۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵

وقوع ۱۵ حادثه نشت نفتی در خلیج فارس از ابتدای امسال

مدیر کل دفتر مقابله و بررسی آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۱۵ حادثه نشت نفتی در آب‌های خلیج فارس به وقوع پیوسته است.
کد خبر: ۸۵۵۵۷
وقوع ۱۵ حادثه نشت نفتی در خلیج فارس از ابتدای امسال
 
به گزارش خبرنگار مانا، ضیاء الدین الماسی در دومین روز از کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش فعالان رسانه در تنویر افکار عمومی، گزارشی علمی در خصوص چگونگی آلودگی دریا‌ها ارائه داد و گفت: برآورد شده است که تقریباً یک سوم جریان آب جهان به طور مشخص آلوده است.

مدیر کل دفتر مقابله و بررسی آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: وجود توده‌های علف‌های هرزآبی در حجم زیادی از آب، بوی ناخوشایند آب کنار دریاها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، کاهش ماهی‌های تجاری و فساد گوشت آنها، وجود روغن در سطح آب و وجود انواع پسماند‌های انسانی در کناره رودخانه‌ها و سواحل از جمله نشانه‌های عمومی آلودگی آب دریا‌ها محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: مواد زائد اکسیژن خواه، عوامل بیماری زا، مواد غذایی گیاهی، ترکیبات آلی سنتز شده، نفت، مواد شیمیایی معدنی و کانی‌ها، رسوبات، مواد پرتوزا و گرما در طبقه بندی آلاینده‌های دریا‌ها قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان ساخت: باید توجه داشت موادی مانند برخی زباله‌ها به طور همزمان حاوی مواد زائد، اکسیژن خواه، عوامل بیماری زا و ... هستند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، سکو‌های نفتی و نفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و ورود فاضلاب‌های صنعتی نیز از جمله مهمترین آلاینده‌های دریایی ناشی از فعالیت‌های انسانی محسوب می‌شوند.

الماسی تأکید کرد: باید توجه داشت که در طبیعت تنها انسان نیست که با تولید فاضلاب یا پساب باعث آلودگی می‌شود بلکه فعالیت حیوانات نیز در این آلوده سازی بسیار موثر است به گونه‌ای که اگر به عنوان مبنای مقایسه، میزان آلودگی انسان را معادل یک BOD فرض کنیم، حیوانات دیگر نظیر اسب، گاوه، گوسفند، خوک و مرغ خانگی بسیار بیشتر از میزان آلودگی ناشی از فاضلاب انسانی است.

مدیر کل دفتر مقابله و بررسی آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: مطالعات جهانی ثابت کرده است که ۴۵ درصد آلودگی‌های دریایی ناشی از حمل و نقل دریایی، ۳۲ درصد ناشی از استخراج‌های صنعتی از دریا، ۱۵ درصد مربوط به منابع زمینی و هشت درصد ناشی از طبیعت است.

وی در ادامه گفته‌های خود به آلودگی‌های نفتی در آب‌های خلیج فارس اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۱۵ حادثه نشت نفتی در آب‌های خلیج فارس به وقوع پیوسته است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: این نشت‌های نفتی در اثر عوامل مختلف از جمله نشت نفت از سکوها، تخلیه نفت و گازوئیل به طور عمد توسط شناور‌ها هنگام قاچاق سوخت قبل از دستگیری، نشت از شناور‌های نفتکش و ... رخ می‌دهد.

وی فرایند امولسیون روغن با استفاده از پراکنده ساز‌های شیمیایی، استفاده از پد‌های جاذب، استفاده از بوم اسکیمر و جمع آوری نفت از سطح آب و نیز پاکسازی سنگ‌ها با استفاده از فشار زیاد بخار را از جمله روش‌های کنترل آلودگی نفتی اعلام کرد.

به گفته وی، شرکت فلات نفت قاره به عنوان بزرگترین اپراتور استخراج کننده نفت جنوب شور و نیز سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان کنشگر، در هنگام وقوع نشت نفتی وارد عمل می‌شوند و اقدامات لازم را جهت پاکسازی انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: در راستای جلوگیری از کاهش نشت نفت در خلیج فارس، بیش از سه سال است که بازرسی از سکو‌های نفتی خلیج فارس در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

الماسی با اشاره به اینکه همچنین استاندارد تخلیه آب محیطی برای دریای خزر تدوین و به تصویب نهایی رسیده است، عنوان کرد: استاندارد آب محیطی برای خلیج فارس و دریای عمان نیز تدوین شده که امیدواریم به زودی به تصویب نهایی رسد.

به گفته وی، با تصویب نهایی استاندارد آب محیطی برای خلیج فارس و دریای عمان با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد که امید می‌رود این اقدام نقش مهمی در کاهش بار آلودگی دریا‌های مذکور ایفا کند.

 

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار