۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

بسیج امکانات ملی برای رفع آبگرفتگی در مناطق خرمشهر و آبادان

بخش مهمی از امکانات ملی و منطقه‌ای کشور در چند روز اخیر برای رفع معضل آبگرفتگی به مناطق مختلف شهر‌های بندری خرمشهر و آبادان گسیل شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۵۲۸
بسیج امکانات ملی برای رفع آبگرفتگی در مناطق خرمشهر و آبادان
به گزارش خبرنگار مانا، با گذشت پنج روز از بحران آبگرفتگی ناشی از باران‌های سیل آسا در مناطق ساحلی خوزستان به خصوص آبادان و خرمشهر، دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی وزارت‌خانه‌ها و امدادی کشور تجهیزات بیشتری به مناطق درگیر آبگرفتگی ارسال کرده اند وهم اکنون تخلیه آب از این مناطق با سرعت بیشتری در حال انجام است.

مدیریت بحران استانداری‌های اصفهان، زنجان و تهران نیز امکانات امدادی و تجهیزات تخلیه آب از جمله مکنده‌های و پمپ‌های قوی برای تخلیه آب به مناطق مختلف آبادان و خرمشهر که در برخی نقاط  این شهرها، ارتفاع آب به یک متر رسیده است ارسال کرده اند.

فرماندار آبادان در گفتگو با خبرنگارمانا با اشاره به اینکه وضعیت برخی مناطق آبادان به علت بحران آبگرفتگی حاد و دشوار است افزود: هم‌اکنون دستگاه‌های تخلیه آب به صورت تمام وقت در حال کارهستند، ولی حجم آب بالاست و ممکن است تا چند روزی این وضعیت ادامه داشته باشد.

سید زین‌العابدین موسوی افزود: مدارس شهر آبادان دیروز۳۰ آذر ماه نیز به علت ادامه بحران آبگرفتگی تعطیل بودند، ولی تلاش می‌شود وضعیت به سرعت به حال عادی برگردد.

در خرمشهر نیز تجهیزات اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان و اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر به همراه امکانات وزارت نفت و ملی حفاری در اطراف و مناطق مرکزی این شهر بندری در حال رفع آبگرفتگی هستند.

فرماندار خرمشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به باران سیل آسای دوشنبه هفته گذشته در این شهر که بیش از ۱۰۰ میلیمتر بوده است اظهار داشت: با وجود کار‌های انجام شده هنوز بسیاری از مناطق این شهر با بحران آبگرفتگی روبرو هستند.

محمد حیدری افزود: در کنار نیرو‌های داوطلب مردمی، سپاه، بسیج و نیروی‌های مسلح، هلال احمر، شهرداری، آب و فاضلاب، برق، آتش نشانی، گروه‌های جهادی نیز وارد کارشده اند و به صورت شبانه روزی در حال تخلیه و هدایت آب باران و فاضلاب هستند.

وی گفت: در برخی از مناطق خرمشهر که فاقد سیستم فاضلاب هستند نیز وضعیت بغرنج‌تر است، ولی تلاش می‌شود به سرعت وضعیت به حال عادی برگردد.

هم اکنون کار امدادرسانی به مناطق درگیری سیلاب و آبگرفتگی در مناطق آبادان و خرمشهر تنها از طریق قایق امکان پذیراست.

در همین حال دکترعبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به اینکه هم اکنون همه نیرو‌ها با همدلی و تلاش فراوان در حال رفع معضل آبگرفتگی در شهر‌های آبادان، خرمشهر و کارون هستند افزود: چون بسیاری از زیرساخت‌های در این شهر‌ها وجود ندارد یا کارایی خود را از دست داده اند لازم است دولت با تخصیص اعتبارات ویژه، زیرساخت‌ها را ساماندهی کند تا در آینده با مردم این مناطق با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند.

وی گفت: البته دولت به این مشکلات واقف است و به زودی کار‌های اساسی و زیرساختی برای کاهش آلام مردم و جلوگیری از خسارات وارده به آنان شروع می‌شود، ولی آماده سازی این زیرساخت به خصوص در بخش فاضلاب و سیستم‌های جمع آوری آب‌های سطحی و هدایت آن به زمان نیاز دارد.

در همین حال ستاد اجرایی فرمان امام نیز اعلام کرده است به زودی پکیج‌های امدادی، لوازم خانگی و مایحتاج عمومی به خانوار‌های آسیب‌دیده از سیل و آبگرفتگی اخیر در شهر‌های آبادان، خرمشهر، کارون و اهواز ارسال می‌کند.

بخش مهمی از وسایل خانگی مردم این شهر‌ها در جریان ورود سیلاب وآب به درون خانه‌ها از بین رفته است و مأموران ارزیاب استانداری خوزستان در حال برآورد خسارت‌های مردمی هستند.

جمعیت هلال احمر نیز چند اردوگاه موقت اسکان برای خانوار‌های آسیب دیده از آبگرفتگی و سیل در شهر‌های خرمشهر، آبادان و اهواز برپا کرده است و مأموران بهداشت نیز در حال ضدعفونی و گندزدایی در مناطق سیل زده خرمشهر، آبادان و اهواز هستند.

هواشناسی خوزستان نیز از شکل‌گیری سامانه بارشی جدید در هفته آینده و احتمال بارندگی‌های بیشتر در استان خوزستان و مناطق ساحلی استان خبر داد.

مدیریت بحران استانداری خوزستان لایروبی کانال‌های فاضلاب و آماده سازی پمپ‌های قوی مکنده را در دستور کار دستگاه‌های اجرایی شهر‌های آبادان، خرمشهر و اهواز قرار داده است تا بتوانند در بارش‌های پیش رو از مردم در برابر آبگرفتگی دوباره حفاظت کنند.

خوشبختانه در دو روز اخیر نیز سطح آب اروندرود، کارون و بهمنشیر نیز تا حدودی پایین آمده و همین امر سرعت تخلیه آب از مناطق دگیر آبگرفتگی را بیشتر کرده است.

در ماهشهر و هندیجان که در هفته گذشته با معضل آبگرفتگی و بالا آمدن فاضلاب روبه رو بوده‌اند با بسیج امکانات فنی و مکانیکی از روز جمعه وضعیت به حال عادی بازگشته است و فعالیت عادی در این شهر‌ها از سرگرفته شده است.

آبگرفتگی خسارات زیادی به تأسیسات عمومی، مردمی و زیرساختی شهر‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر و هندیجان وارد کرده است، ولی هنوز حجم خسارات وارده برآورد دقیق نشده است.

شهر‌های ساحلی خوزستان به علت نبود شیب زمین و مسطح بودن، همواره با مشکل فاضلاب و تخلیۀ آب باران با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بوده اند، ولی با بارش‌های سیل آسا، مشکلات آنان پیچیده‌ترمی‌شود.      
ارسال نظرات
آخرین اخبار