۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

پیش بینی رشد ۴.۹ درصدی تجارت جهانی کانتینر در ۲۰۲۰!

پیش بینی رشد ۴.۹ درصدی تجارت جهانی کانتینر در ۲۰۲۰!
انتظار می‌رود تجارت کانتینری در سال ۲۰۲۰ رشد ۴.۹ درصدی را تجربه کند، تجارت پررونق درون آسیایی و رشد قابل توجه جابه‌جایی در خطوط تجاری اصلی را باید از عوامل اصلی شیب صعودی بازار ذکر کرد.
کد خبر: ۸۵۶۰۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، حجم تجاری پایین و ظرفیت مازاد دو چالش عمده‌ای هستند که به تنهایی برای اینکه سال سختی را برای خطوط کشتیرانی رقم بزنند، کفایت می‌کنند. اما درعین حال اجرای قانون سوخت کم سولفورآیمو که از امروز لازم الاجرا است، بارسنگین تری را بر دوش این بخش تحمیل خواهد کرد. پیروی از این قانون بدان معنی است که بخش کانتینری با افزایش صورتحساب سوخت به مبلغ ۱۲ الی ۲۰ میلیارد دلار مواجه می‌شود.

این گزارش ادامه داد: انتظار می‌رود تجارت کانتینری در سال ۲۰۱۹ به مرز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تُن رسیده باشد که حکایت از رشد دو درصد دارد. اما رقمی که برای تجارت کانتینری ۲۰۲۰ انتظار می‌رود، رشد ۴.۹ درصدی است، تجارت پررونق درون آسیایی و رشد قابل توجه جابه‌جایی در خطوط تجاری اصلی را باید ازعوامل اصلی شیب صعودی بازار ذکر کرد.

در سال پیشِ رو قطعاً بخش اعظمی از گفت‌و‌گو‌ها در بازار کانتینری به مباحثی، چون جنگ‌های تجاری و اضافه هزینه سوخت اختصاص می‌یابد، بازاری که با دو چالش کاهش رشد تقاضا و افزایش هزینه‌ها دست به گریبان است.

توافق تجاری شکل گرفته بین چین و آمریکا موسوم به معاملۀ فاز اول منجر به تأخیر یا برداشته شدن میلیاردها دلار تعرفۀ جدید که قرار بود از ۱۵ دسامبر اعمال شود، شد. این تعرفه‌ها واردات کالا‌های مصرفی چینی به آمریکا که عمدتاً کانتینری هستند را هدف قرار می‌داد که درنتیجه بر تجارت ترانس پاسیفیک تأثیر می‌گذاشت.

درادامه این گزارش آمده است: جدیدترین آمار و ارقام تجارت کانتینری نشان می‌دهد که تقاضا تنها یک درصد در ۲۰۱۹ رشد داشته است، مؤسسۀ تحقیقاتی Drewry مجبور شد دو بار پیش‌بینی‌های خود برای جابه‌جایی کانتینری را در ۲۰۱۹ تقلیل دهد، هم‌چنین صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی جهان را تنها سه درصد اعلام کرد.

 هم‌چنین آمار و ارقام لویدزلیست اینتلیجنس نشان می‌دهد که رشد تجارت کانتینری تا سال ۲۰۲۴ سالانه ۴.۶ درصد خواهد بود. این روند تا حدی به افزایش حمل کالا با کانتینر بازمی‌گردد. علاوه براین پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت مازاد تا دوسال آینده به قوت خود باقی بماند که منجر به نرخ‌های کرایۀ حمل کانتینری پایین‌تر و درآمد کمتر برای خطوط خواهد شد. اما درعوض جذابیت استفاده از کانتینر افزایش می‌یابد، از این رو کارگوی‌های بیشتری با کانتینر حمل می‌شوند و رشد جابه‌جایی روند صعودی پیدا می‌کند.

شایان ذکر است: نرخ میانگین رشد سالانه تجارت کانتینری در طی پنج سال گذشته ۳.۶ درصد بوده است. در طول پنج سال آینده، نرخ میانگین رشد سالانه ۴.۶ درصد پیش‌بینی می‌شود.

برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۳، تعداد ۹۴۵ کشتی کانتینری سفارش داده شود که نسبت به پنج سال گذشته رشد ۱۱۰ فروند کشتی را نشان می‌دهد.  ۱۷۸ فروند شناور با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار TEU در سال ۲۰۱۹ تحویل داده شد که نسبت به تحویل شناور در سال ۲۰۱۸، روند کاهشی ۱۴ درصدی را به نمایش می‌گذارد. برای سال ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۳، تحویل یک هزار و ۸۶ کشتی کانتینری به ظرفیت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار TEU پیش‌بینی می‌شود که نسبت به پنج سال گذشته رشد 10 درصدی را به همراه دارد.

این گزارش در پایان نوشت: داده‌های آلفالاینر نشان می‌دهد که ۲۱۲ فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار TEU در پایان سال ۲۰۱۹ مجهز به اسکرابر شده‌اند، افزون براین نصب اسکرابر بر روی ۱۰۱ فروند  کشتی درحال انجام است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار