۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

نابودی ۲۰ درصد از گونه‌های آبزی خلیج فارس تا پایان قرن ۲۱ / ۳۰ درصد بحرین به طور کامل زیر آب خواهد رفت

پیش بینی می شود تا پایان قرن بیست و یکم با بالاآمدن سطح آب خلیج فارس، قطر به جزیره تبدیل شود، تمام جنگل های حرا در منطقه خلیج فارس زیر آب بروند، بحرین نابود شود و بخش زیادی از مناطق ساحلی خوزستان و نیز دبی در زیر آب مدفون شود.
کد خبر: ۸۵۵۴۲
نابودی ۲۰ درصد از گونه‌های آبزی خلیج فارس تا پایان قرن ۲۱ / ۳۰ درصد بحرین به طور کامل زیر آب خواهد رفت
 
به گزارش خبرنگار مانا، هماهنگ کننده سازمان منطقه‌ای راپمی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش فعالان رسانه در تنویر افکار عمومی که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ظرفیت آب شیرین کن‌های فعال در حاشیه خلیج فارس را ۲۰ میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و گفت: مطالعات حاکی از آن است که این رقم هر ساله هشت درصد افزایش می‌یابد.

دکتر حسن محمدی با تاکید بر اینکه بار آلودگی وارد بر خلیج فارس ناشی از فعالیت آب شیرین کن‌ها، روز به روز افزایش می‌یابد، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ظرفیت آب شیرین کن‌های فعال در خلیج فارس روزانه به ۸۰ میلیون متر مکعب برسد که این امر بدون شک نوعی فاجعه زیست محیطی برای خلیج فارس محسوب می‌شود.

وی در ادامه وجود نیروگاه‌های اتمی در حاشیه جنوبی ایران و سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از دیگر معضلات زیست محیطی خلیج فارس عنوان کرد و بیان داشت: نشت هر گونه مواد رادیو اکتیو از این نیروگاه و ورود آن به خلیج فارس، مرگ حتمی این خلیج را به دنبال خواهد داشت.

وی یکی از مهمترین استراتژی‌های سازمان منطقه‌ای راپمی در راستای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس را مدیریت جامع بر مبنای اکوسیستم‌های بومی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با مشارکت‌های منطقه‌ای و فعالان محیط زیست شاهد به وجود آمدن وضعیت امیدوارکننده در خلیج فارس باشیم.

 محمدی از دیگر استراتژی‌های سازمان منطقه‌ای راپمی را در ارتباط با کِشند سرخ و مرگ و میر آبزیان ناشی از این پدیده مرگبار زیست محیطی اعلام کرد و گفت: فاجعه کِشند سرخ در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در طول هزار و ۴۰۰ کیلومتر از نوار ساحلی جنوبی کشور از چابهار تا بندر بوشهر، اثرات مخرب زیست محیطی را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه در راستای مقابله با پدیده کِشند سرخ، سازمان منطقه‌ای راپمی تمام جلبک‌های منطقه را مورد مطالعه قرار داده است، تصریح کرد: طی مطالعات صورت گرفته مشخص شد، ۴۸ درصد کیست‌های پلانکتونی که منجر به پدیده شکوفایی جلبکی می‌شوند در بستر دریایی خلیج فارس وجود دارند.

به گفته وی، سازمان منطقه‌ای راپمی در راستای نظارت، کنترل و از بین بردن این گونه‌های جلبک آسیب رسان، در حال تهیه طرح جامعی است تا به این ترتیب بتواند در تأمین سلامت آبزیان خلیج فارس و به دنبال آن انسان‌ها اقدام کند.
 
نابودی ۲۰ درصد از گونه‌های آبزی خلیج فارس تا پایان قرن ۲۱ / ۳۰ درصد بحرین به طور کامل زیر آب خواهد رفت

این مقام مسئول در سازمان منطقه‌ای راپمی، چهارمین چالش منطقه را تنوع زیستی اعلام کرد و گفت: مطالعات انجام شده توسط کارشناسان راپمی حاکی از وجود ۲۵ گونه دلفین، 1100 گونه ماهی، و پنج گونه لاک پشت دریایی در حال انقراض است.

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس دارای دومین رتبه جهانی در زمینه جمعیت گاو‌های دریایی است، خاطرنشان کرد: همچنین ۲۳۲ گونه جلبک دریایی در آب‌های خلیج فارس شناسایی شده است.

 محمدی، یادآور شد: خلیج فارس هر ساله میزبان بیش از چهار میلیون پرنده مهاجر دنیا است و یکی از چهار منطقه عمده دریایی جهان در جذب پرنده‌های دریایی محسوب می‌شود.

به گفتۀ هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای راپمی، هم اکنون ۲۴۰ گونه مهم‌آبزی و نیز تعداد زیادی از زیستگاه‌های دریایی در معرض تهدید قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سواحل ایران زمانی مأمن لاک پشت‌های دریایی برای تخم‌گذاری محسوب می‌شدند، اظهار داشت: با توسعه و افزایش ساخت و ساز‌ها در سواحل، لاک پشت‌ها برای تخم گذاری مجبور به مهاجرت به سواحل جزایر شدند، اما هم اکنون توسعه در جزایر خلیج فارس با سرعت در حال انجام است و معلوم نیست طی سال‌های آینده سرنوشت لاک پشت‌های دریایی که بیش از ۱۵۰ میلیون سال در زمین زیست کرده اند به کجا خواهد رسید.

وی تأکید کرد: مدل‌های محیط زیستی به دست آمده از منطقه خلیج فارس نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد از زیستگاه‌های خلیج فارس تا پایان قرن بیست و یکم برای زیستِ گونه‌های بومی و محلی مناسب نخواهد بود به گونه‌ای که تا آن زمان، ۲۰ درصد از گونه‌های آبزی محلی نابود شده اند.

به گفته محمدی، استراتژی سازمان منطقه‌ای راپمی در زمینۀ حفاظت از تنوع زیستی در پاسخ به چالش‌های مذکور همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفته‌های خود اذعان داشت: چالش‌های زیست محیطی خیلج فارس با تغییرات آب و هوا ابعاد بزرگ تری به خود خواهد گرفت که از جمله مهمترین آن می‌توان به گرمایش کره زمین و افزایش دمای اقیانوس‌ها اشاره کرد.

این مقام مسئول در سازمان منطقه‌ای راپمی با اشاره به اینکه سواحل منطقه خلیج فارس سطحی پایین دارند، بیان داشت: این وضع به گونه‌ای است که اگر آب دریا ۱۱ سانتی‌متر بالا بیاید، ۳۰ درصد بحرین به طور کامل زیر آب خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه در کشور‌مان و سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس هیچ گونه حفاظ یا دیوار ساحلی طبیعی یا ساخت بشر وجود ندارد، اظهار داشت: این وضع در حالی است که بر اساس مدل دیجیتالی جهانی سطح آب دریاها، سه برابر بالاتر خواهد آمد.

محمدی، ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا پایان قرن بیست و یکم با بالاآمدن سطح آب خلیج فارس، قطر به جزیره تبدیل شود، تمام جنگل‌های حرا در منطقه خلیج فارس زیر آب بروند، بخش زیادی از دبی در زیر آب مدفون شود و به این ترتیب با فاجعه عجیبی مواجه خواهیم شود.

وی با اشاره به اظهارات ضد زیست محیطی ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: ترامپ باید بداند اولین جایی که در اثر تغییرات آب و هوایی زیر آب خواهد رفت، فلوریدا است یعنی جایی که وی یکی از بزرگترین ویلا‌های خود را در آنجا ساخته است.

وی خاطرنشان ساخت: در همین راستا، طرح جامع برای مقابله با تغییرات آب و هوا به منظور حفظ گونه‌ها و زیستگاه‌های خلیج فارس به عنوان چالش جدی توسط سازمان منطقه‌ای راپمی در دست تهیه است.

هماهنگ کننده سازمان منطقه‌ای راپمی با تأکید بر اینکه سیارۀ زمین از قطب تا استوا در معرض خطر نابودی است، تأکید کرد: باید توجه داشت، استراتژی‌های تنوع زیستی و مقابله با تغییرات آب و هوا، استراتژی بقا محسوب می‌شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار