۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

تغییرات اساسی در ۷۰ درصد نواحلی ساحلی خلیج فارس/ تهدید جدی خلیج فارس توسط دو منطقه نفتی در بحرین

بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان بین المللی، طی سال‌های گذشته بیش از ۷۰ درصد نواحی ساحلی خلیج فارس دچار تغییرات اساسی شده است.
کد خبر: ۸۵۵۴۱
تغییرات اساسی در ۷۰ درصد نواحلی ساحلی خلیج فارس/ تهدید جدی خلیج فارس توسط ۲ منطقه نفتی در بحرین
 
به گزارش خبرنگار مانا، هماهنگ کننده سازمان منطقه‌ای راپمی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش فعالان رسانه در تنویر افکار عمومی که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ سال از عمر تشکیل راپمی در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان می‌گذرد، بیان داشت: در حال حاضر راپمی پنج طرح منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس و دریای عمان تدوین کرده است.

دکترحسن محمدی ادامه داد: با وجود فعالیت صد‌ها سازمان بین المللی محیط زیست، تأسیس ساختار‌های پیچیده حفاظت محیط زیستی و نیز فعالان محیط زیست، متاسفانه وضعیت محیط زیست جهان نسبت به ۴۰ سال گذشته وخیم‌تر شده است.
 
کمبود آب در جهان تا سال ۲۰۵۰
وی با اشاره به افزایش بحران کمبود آب در جهان، اذعان داشت: پیش بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ میلادی با جهانی تشنه روبه‌رو خواهیم بود که در کنار آن به طور قطع سایر مشکلات زیست محیطی نیز در بخش‌های مختلف وجود خواهد داشت


وی با تأکید بر اینکه راپمی نخستین کنوانسیون حفاظت محیط زیست دریایی در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۴ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است، تأکید کرد: توجه ویژه جهانی به خلیج فارس ناشی از ویژگی‌های محیطی این خلیج است.

محمدی بیان داشت: تمام برنامه‌های راپمی بر اساس دو هدف حفاظت محیط زیست آب‌های خلیج فارس و آب‌های ساحلی آن و نیز توسعه پایدار اجرایی می‌شود.

هماهنگ کننده سازمان منطقه‌ای راپمی با اشاره به اینکه تنها ۱۵ هزار سال از عمر خلیج فارس می‌گذرد و یکی از جوان‌ترین منابع آبی دنیا محسوب می‌شود، اظهار داشت: عمق کم، شوری زیاد و تبخیر بالا در آن در دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد خلیج فارس محسوب می‌شود.

وی یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی خلیج فارس را مربوط به ورود آلاینده‌های نفتی به این خلیج عنوان کرد و گفت: بالاترین رکورد جهانی نشت نفت همچنان به خلیج فارس اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه در اوایل شروع فعالیت راپمی، منطقه خلیج فارس وارد جنگ فرسایشی شد، اذعان داشت: غرق شدن کشتی‌ها، فاجعه میدان نفتی نوروز، خشک شدن تالاب بین النهرین توسط صدام، نشت ۱۱ میلیون بشکه نفتی، حمله متفقین در سال ۲۰۰۳ به عراق و کویت که این امر منجر به بزرگترین جابه‌جایی خاک در دنیا در اثر تردد هزاران هزار خودروی نظامی و جابه‌جایی خاک‌های سطحی شد؛ از جمله مهمترین آسیب‌های وارده به منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود.

مردمان حاشیه نشین خلیج فارس و رنج  وجود ریزگرد‌ها
وی با تأکید بر اینکه محیط زیست خلیج فارس قربانی سه جنگ ویرانگر شده است، اذعان داشت: امروز ما وارث سه دهه تخریب محیط زیست خلیج فارس هستیم که نتیجه آن کم آبی رودخانه ها، خشک شدن تالاب ها، خشکی و فرسایش خاک و بیابانی شدن منطقه است.

وی با اشاره به وجود بحران آب و خاک در منطقه خلیج فارس، بیان داشت: امروز تمام جلگۀ بین‌النهرین خشک و بیابانی شده است و این در حالی است که این جلگه گذرگاه اصلی باد‌های شدید و به وجود آورنده ریزگرده‌ها در منطقه است.

به گفته دکتر محمدی، کانون بین النهرین مهمترین کانون ریزگرد در منطقه خلیج فارس است و تا زمانی که جنگ در منطقه ادامه داشته باشد، بحران ریزگرد‌ها نیز ادامه خواهد داشت به گونه‌ای که باید گفت: مردمان حاشیه نشین خلیج فارس بیشتر از همه دنیا از وجود ریزگرد‌ها رنج می‌برند.

هماهنگ کننده سازمان منطقه‌ای راپمی در ادامه گفته‌های خود وجود آلاینده‌های گوناگون از قبیل: فلزات سنگین، آلاینده‌های پایدار که گاهی با رادیواکتیو نیز همراه هستند را از دیگر مواردی اعلام کرد که به شدت سلامت محیط زیست خلیج فارس را با مخاطره مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان منطقه‌ای راپمی در حال بررسی اثرات ریزگرد‌ها و چگونگی نحوۀ مقابله با آن است، یادآور شد: در این راستا ۷۸ پارامتر آلاینده توسط کارشناسان راپمی اندازه گیری شده است.

محمدی با اشاره به اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو به بحران ریزگرد‌ها توسط دولت ایران، اشاره کرد: باید دانست که بحران ریزگرد‌ها نیازمند تدوین و اجرای برنامه جامع و عزم ملی است و با انجام چند پروژه پراکنده نظیر مالچ پاشی و یا کاشت درختان بیابانی مشکل برطرف نخواهد شد.

وی در ادامه به بی توجهی شدید به محیط زیست و قانون شکنی‌های گسترده به زهکشی‌های متعدد، استحصال زمین، خشکاندن تالاب ها، تخریب زیستگاه‌های عمده در دریا و ساحل و به دنبال آن ایجاد ابر سازه‌ها اشاره کرد.

به گفته هماهنگ کننده سازمان منطقه‌ای راپمی، بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان بین المللی، طی سال‌های گذشته بیش از ۷۰ درصد نواحی ساحلی خلیج فارس دچار تغییرات اساسی شده است.

وی اذعان داشت: ساخت فرودگاه بین المللی قطر، بزرگترین جابه‌جایی مرجان‌ها را در دنیا به دنبال داشته است که علاوه بر آن می‌توان به نابودی بستر صدف‌های مروارید ساز در دبی به دلیل ساخت و ساز‌های متعدد در سواحل اشاره کرد.

قتل مرجان‌های خلیج فارس
وی با اشاره به اینکه پروژه نخل دیره، پروژه قتل مرجان‌های خلیج فارس نامگذاری شده است، خاطرنشان ساخت: به منظور ساخت و ساز‌ها در دبی بیش از ۳۲۰ میلیون مترمکعب شن از دریا برداشت است به طوری که امروزه تا ده‌ها کیلومتر از ساحل تا دریا در دبی شن وجود ندارد.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه فلات قاره ایران در جنگ بسیار صدمه دیده و آلودگی‌های ناشی از آن همچنان ادامه دارد، بیان داشت: باید یادآور شد هنوز ۳۰ درصد فاضلاب‌های شهری منطقه خلیج فارس در ایران بدون تصفیه وارد خلیج می‌شود که البته این وضع شرایط مناسب تری در مقایسه با ورود ۶۰ درصد فاضلاب شهری تصفیه نشده به دریای خزر برخوردار است.

وی در ادامه به وجود دو منطقه بزرگ نفتی در بحرین اشاره کرد که منجر به آلودگی نفتی شدید در منطقه شده است به گونه‌ای که اثرات آن بین المللی است.

به گفته وی، جوامع محلی ساکن در حاشیه خلیج فارس، جوامع مصرفی هستند که با برداشت از خلیج فارس، آسیب‌های جدی به محیط زیست منطقه وارد می‌کنند.

ادامه دارد..
ارسال نظرات
آخرین اخبار