ارزش شرکت آرامکو به ۲ تریلیون دلار رسید

ارزش شرکت آرامکو به ۲ تریلیون دلار رسید
اکونومیست در شماره منتشر شده در چهاردهم دسامبر، به وقایع اقتصادی هفته گذشته از سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا تا ارزش سهام آرامکو پرداخته است.
کد خبر: ۸۵۵۱۸

به گزارش مانا، اکونومیست در گزارشی به بررسی وقایع اقتصادی هفته گذشته پرداخته است.

نشست دو روزه سیاستگذاران فدرال‌رزرو آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد. بانک مرکزی ایالات متحده که از ابتدای سال جاری میلادی در سه نوبت نرخ بهره را کاهش داده است، هفته گذشته اعلام کرد، نیازی به ادامه سیاست‌های انقباضی نیست و وضعیت اقتصادی تعدیل شده است.

پس از برگزاری این نشست، قرار بر این شد که نرخ بهره بدون تغییر باقی بماند.

***

تولید در بخش صنعتی آلمان در ماه اکتبر در مقایسه با ماه سپتامبر ۱٫۷ درصد کاهش یافته است. با انتشار این آمار و ارقام کارشناسان اقتصادی نگرانند که اُفت بخش تولید در مقایسه با آنچه انتظار می‌رفته بیشتر باشد.

در اکتبر ۲۰۱۸ بخش تولید آلمان با اُفت ۵٫۳ درصدی مواجه شد که بیشترین اُفت این بخش در یک دهه گذشته محسوب می‌شود.

***

بانک مرکزی برزیل برای چهارمین دوره متوالی نرخ بهره اصلی خود را کاهش داد و به ۴٫۵ درصد رساند. این سیاست می‌تواند به کاهش ارزش رئال (پول ملی برزیل) منجر شود؛ مساله‌ای که این روزها موجب خشم رئیس‌جمهور آمریکا شده است.

دونالد ترامپ اخیراً برزیل را متهم به دستکاری نرخ ارز کرده است.

***

ارزش سهام شرکت سعودی آرامکو افزایش یافت. اگرچه تنها ۱٫۵ درصد از سهام غول نفتی این کشور در ریاض عرضه شده، اما دولت سعودی موفق شده از عرضه سهام آرامکو ۲۵٫۹ میلیارد دلار کسب کند.

در سال ۲۰۱۴ شرکت علی‌بابا با عرضه سهام خود در بورس نیویورک موفق شد ۲۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. حالا عرضه اولیه آرامکو هم رکورد تامین مالی و هم رکورد باارزش‌ترین شرکت را در جهان شکست.

علی‎رغم تردید سرمایه‌گذاران این کمپانی در حال حاضر ارزشی معادل دو تریلیون دلار دارد.

بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ در خصوص چشم‌انداز ۲۰۳۰ اعلام کرده بود که با فروش دو درصد از سهام آرامکو درآمدی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار کسب خواهد کرد و ارزش این شرکت را به دو تریلیون دلار خواهد رساند.

***

تولید بی‌رویه نفت شل در ایالات متحده آمریکا موجب کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر شده است. اوپک و هم‌پیمانان غیراوپکی‌اش در نشست هفته گذشته توافق کردند تا تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه دیگر در روز کاهش دهند.

توافق کاهش تولید از ابتدای سال ۲۰۱۶ میان کشورهای اوپک به رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه به امضا رسید.

بر اساس این توافق این کشورها تولید خود را در مجموع ۱٫۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند که حالا این رقم با هدف افزایش قیمت و ایجاد تعادل در بازار به ۱٫۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

***

رأی‌گیری در مورد تصویب مفاد قرارداد جدید تجارت آزاد میان آمریکا، مکزیک و کانادا (موسوم به USMCA) در ۱۸ دسامبر در کنگره انجام خواهد شد.

به‌نوشته اکونومیست پیش‌تر دموکرات‌ها برای تجدیدنظر در مورد این معامله با کاخ سفید به توافق رسیده بودند.

توافق جدید حمایت از مالکیت معنوی را برای صنعت دارو تضعیف می‌کند. از دیدگاه دموکرات‌ها این بازبینی موجب کاهش هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی می‌شود و کارفرمایان را ناچار به اجرای استانداردهای بیشتر می‌کند.

به این ترتیب به زودی USMCA جایگزین توافق نفتا خواهد شد.

برچسب ها: اکونومیست
ارسال نظرات
آخرین اخبار