۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

تحلیل Bimco از چالش‌های اقتصادی دریا در سال ۲۰۲۰

تحلیل Bimco از چالش‌های اقتصادی دریا در سال ۲۰۲۰
تحلیل‌گر ارشد مؤسسه Bimco معتقد است اگرچه تنش‌های جنگ تجاری بین آمریکا و چین به توافق نیم‌بندی منجر شده، اما جنگ تجاری همچنان مانند طاعون بر صنعت حمل و نقل دریایی سایه انداخته است.
کد خبر: ۸۵۵۳۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Peter Sand تحلیل‌گر ارشد با اشاره  به نگرانی‌هایی که از روند  رشد اقتصادی دریایی در سال ۲۰۲۰ وجود دارد، یادآورشد پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ کاهش تجارت دریایی به سیر نزولی تولید ناخالص داخلی کشور‌ها منجر شود.

وی گفت: اگرچه توافق بین چین و آمریکا در ماه دسامبر به مرحله عمل نزدیک شد، اما هنوز سخت‌ترین چالش‌ها در این زمینه باقی است و Bimco انتظار دارد که جنگ تعرفه‌ای بین اتحادیۀ اروپا و آمریکا از یک سو و ژاپن و کره جنوبی جامعۀ دریایی را تهدید کند.

این تحلیل‌گر ارشد Bimco‌ هشدار داد که متعادل نبودن عرضه و تقاضای کشتی باعث تحلیل هزینه‌های اضافی به صاحبان کشتی خواهد شد که آنان برای اجرای قانون ۲۰۲۰ دچار خسارت می‌شوند. البته این موضوع به نرخ بار هم بستگی دارد که بتواند هزینه‌های اضافی را تا چه حد تحت پوشش قرار دهد که آن را هم شرایط  بازار تعیین خواهد کرد. هرچه بازار بهتر باشد پُرکردن فاصلۀ هزینه‌ها تا درآمد آسان‌تر خواهد بود.

وی در ادامه به تحلیل سه بخش فلۀ خشک، تانکر و کانتینر به شرح زیر پرداخته است.

۱- حمل و نقل فله خشک: کشتی‌های کیپ‌سایز(Capesize) چینی همزمان با ورود به سال ۲۰۲۰ عامل نگرانی را برای صاحبان خطوطی که به این کشور رفت و آمد می‌کنند در پی خواهد داشت. زیرا به نظر می‌رسد واردات سنگ آهن برای سومین سال متوالی با سقوط قیمت‌ها مواجه شود از سوی دیگر تغییر ساختار تولید فولاد چین که بازار را به سمت استفاده از قراضۀ آهن به نفع سنگ آهنِ وارداتی سوق داده، باعث شده تقاضا برای کشتی‌های کیپ‌سایز کاهش یابد. بدترین حالت دربارۀ حمل و نقل خشک، خبر‌های دیگری است که از چین به گوش می‌رسد و آن واردات سویا است. اگرچه این محصول  یکی از عوامل مهم ایجاد جنگ تجاری بود به همین جهت ارزیابی کارشناسان از پایین آمدن قابل توجه واردات سویا توسط  چین است، زیرا کُشتار خوک‌های چینی باعث کاهش واردات لوبیای سویا است و سال‌ها طول خواهد کشید تا جمعیت خوک چینی به همان اندازه قبل از کشتارگاه برگردد.

در همین حال به نظر می‌رسد رشد ناوگان حمل ونقل فلۀ خشک که در سال ۲۰۱۹، ۴.۱ درصد بود به رشد خود ادامه دهد. اما با شکاف بین تقاضا‌ی حمل و نقل و عرضۀ کشتی‌ها فشار بر نرخ باربری در سال ۲۰۲۰ رشد فزاینده‌ای خواهد داشت.

۲- حمل و نقل تانکر: تانکر‌های نفت خام در سال ۲۰۱۹ با توجه به تحولات ژئوپلتیکی به رکورد قابل توجهی دست یافت. این بدان معنا است که ناوگان حمل و نقل تانکر به رشد ۶.۳ درصدی خود ادامه داده است.

از سوی دیگر با توجه به اجرای قانون سوخت کم سولفور ۲۰۲۰، Bimco انتظار دارد که صنعت حمل و نقل نفت‌کش‌ها به میزان قابل توجهی از آن برای جابه‌جایی سوخت بهره‌مند شود. بر این اساس رشد این بخش در سال ۲۰۲۰ بهبود خواهد یافت. مشکلی که در این ارتباط بیشتر جلب توجه می‌کند افزایش صادرات نفت خام از آمریکاست که خبر خوبی برای صنعت تانکری است.

۳- حمل و نقل کانتینر: با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۹ واردات محموله به آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا کنون کاهش نشان  می‌دهد و در سال ۲۰۱۹ هیچ  نشانه‌ای از بهبود وضعیت کانتینر مشهود نبود، Bimco انتظار هیچ گونه افزایشی در سال ۲۰۲۰ برای این بخش ندارد و همانگونه که قبلاً اشاره شد جنگ تجاری به نظر ما همچنان در سال جدید میلادی ادامه خواهد داشت و این کار ممکن است معاملات تجاری و نرخ  بار را کاهش دهد.

بر اساس گزار‌ش‌های آماری موجود ناوگان کانتینر در سال ۲۰۱۹ با رشد ۳.۷ در صدی مواجه شد و در این ارتباط  کشتی‌های فوق‌العاده بزرگ که طی سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سفارش داده شده‌اند در سال آینده به صاحبان خود تحویل داده خواهد شد که این کار دغدغۀ صاحبان کشتی‌های کوچک‌تر را بیشتر می‌کند. به تعبیر دیگر اشتها برای خرید یا حمل بار توسط کشتی‌های کوچک ضعیف‌تر خواهد شد.
در پایان در یک کلام می‌توان گفت وضعیت حمل و نقل در این بخش‌ها در سال آینده میلادی نامتعادل خواهد شد ناگفته نماند که تغییر تحولات سیاسی و اقتصادی پیش‌بینی نشده در سال ۲۰۲۰ تحلیل‌های Bimco را دچار دست خوش خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار