی کشور در حوزۀ پایش و نیز در حوزۀ پیش‌بینی اقدامات گسترده‌ای انجام خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه تحقق برنامه ششم توسعه در خصوص هواشناسی دریایی به اعتبارات قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد، اظهار داشت: امیدواریم با تأمین اعتبارات مورد نیاز، شبکۀ پایش مدرن را از طریق بویه‌های هواشناسی یا موج نگار‌های دریایی در آب‌های خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان طی سال جاری تأمین کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار