۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹

نشست تخصصی "دریانوردی در امپراتوری هخامنشی" برگزار شد/ تأسیس نخستین نیروی دریایی جهان در دوره هخامنشی

نشست تخصصی "دریانوردی در امپراتوری هخامنشی" صبح امروز در محل موزه ملی ایران با سخنرانی محقق زبان شناسی خاور نزدیک موسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان- استرالیا برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۶۱۲

نشست تخصصی

 به گزارش خبرنگار مانا، نخستین نشست تخصصی "دریانوردی در امپراتوری هخامنشی" صبح امروز در محل موزه ملی ایران با سخنرانی محقق زبان شناسی خاور نزدیک موسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان- استرالیا برگزار شد.

در این نشست "آوی بخنهایمر" به ایراد سخنرانی در خصوص تاریخچه دریانوردی در امپراتوری هخامنشی پرداخت.

آوی باخنهایمر در نشست تخصصی دریانوردی در امپراتوری هخامنشی که به همت پژوهشکده باستان شناسی و دیگر ارگان‌های مرتبط دولتی برگزار شد با تاکید بر اهمیت مطالعه روابط ایرانیان و منابع آبی در دوره هخامنشی تصریح کرد: با وجود اسناد تاریخی و باستان شناسی درباره تعامل ایرانیان با منابع آبی، کمتر به نوع و ماهیت آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در واقع هخامنشیان نه تنها به مدیریت و بهره برداری از منابع رو زمینی جهان اطراف خود مشغول بودند بلکه با فرستادن ناوگان‌های اطلاعاتی به کاوش در دریاهای اطراف خویش، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها نیز می‌پرداختند.

باخنهایمر با تاکید بر اینکه نخستین نیروی دریایی ثابت جهان در دوران داریوش یکم هخامنشی تأسیس شده است گفت: هخامنشیان در دوران خود در یک کشاکش ژئوپولتیک گرفتار بوده اند که نقطه اتکا و ثقل آن دریانوردی در مدیترانه بوده است.

وی افزود: در این دوران سه نیروی دریایی عظیم شامل یونانیان، فینیقی‌ها و مصریان عملاً حکمرانی دریای مدیترانه را برعهده داشتند و چون برای هخامنشیان که روی زمین ارتش منظم و موفقی را تشکیل داده بودند، سیطره بر دریاها پر اهمیت محسوب شده، به همین خاطر پس از بازگشت خشایارشا از نبرد با یونانیان، سیاست آنها در کنترل این سه نیروی دریایی همواره یکی از مهمترین جنبه‌های روابط خارجی این شاهنشاهی باستانی بوده است.

محقق زبان شناسی خاور نزدیک مؤسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان – استرالیا با اشاره به اینکه در دوران هخامنشیان بخش مهمی از منابع انسانی و مادی در ساحل دریاهای آزاد قرار داشته گفت: منابع تاریخی به ما نشان می‌دهد که هخامنشیان تا چه حد بر مدیریت منابع آبی تاکید داشته و چگونه به کاوش در ساحل شرقی آفریقا و سواحل رودخانه سند پرداخته اند.

وی به مطالعات صورت گرفته در مورد سکه شناسی در حوزه دریانوردی اشاره کرد و افزود: نقوش منقوش بر روی سکه‌ها به ما نشان می‌دهد که ناوگان هخامنشی از چه اجزایی تشکیل و چگونه سازمان دهی شده است.

باخنهایمر سرعت کشتی‌های دوران هخامنشی را بین ۴ تا ۱۴ کیلومتر تخمین زده و گفت: یکی از ابداعاتی که در ساخت کشتی در دوران هخامنشی اتفاق افتاده ساخت کشتی‌های ۳ ردیف پارویی بوده که در جنگ‌ها از سرعت و قابلیت دفاعی ویژه ای برخوردار بودند.

این نشست در حاشیه برگزاری نمایشگاه " انسان و دریا" برگزار شده بود. در این نمایشگاه مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه که با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی از ۲۴ آذر تا ۲۵ بهمن در گالری پیش از تاریخ موزه ملی ایران به نمایش درآمده آثار تاریخی از محوطه‌هایی مانند سیراف، دیوار گرگان، هرمز، قشم، چغامیش و شوش نمایش داده شده‌اند.

این مجموعه بیش از ۳۰ هزار سال از پیشینه ارتباطی انسان و دریا از دوره پارینه سنگی جدید تا اواخر دوره قاجار را روایت می‌کند.

این اقدام، گامی موثر در بازشناسایی گوشه‌ای دیگر از توانمندی مردم این سرزمین در بهره‌گیری از دریا و استمرار آن تا روزگار معاصر است و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امر مهم حمل و نقل دریا گامی ارزشمند و تعاملی دوسویه را برای نمایش رابطه هزاران سال انسان و دریا برداشته است.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار