۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

جزیره لارک در رتبه نخست بیشترین تنوع مرجانی خلیج فارس /۷۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس نابود شده اند

رئیس گروه اکولوژی دریا معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته، ۷۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس از بین رفته‌اند و ما بقی آن نیز در حال نابودی هستند، اذعان داشت: مطالعات نشان داده است که سرعت تخریب مرجان‌های خلیج فارس، سه برابر بیشتر از کل مرجان‌های دنیا است.
کد خبر: ۸۵۵۴۳
جزیره لارک در رتبه نخست بیشترین تنوع مرجانی خلیج فارس /۷۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس نابود شده اند
به گزارش خبرنگار مانا، دکتر مهدی بلوکی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش فعالان رسانه در تنویر افکار عمومی که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود، گزارشی از وضعیت مرجان‌های ایران ارائه داد و گفت: مرجان‌ها، دو دهم درصد یعنی کمتر از یک درصد مجموع اکوسیستم‌های دریایی دنیا را به خود اختصاص داده اند.

رئیس گروه اکولوژی دریا معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: با وجود حجم کم اکوسیستم‌های مرجانی در اقیانوس ها، اما این اکوسیستم از اهمیت بسیار بالایی در میان سایر اکوسیستم‌های دریایی برخوردار است.

وی اذعان داشت: مرجان‌ها در مطالعات زمین‌شناسی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که می‌توان با مطالعه روی مرجان‌ها، اطلاعات زیادی در خصوص تاریخ زمین به دست آورد.

وی از دیگر کاربرد‌های اکوسیستم‌های مرجانی را تامین غذا برای انسان‌ها دانست و عنوان کرد: از آنجا که مرجان‌ها، پناهگاه اصلی ماهیان برای تولید مثل محسوب می‌شوند، لذا از اهمیت بالایی برای حفاظت از نسل ماهیان برخوردارند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین مرجان‌ها به عنوان یک موج شکن طبیعی عمل می‌کنند و دیواره طبیعی در مقابله با سونامی محسوب می‌شوند.

به گفته وی، همچنین اکوسیستم‌های مرجانی، مکانی مناسب برای غواصی محسوب می‌شوند و می‌توانند باعث رونق توریسم دریایی در منطقه شوند.

دکتر بلوکی در ادامه تصریح کرد: همچنین از آنجا که وجود مرجان‌ها باعث شفافیت آب می‌شود، لذا وجود مناطق مرجانی می‌تواند به صنعت توریسم دریایی کمک شایانی کند و گردشگران زیادی را به آن مناطق جذب کند.

به گفته رئیس گروه اکولوژی دریا معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، اکوسیستم‌های مرجانی سالانه به ارزش ۳۷۵ میلیارد دلار، خدمات در اختیار بشر می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس در مقایسه با سایر گونه مرجان ها، تفاوت‌هایی دارند، بیان داشت: تغییرات زیاد دمای سطحی دریا، شوری زیاد، کدروت بالا، عمق کم، جزر و مد شدید و نیز تبخیر زیاد از جمله ویژگی‌های خلیج فارس است که باعث می‌شود مرجان‌های منطقه را با سایر مناطق دنیا متمایز کند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: همچنین موارد مذکور باعث شده تا مرجان‌های خلیج فارس از تنوع زیستی کمتری در مقایسه با سایر مرجان‌های دنیا از جمله مرجان‌های اقیانوس هند، برخوردار باشند.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه در مجموع آب‌های خلیج فارس ۱۱۱ گونه مرجان شناسایی شده است، اذعان داشت: در جزایر ایرانی نیز ۱۰۳ گونه مرجان سخت متعلق به ۳۵ جنس و ۱۲ خانواده شناسایی شده است.

به گفته دکتر بلوکی، در خلیج فارس در محدوده آب‌های ایران، ۱۷ جزیره مرجانی وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان از جزایر خارگ، خارگو، فارسی، عسلویه، نای بند، لاوان، شیدور، هندورابی، کیش، فارور و سیری نام برد.

رئیس گروه اکولوژی دریا معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد: بیشترین رشد و تنوع در مرجان ایران در اعماق کمتر از ۱۰ متر وجود دارد که بر اساس مطالعات صورت گرفته در میان جزایر ایرانی، جزیره لارک بیشترین تنوع مرجانی را داراست.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته، ۷۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس از بین رفته اند و ما بقی ان نیز در حال نابودی هستند، اذعان داشت: مطالعات نشان داده است که سرعت تخریب مرجان‌های خلیج فارس، سه برابر بیشتر از کل مرجان‌های دنیا است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار