۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷

نگاهی گذرا به تحولات مهم فنّاوری دریایی سال ۲۰۱۹

نگاهی گذرا به تحولات مهم فنّاوری دریایی سال ۲۰۱۹
سال ۲۰۱۹ با تحولات مهم فنّاوری در عرصه حمل و نقل دریایی فرصت‌های جدیدی را برای هوشمندسازی این صنعت پدید آورد، همچنین گام برداشتن برای ساخت کشتی‌های بدون سرنشین، استفاده از اینترنت اشیا و تلاش برای مقابله با حملات سایبری و دیجیتالی شدن بیش از بیش ادامه یافت.
کد خبر: ۸۵۶۰۶
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت safety۴sea / به بررسی مهم‌ترین تحولات سال ۲۰۱۹ میلادی پرداخته که چکیده‌ای از آن از نظرتان می‌گذرد.

ژانویه ۲۰۱۹: نخستین بررسی‌ها برای دیجیتالی شدن حمل و نقل دریایی از یک سو و کشتی‌ها از سوی دیگر با استفاده از داده‌های جدید و داشبورد‌های اینترنتی بر روی کشتی MV Bardu توسط شرکت DNV GL و مدیریت کشتی Klaveness آغاز شد. NYK Shipmanagement یک شرکت "iPlus ECDIS" به عنوان راهنما‌ی دیجیتالی با هدف کمک به اپراتور‌ها جهت استفاده بهتر از ECDIS در مدت کوتاه راه‌اندازی کرد.
بندر رتردام از پلتفرم اینترنت اشیا با هدف امنیت، کارآمد‌ی و هوشمند‌تر شدن این بندر استفاده کرد.
اتحادیۀ اروپا به منظور امنیت شبکه و اطلاعات اولین کنفرانس سایبری حمل و نقل را برگزار کرد.

فوریه ۲۰۱۹: دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) به منظور جلوگیری از هرگونه تقلب و دست‌کاری در صورت حساب‌ها سیستم‌های مشترک (NVOCCs) را به‌کار انداخت.
موسسه تحقیقات زمین شناسی فنلاند با همکاری دانشگاه  Aalto سیستم خودکار ناوبری را به منظور شناسایی هر آنچه در اطراف کشتی می‌گذرد جهت بهبود سیستم حمل و نقل دریایی به سرانجام رساند.
ادارۀ تحقیقات نیروی دریایی (ONR) یک کشتی خودکار بدون خدمه را از سندیاگو به هاوایی راهی کرد.

مارس ۲۰۱۹: پروژۀ مستقل شرکت‌های حمل و نقل برای کارآزمایی روی کشتی‌های خودمختار مجهز به کنترل هوشمند توسط شرکت SeaZip3 و شرکت سازنده "Damen Fast Crew 2610، "Twin Axe" به بهره برداری رسید.
MAN Energy Solutions پلتفرم "MAN CEON" را راه اندازی کرد که امکان نظارت بر کارکرد موتور‌های دریایی، نیروگاه‌ها، توربین‌ها و کمپرسور‌ها را فراهم می‌آورد.
میتسویی O.S.K. آزمایشاتی را با استفاده از زیر‌دریایی از طریق کنترل از راه دور به‌ کار انداخت تا امکان ردیابی آلودگی‌های محیط زیست را فراهم کند.
مؤسسه نورسک توسط ویروس LockerGoga مورد حمله سایبری قرار گرفت و هکر‌ها توانستند در پرونده‌های رمزگذاری شده نیز نفوذ کنند. اما کارشناسان این شرکت  به راه حل‌های مقابله با این حملات دست یافتند.

آوریل ۲۰۱۹: شرکت Wärtsilä آزمایشات دریایی سیستم SceneScan را تکمیل کرد. این گروه فنّاوری آزمایشات خود را با اولین سنسور لیزر موقعیت یابی (DP) به اتمام رساند.
این سیستم نیاز به هیچ هدف بازدارنده‌ای ندارد و ایمنی و به‌روزرسانی عملیاتی آن درخور توجه است.

می ۲۰۱۹: اولین کشتی مستقل و بدون سرنشین "Maxlimer" نخستین سفر بین‌المللی اقیانوس اطلس از مبدأ کانادا را آغاز کرد و در یک سفر ۳۵ روزه به سواحل انگلیس رسید. این کشتی توسط یک ایستگاه کنترل انگلیسی هدایت می‌شد.
مؤسسه ABS به منظور کمک به دست اندرکاران دریایی به ویژه دریانوردان، اپراتور‌ها و سایر بهره برداران راهنمای عملکرد هوشمند برای  کارکنان دریایی، کشتی‌ها و صنایع دریایی منتشر کرد.
این راهنما با استقبال صاحبان صنایع دریایی، خطوط کشتیرانی و اپراتور‌های بندری مواجه شد.
موسسه 3 MPA سنگاپور مرکز عملیات سایبری ۲۴ ساعته را افتتاح کرد.
این مرکز عملیات امنیت سایبری را با هدف شناسایی و پاسخ زود‌هنگام به این قبیل حملات را به طور مداوم رصد می‌کند.
مؤسسه بیمکو نیز استاندارد جدیدی برای مقابله امنیت سایبری تدوین کرد و از تمامی ذی‌نفعان خواست تا رویه سیستم‌های امنیت سایبری را به منظور کاهش خطرات رعایت کند.
ژوئن ۲۰۱۹: انجمن طبقه بندی ClassNK دستورالعمل مدیریت ریسک بر نرم افزار‌های مورد استفاده در کشتی‌ها  را بازنشر داد.
انگلیس با همکاری سازمان ITF یک طرح آزمایشی یک ساله با استفاده از فنّاوری mi-fi و  کانون wi-fi تلفن همراه اجرا کرد، تا دریانوردان امکان اتصال اینترنتی قوی و ایمن برای تماس با خانواده‌ها داشته باشند.

جولای ۲۰۱۹: تیمی از دانشگاه ایالتی آمریکا Penn State University  و Almería اسپانیا و شرکت  AccuWeather Inc یک مدل رایانه‌ای را ابداع کردند تا سرعت باد‌ها، توفان‌ها و چرخش ابر‌ها را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مشاهده کرده و تصمیمات لازم را برای جلوگیری از وقوع حوادث بگیرند. اینمارست  نیز دو ماهواره جدید معرفی کرد.
Bureau Veritas مدیریت سایبری را به منظور افزایش امنیت سایبری و جلوگیری از حملات سایبری به کار انداخت.

آگوست ۲۰۱۹: Saildrone USV اولین سامانۀ بدون سرنشین را در قطب جنوب به چرخش در آورد این سامانه اولین سیستم بدون سرنشین مجهز به سیستم‌های پیش‌بینی آب و هوا و توانایی جمع‌آوری داده‌ها را دارند.

سپتامبر ۲۰۱۹: پهباد‌های بدون سرنشین در بندر آنتورپ به منظور جابه‌جایی تجهیزات و رساندن آن به کشتی و کنترل محیط زیست دریایی و ... به پرواز در آمد.
TechnipFMC و DNV GL اولین متدولوژی صنعت نفت و گاز را برای تشخیص صلاحیت‌های عملیاتی و تشخیص  ضریب ایمنی در پروژه‌ها به راه انداخت.

اکتبر ۲۰۱۹: BIMCO و ICS راهنمای امنیت سایبری را با استفاده از تازه‌ترین و جدید‌ترین فنّاوری‌ها منتشر کرد.
این راهنما برای استفادۀ فرماندهان، افسران و ملوانان به بازار حمل و نقل دریایی عرضه شد. سنگاپور مرکز عالی مطالعات و تحقیقات کشتی‌های خودران را تأسیس کرد.
این مرکز با همکاری مؤسسه دریایی و مرکز فنّاوری دریایی سنگاپور (TCOMS) ایجاد شد  که هدف آن کنترل شناور‌های مستقل از راه دور است.

نوامبر ۲۰۱۹: اداره دریانوردی انگلیس نسخۀ جدیدی از آیین‌نامه عملی ساخت و راه‌اندازی کشتی‌های خودران را که در آن دستورالعمل‌های خاص با تمرکز بر ایمنی، حفاظت از محیط زیست و انتخاب راه حل‌های فنی صحیح  گنجانیده شده، منتشر کرد.

دسامبر ۲۰۱۹: (ISO) اولین استاندارد پهباد‌های  بدون سرنشین را تدوین کرد. سازمان بین‌المللی استاندارد سازی اعلام کرد هدف از تدوین این استاندارد‌ها حمایت از پهپاد‌های بدون سرنشین و تأثیر مثبت آن‌ها بر اقتصاد دریاست.
Hamburg Süd فنّاوری جدید خود را به منظور کمک به حمل و نقل کانتینری و رعایت حقوق مشتری و رصد کانتینر‌ها از راه دور با امکانات تشخیص دما و رطوبت نسبی و غلظت CO 2 ابداع کرد.
Maersk پلتفرم (Remote Container Management (RCM را با کمک کاپیتان پیتر راه‌اندازی کرد. این پلتفرم شرکت‌های کشتیرانی را قادر می‌سازد تا اطلاعات لحظه‌ای را به مهمترین مراکز ذی‌ربط به‌خصوص مشتریان انتقال داده و در صورت لزوم هشدار‌های لازم را به آنان بدهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار