۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲

کاهش ۱۹ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر/ رهاسازی چهار هزار قطعه بچه ماهی خاویاری توسط صیادان پره

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از کاهش ۱۹ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید تا کنون خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۲۰
کاهش ۱۹ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر/ رهاسازی چهار هزار قطعه بچه ماهی خاویاری توسط صیادان پره
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، صیدماهیان استخوانی دریای خزر در سه استان گلستان، مازندران و گیلان از ابتدای فصل صید (بیستم مهر ماه) تا اوایل دی ماه به هزار و ۶۶۵ تُن رسیده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تأکید کرد: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از کاهش ۱۹ درصدی صیدماهیان استخوانی دریای خزر خبر می‌دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: در دریای خزر بالغ بر ۱۵ گونه ماهی استخوانی زیست می‌کنند که در این میان هر ساله سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ماهی کفال با ۶۵۸ تُن و ۳۹ درصد سهم صید، بیشترین میزان صید را امسال به خود اختصاص داده است، خاطرنشان ساخت: همچنین ماهی سفید با صید ۵۷۷ تن، ۳۵ درصد سهم صید را داشته و کپورماهیان با صید ۳۸۲ تُن، ۲۳ درصد سهم صید را به خود اختصاص داده و مابقی صید به سایر گونه‌های ماهیان استخوانی دریای خزر اختصاص داشته است.
افزایش بی سابقه صید کپورماهیان
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش چشمگیر صید کپورماهیان در دریای خزر طی فصل صید امسال، بیان داشت: دلایل این افزایش بی‌سابقه در صید کپور‌ماهیان در حال بررسی است، اما به نظر می‌رسد بارندگی‌های سال گذشته و سیلاب‌ها تأثیر بسزایی در افزایش تعداد این گونه ماهیان در دریای خزر داشته است.

وی در ادامه گفته‌های خود اعلام کرد: همچنین بر اساس اعلام شرکت‌های تعاونی صید در سه استان شمالی کشور، از ابتدای فصل صید تا اکنون چهار هزار قطعه بچه ماهی خاویاری که در تور صیادان به دام افتاده بودند در دریا رهاسازی شده اند.

به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، امسال در مجموع سه استان شمالی کشور، ۱۲۱ شرکت تعاونی صیادی پره در صید ماهیان استخوانی دریای خزر شرکت دارند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: از تعداد ۱۲۱ شرکت تعاونی پره، ۵۳ تعاونی به استان مازندران، ۵۱ تعاونی به استان گیلان و ۱۷ تعاونی به استان گلستان اختصاص دارد که امسال به صید انواع ماهیان استخوانی خواهند پرداخت.

آخوندی اذعان داشت: در هر یک از شرکت‌های تعاونی صید پره یک نماینده از سوی سازمان شیلات ایران به عنوان ناظر بر صید حضور دارد که این نماینده بر رهاسازی بچه ماهیان خاویاری که صید ضمنی صیادی پره هستند، نظارت خواهد داشت.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود در خصوص صید ماهیان دریای خزر تأکید کرد: صید ماهیان استخوانی معمولاً هر ساله از دهم مهر آغاز و تا ۱۵ فرودین ماه سال بعد آن ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۰ هزار صیاد استان‌های شمالی در قالب تعاونی‌های صید پره به صید ماهیان استخوانی دریای خزر اشتغال دارند، یادآور شد: به منظور بررسی ذخایر ماهیان استخوانی به طور مرتب گشت‌های تحقیقاتی انجام خواهد شد و با برگزاری جلسات کمیته مدیریت صید، زمان نهایی اتمام صید در سه استان شمالی مشخص خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اینکه بر اساس گشت‌های تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بر طبق شاخص‌های زیستی و آماری زمان پایان صید اعلام می‌شود، بیان داشت: هدف اصلی سازمان شیلات ایران کمک به جامعه صیادی برای برداشت حداکثر میزان ماهی همراه با صید پایدار است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه خاطرنشان ساخت: زمان دقیق اتمام صید نیز ممکن است بنا به انجام گشت‌های تحقیقاتی چند روز زودتر یا دیرتر از ۱۵ فرودین ماه با اعلام نهایی کارشناسی شده مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی به اتمام برسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار