۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

وضعیت ناوگان مسافری دریایی استان هرمزگان بررسی شد

وضعیت ناوگان مسافری دریایی استان هرمزگان بررسی شد
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اجرای طرح تطبیق شناور‌های مسافری با دستورالعمل ایمنی گفت: هر چند این اقدام باعث خارج از سرویس شدن و به روزرسانی برخی از ظرفیت صندلی ناوگان سفر‌های دریایی شده، اما با مدیریت خوب اداره کل بنادر و دریانوردی و همراهی تعاونی‌ها و مدیران سیاسی، هرمزگان استانی آرام در شرایط پرچالش تحریم هاست.
کد خبر: ۸۵۶۲۵
به گزارش مانا، جلیل اسلامی در نشست بررسی وضعیت ناوگان مسافرت‌های دریایی استان هرمزگان پس از اعمال دستورالعمل ایمنی شناور‌ها که به میزبانی بندر شهید حقانی بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط فعلی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی روندی افزایشی به خود گرفته، سیاست‌های کلان دولت و نظام به سمت و سویی است که باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

 وی افزود: ما مدیران اقتصادی و اجرایی باید شرایطی را فراهم کنیم که در حوزه کاری خود کمترین ناهنجاری وجود داشته باشد و در همین بستر پرچالش باید خدمات رسانی‌ها و کار‌ها نیز به نحو شایسته انجام شود.

اسلامی صنعت حمل و نقل دریایی را از جمله کانون‌های هدف تحریم‌ها دانست و ادامه داد: مشکل تأمین قطعات شناور‌ها توسط تعاونی‌ها و بخش خصوصی در این وضعیت برای ما در سازمان بنادر، چالشی ملموس و قابل فهم است؛ در این وضعیت، تأمین تجهیزات، لجستیک، خرید خارجی و سرپانگه داشتن کسب و کار‌ها امری حساس و راهبردی است.

عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هرمزگان سهمی ۶۰ درصدی در فعالیت‌های دریایی و بندری کشور دارد، خاطرنشان کرد: هرچند اجرای طرح تطبیق شناور‌های مسافری با دستورالعمل ایمنی باعث خارج از سرویس شدن و به روزرسانی برخی از ظرفیت‌های صندلی ناوگان سفر‌های دریایی شده، اما با مدیریت خوب اداره کل بنادر و دریانوردی، هرمزگان استانی آرام در شرایط پرچالش تحریم هاست.

وی تصریح کرد: این احساس آرامش نتیجه تعامل و همراهی مدیران سیاسی از جمله استاندار و فرمانداران شهر‌های ساحلی، تعاونی‌ها، مؤسسات رده بندی، شرکت‌های دریایی و مالکان شناور‌ها با مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی است.

اسلامی با اشاره به شفاف سازی ابعاد مختلف طرح تطبیق شناور‌های مسافری با دستورالعمل ایمنی، گفت: این طرح مهم که استاندارد‌هایی جدید و تحولی اثرگذار بر صنعت سفر‌های دریایی ایجاد می‌کند، در نوع خود آزمونی برای ظرفیت سنجی مدیران سیاسی در شرایط تحریمی بود؛ خوشبختانه استاندار هرمزگان، فرمانداران مناطق ساحلی و حتی نمایندگان مجلس، هم‌نوا با سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور اعلام کردند که ایمنی سفر‌ها اولویت و دغدغه آن‌ها نیز هست و این دستاورد ارزشمند، نشانگر نهادینه شدن فرهنگ ایمنی در سطح تصمیم گیران و تصمیم سازان جامعه است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل ایمنی شناور‌های مسافری مورد بازنگری قرار گرفته و نتیجه ابلاغ خواهد شد، اذعان کرد: برگزاری این نشست هم اندیشی و کارشناسی در کانون اصلی سفر‌های دریایی ایران حامل پیامی کلیدی است که همه امور باید در رصد دقیق کارشناسی باشد و همواره در تلاش برای اصلاح فرآیند‌ها و موضوعات هستیم؛ یعنی اگر خطا‌هایی وجود دارد، باید بازنگری شود؛ از این رو ما در سازمان بنادر چشم بسته یک تفکر را دنبال نمی‌کنیم و ملاحظات مختلف را نیز مدنظر خواهیم داشت.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت شناور‌های غیرمنطبق با دستورالعمل ایمنی گفت: حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که استفاده از ظرفیت‌های موجود ناوگان به میزانی که خط قرمز ما یعنی ایمنی سفر و جان مسافران را به مخاطره نیندازد، تداوم یابد و پس از یک دوره زمانی مشخص، هیچ توجیهی برای عدم اعمال استاندارد‌ها قابل قبول نخواهد بود.

وی بیان کرد: مدل کسب و کار و ظرفیت سازی و بخش فنی مسافرت‌های دریایی نیازمند بازنگری از سوی فعالان بخش خصوصی و تعاونی هاست و سازمان بنادر همچون گذشته حامی فعالان این صنعت خواهد بود. الگو‌های تخصیص منابع، توزیع وجوه اداره شده و زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی نیز از سوی سازمان بنادر با هدف ایجاد جاذبه بیشتر برای متقاضیان، اصلاح خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، در شرایط اوج سفر‌ها مانند تعطیلات بهمن و ایام نوروز با مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان و مشارکت تعاونی‌ها، می‌توان از ظرفیت شناور مهمان، خدمات رسانی و پاسخگویی به تقاضای سفر دریایی را مدیریت کرد.

اسلامی از اقدامات صورت گرفته در زمینه تقسیم کار میان سازمان بنادر و دریانوردی با مناطق آزاد کیش و قشم برای ساماندهی شناور‌های حمل خودرو (لندینگ کرافت) اظهار کرد: با توافقات انجام شده، در حال انعقاد یک تفاهم نامه جامع هستیم تا در پایانه‌های غیرملکی این سازمان همچون بنادر پهل و لافت در مسیر دریایی جزیره قشم و چارک به جزیره کیش به وضعیتی مناسب‌تر دست یابیم.  

شایان ذکر است، در ابتدای این نشست، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز به بیان گزارشی در خصوص آخرین وضعیت ناوگان مسافری دریایی پس از اجرای طرح تطبیق شناور‌ها با دستورالعمل ایمنی (نیمه آذرماه ۹۸ تاکنون) پرداخت و پیشنهادات خود را برای رفع چالش‌های موجود مطرح کرد.

در بخش دیگری از این نشست، مدیران کل ستادی معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان شرکت‌های رده بندی آسیا و ایرانیان، مدیران بنادر مسافری و شرکت‌های تعاونی دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود را خصوص مباحث محوری جلسه مطرح کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار