۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

عوامل تاثیر‌گذار بر بازار تانکر در سال ۲۰۲۰

عوامل تاثیر‌گذار بر بازار تانکر  در سال ۲۰۲۰
پنج عاملی که بازار تانکر در سال ۲۰۲۰ را تحت تاثیر قرار می‌دهند، شامل تحریم ها، نصب اسکرابر به منظور پیروی از قانون سوخت کم سولفور آیمو، ذخیره سازی شناور نفت خام، سولفور و عرضه تناژ هستند.
کد خبر: ۸۵۵۸۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، نوسان حاکم بر بازار که از عواملی، چون تحریم ها، نصب اسکرابر‌ها به منظور پیروی از قانون سوخت کم سولفور آیمو، ذخیره سازی شناور نفت خام، سولفور و عرضه تناژ نشأت می‌گیرد، در نخستین ماه‌های ۲۰۲۰ استمرار خواهد داشت، اما سوألی که در اینجا مطرح است اینکه تا چه مدت  طول خواهد کشید. قطعاً تجار زیرک و سریع‌العمل کسانی که تأثیر هر یک از این عناصر را به درستی ارزیابی می‌کنند، در ۲۰۲۰ با سود مواجهه خواهند شد.

این گزارش ادامه داد: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه بخش‌های کشتیرانی و انرژی ایران و ونزوئلا که در طول سال ۲۰۱۹ پابرجا بودند، ازمخرب‌ترین ابتکارات سیاست خارجی برای بازار‌های جهانی تانکر به شمار می آید.

در راستای مطابقت با قانون سوخت کم سولفور آیمو، پیش بینی می‌شود بین دو هزار و پانصد الی سه هزار کشتی در ابتدای ۲۰۲۰ مجهز به اسکرابر شوند که در این‌صورت این اجازه را خواهند داشت تا از نفت کوره ارزان‌تر با محتوی سولفور بالا استفاده کنند. مؤسسه رده‌بندی DNV GL نروژ برآورد می‌کند که ۴۸۸ فروند تانکر به اسکرابر مجهز شده اند یا خواهند شد. اسکرابر‌ها محبوب‌ترین گزینۀ انتخابی از سوی مالکان تانکر‌های بزرگ هستند چرا‌که از مزیت صرفه جویی به مقیاس (Economy of Scale) برخوردارند.

آمار و ارقام منتشر شده از سوی مؤسسه DNV GL نشان می‌دهد که ۲۳۹ فروند نفتکش‌غول‌پیکر مجهز به اسکرابر هستند که نسبت به ۸۱۵ شناور موجود ناوگان حکایت از سهم بزرگی دارد. هم‌چنین ۱۴۰ فروند تانکرسوئزماکس و ۱۱۳ فروند افراماکس قراراست از این گزینه استقبال کنند.

لازم به ذکراست: ظرفیت مازاد سبب شده است که نرخ‌های کرایۀ حمل تانکر به زیر سطوح نقطه سربه‌سر برای مدت طولانی بیش از سه سال اُفت کنند، اما به دنبال اُفت سفارش ساخت شناور‌های جدید و فروکش کردن موج خروشان ورود شناور‌های جدید به بازار، این امید می‌رود که بازار تقاضا رونق گیرد. انتظار می‌رود ظرفیت تناژ کمتر و سفر‌های دریایی طولانی‌تر بالا رفتن نرخ‌های کرایۀ حمل در ۲۰۲۰ را به همراه داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار