۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

تداوم نابسامانی‌ها در شهر‌های بندری خرمشهر و آبادان / خلیج فارس تا روز پنجشنبه مواج و توفانی است

نابسامانی‌ها در شهر‌های بندری خرمشهر و آبادان با گذشت دو روز از بارندگی‌های سیل آسا و بی سابقه و متعاقب آن آبگرفتگی مناطق وسیعی از این شهر‌ها ادامه دارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۵۰۷
تداوم نابسامانی‌ها در شهر‌های بندری خرمشهر و آبادان / خلیج فارس تا روز پنجشنبه مواج و توفانی است
 
به گزارش خبرنگار مانا، آبگرفتگی معابرعمومی و از کار افتادن کامل سیستم‌های فاضلاب شهر‌های خرمشهر و آبادان سبب ورود آب به صد‌ها منزل مسکونی و تجاری در مناطق مرکزی این دو شهر شده است.

هنوز از خسارات وارده به مردم این شهر‌ها ناشی از ورود آب و فاضلاب به درون خانه‌ها گزارشی منتشر نشده است، ولی برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد که خسارات به تاسیسات عمومی و خصوصی مردم شهر‌های آبادان و خرمشهر سنگین است.

دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی به همراه شرکت آب و فاضلاب خوزستان به عنوان معین شهر‌های آبادان و خرمشهر روی تخلیه آب از منازل و خیابان‌ها و رفع آبگرفتگی‌ها متمرکز شده‌اند.

بخش مهمی از تجهیزات و ماشین آلات اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر و مدیریت بنادر و دریانوردی آبادان به مناطق درگیر آبگرفتگی گسیل شده است و با همه توان در حال تخلیه آب باران و فاضلاب هستند.

سازمان منطقه آزاد اروند، شهرداری‌های خرمشهر و آبادان و شرکت نفت و گاز اروندان در خرمشهر نیز به صورت تمام وقت در حال کمک سانی به مردم و مناطق آسیب دیده از بارندگی‌های سیل آسا هستند.

همه مدارس و آموزشگاه‌های دولتی روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی تعطیل هستند. تردد شهروندان به علت آبگرفتگی به حداقل رسیده و بسیاری از شهروندان خرمشهری و آبادانی همچنان در محاصره آب هستند و امکان خروج از منازل را ندارند.

امدادگران هلال احمر در کنار نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، بسیج و سپاه موفق شدند به صد‌ها خانوار سیل زده در خرمشهر و آبادان امدادرسانی کنند و آنان را از محاصره آب به نقاط امن منتقل کنند.

در پی بارش‌های سنگین در مناطق ساحلی خوزستان به‌خصوص آبادان که ۱۱۴ میلیمتر گزارش شده سطح آب آبراه‌های اروندرود و بهمنشیر افزایش چشمگیری داشته است و به دنبال آن تخلیه آب باران از شهر‌های آبادان و خرمشهر را با کُندی روبه‌رو کرده است.

تخلیه آب باران در شهر‌های آبادان و خرمشهرعموماً بوسیله پمپ‌های قوی و با استفاده از تانکر‌ها صورت می‌گیرد.

در پی بارش‌های سیل آسا در مناطق ساحلی خوزستان، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار خوزستان بر کمک‌رسانی فوری به مردم آسیب دیده تأکید کرد.

دکترغلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا وعده داد با بسیج همه امکانات و تجهیزات سنگین، وضعیت عادی در دو روز آینده به شهر‌های بندری خرمشهر و آبادان باز خواهد گشت.

وی ناکارآمدی سیستم‌های دفع فاضلاب و مسطح بودن شهر‌های آبادان و خرمشهر و نبود شیب ملایم را علت آبگرفتگی و بروز بحران به هنگام بارندگی بیان کرد.

استاندار خوزستان از مشکلات بوجود آمده در شهر‌های ساحلی خوزستان از ساکنان عدرخواهی کرد، ولی قول داد به سرعت مشکلات را برطرف کند.

بارندگی‌های شدید همچنین در شهر‌های ماهشهر و هندیجان زندگی عادی مردم را با اختلال مواجه کرد و فعالیت عادی و تجاری در این شهر‌ها را فلج کرد.

با تلاش همه جانبه دستگاه‌های اجرایی بخش‌های زیادی از مناطق ماهشهر و هندیجان از خطر آبگرفتگی رهایی یافتند.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرد آب‌های شمالی خلیج فارس تا روز پنجشنبه مواج و توفانی است، ولی از روز جمعه جوی پایدار در مناطق ساحلی و آب‌های شمالی خلیج فارس حاکم خواهد شد.

مدیریت بحران استانداری خوزستان از قایق‌ها و شناور‌های باری و صیادی خواست همچنان تا بهبود شرایط جوی صبوری به خرج دهند و به دریا نزدیک نشوند.

مدیریت بحران استانداری خوزستان از عموم مردم خواسته شده از حریم رودخانه‌های ساحلی فاصله بگیرند و به گردشگران توصیه کرد به مناطق ساحلی تا بهبود شرایط جوی سفر نکنند.  

با وجود آنکه بارندگی‌های شدید و سیل آسا مشکلات زیادی را برای مردم ساحلی بوجود آورد، ولی به علت وزش باد‌های شدید، هوایی عاری از آلودگی و بهاری را نصیب این مناطق کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار