۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
رئیس جمهور در آستانه سفر به ژاپن گفت:

موضوع «امنیت کشتیرانی» در منطقه در دستور مذاکرات با ژاپن قرار دارد

موضوع «امنیت کشتیرانی» در منطقه در دستور مذاکرات با  ژاپن قرار دارد
مساله حضور ژاپن در آب‌های جنوب ایران و تضمین امنیت دریانوردی از جمله موضوعاتی است که ژاپن در سفر دکتر حسن روحانی به این کشور مایل به گفتگو درباره آن است.
کد خبر: ۸۵۵۱۶

به گزارش مانا، در آستانه سفر روز جمعه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به کشور ژاپن گفته می شود از جمله موضوعاتی که ژاپن مایل به گفت‌وگو بر سر آن است مساله حضور این کشور در جریان تضمین امنیت کشتیرانی در آب‌های جنوب ایران است. ژاپن قرار است تحت قوانینی که به توکیو اجازه انجام تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات را می‌دهد، دست به اعزام ملوان و شناور به خاورمیانه بزند.

پیش‌تر یک روزنامه ژاپنی از تصمیم توکیو برای اعزام ۲۷۰ ملوان به غرب آسیا خبر داده و نوشته بود که دولت ژاپن درصدد است ۲۷۰ ملوان از نیروهای «خود-دفاعی» نیروی دریایی این کشور را به شمال دریای عرب که به خلیج عمان و تنگه «باب‌المندب» منتهی می‌شود، اعزام کند. این روزنامه ژاپنی گزارش کرد که کابینه درصدد است طرح استقرار ملوان‌ها در غرب آسیا را تا پایان سال‌جاری میلادی به تصویب درآورد و احتمال می‌رود که به‌صورت سالانه این طرح را مورد بررسی قرار دهند.

این درحالی ا‌ست که دو هفته پیش عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه ایران، گفته بود جمهوری اسلامی ایران مخالف اعزام نیروهای ژاپنی‌ به خاورمیانه به منظور کمک به تضمین ایمنی کشتیرانی برای شناورهای تجاری است. عراقچی در گفت‌وگو با «ان‌اچ‌کی»تلویزیون دولتی ژاپن گفت: «ایران منتظر تصمیم نهایی ژاپن است اما اعتقاد ندارد که هرگونه حضور نیروهای خارجی در منطقه به تقویت ثبات، امنیت یا صلح کمک خواهد کرد.» البته نیروی دفاعی ژاپن قرار نیست مستقیماً وارد ائتلاف به رهبری آمریکا شود، بلکه به‌طور جداگانه در محل مستقر می‌شود.  روحانی نیز پیش از آغاز سفرش به مالزی و ژاپن و در جمع خبرنگاران درباره مهم‌ترین هدف سفر به توکیو گفت که موضوع «امنیت کشتیرانی» در منطقه در دستور مذاکرات او با نخست‌وزیر ژاپن قرار دارد. روحانی افزود که در دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم در مقر سازمان ملل در نیویورک و هم هنگام سفر آقای آبه به تهران در ماه ژوئن، موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه مطرح شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که پیش از عزیمت به ژاپن راهی «اجلاس سران کشورهای اسلامی» در کوالالامپور شده و درحال‌حاضر در مالزی به‌سر می‌برد، سه‌شنبه شب در نشست ایرانیان مقیم آن کشور شرکت و در سخنانی نسبت به آینده اقتصادی و سیاسی ایران ابراز خوش‌بینی کرد. رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اتفاقات اخیر در حوزه نفتکش‌ها و کشتیرانی گفت: «برخی کشورها فکر نمی‌کردند که وقتی ما در دریا با فشار نظامی مواجه شویم بتوانیم پاسخ دهیم اما ما با تخلف کشتی آنها در خلیج‌فارس برخورد کردیم و زمانی که پهپاد پیشرفته آنها به حریم ایران تجاوز کرد، با موشک ساخت ایران و سیستم پدافندی خودمان آن پهپاد را در ارتفاع ۵۵ هزار پایی سرنگون کردیم.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه تحریم مشکلات ایجاد می‌کند اما اگر مقاومت کنیم می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد، افزود: «امروز همه می‌دانند که خروج آمریکا از برجام به نفع هیچ‌کس حتی آمریکا و دوستانش نیز نبوده است.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه تحریم یک مسیر باخت باخت بوده و نمی‌تواند بلندمدت ادامه یابد و باید در جایی متوقف شود، گفت: «از نظر من این تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند و یک حرکت غیرقانونی است.» روحانی تاکید کرد: «آمریکایی‌ها ناچارند از این مسیری که در پیش گرفته‌اند بازگردند و ما هم با مقاومت و ایستادگی خود آنها را وادار به این کار خواهیم کرد.»

ارسال نظرات
آخرین اخبار