۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶

حالت فوق العاده در مناطق ساحلی خوزستان

بارندگی‌های شدید و بی سابقه در مناطق ساحلی و بندری خوزستان، زندگی عادی مردم را به مختل و آنان را با در انبوهی از بحران‌ها فرو برد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۴۹۳
حالت فوق العاده در مناطق ساحلی خوزستان
 
به گزارش خبرنگار مانا، بارندگی‌های سیل‌آسا در مناطق ساحلی که متأثر از سامانۀ بارشی بسیار قوی و پرانرژی است از ظهر روز دوشنبه از شهر‌های آبادان، خرمشهر، اروندکنار، هندیجان و ماهشهر شروع شد و با تداوم آن به یکباره برخی از این شهر‌ها به علت بالاآمدن فاضلاب در آب غوطه ور شدند.

میزان بارندگی روز دوشنبه در آبادان به ۱۰۴ میلیمتر رسید و خرمشهر نیز بارش ۹۰ میلیمتری را به فاصله سه ساعت تجربه کرد و همه معابر عمومی این شهر به طور کامل مسدود شد و مردم را گرفتار کرد. چندین دستگاه خودروی سواری نیز بر اثر شدت سیلاب آسیب دیدند.

بلافاصله نیرو‌های امدادی، آتش نشانی و خدمات ایمنی، نیروی داوطلب بسیج، سپاه و نیرو‌های مسلح برای کمک به مردم وارد عمل شدند. مأموران شهرداری، آب و فاضلاب شهر‌های خرمشهر، آبادان و ماهشهر نیز با بسیج همه امکانات از جمله پمپ‌های مکنده و لجن کش همپای مردم در حال تخلیه آب هستند.

آب باران در مناطقی از شهر‌های آبادان، خرمشهر و هندیجان وارد منازل مردم شده است. برق بسیاری از مناطق شهر‌های ساحلی نیز قطع شده و تلفن و شبکه تلفن همراه با اختلال روبه‌رو شده است.

در همین حال استاندارخوزستان در دستور فوری اعلام کرد مرخصی همه کارکنان دولتی و دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی در شهر‌های ساحلی خوزستان لغو شده و هیچ مدیری حق ندارد محل مأموریت خود را ترک کند.

دکترغلامرضا شریعتی با بیان اینکه بارندگی‌ها در مناطق ساحلی بسیار سنگین و سیل آسا بوده است اظهار داشت: وضعیت عمومی شهر‌های ساحلی پس از بارش‌های سیل آسا با تلاش‌های صورت گرفته و آمادگی‌های قبلی رو به بهبود است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: همه امکانات برای رفع آبگرفتگی معابرعمومی شهر‌های آبادان، خرمشهر، هندیجان و ماهشهر بسیج شده است و شرکت‌های نفتی و ملّی حفاری، بنادر و دریانوردی بخشی از امکانات خود را برای کاهش آلام مردم به میدان آورده‌اند.

کیامرث حاجی زاده با بیان اینکه از قبل اخطار‌ها و هشدار‌ها برای آمادگی مردم و دستگاه‌های اجرایی در مناطق ساحلی خوزستان از سوی هواشناسی و مدیریت بحران استانداری خوزستان صادر شده است از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و به نیرو‌های امدادی و خدمات رسان کمک کنند.

این در‌حالی است که هواشناسی خوزستان از ادامه بارش‌های سنگین در روز سه شنبه خبر داد و اعلام کرد: سامانه بارشی همچنان در مناطق ساحلی و فراساحلی خوزستان فعال است، ولی به تدریج از شدت بارش‌ها کاسته خواهد شد.

هواشناسی خوزستان آب‌های شمالی خلیج فارس به شدت مواج و توفانی است. شناور‌های باری و صیادی نیز در لنگرگاه‌های شهر‌های ساحلی متوقف شده اند.

خوشبختانه تاکنون گزارشی از حوادث دریایی در مناطق شمالی خلیج فارس دریافت نشده است.

رودخانه‌ای فصلی در مناطق ساحلی طغیان کرده و رودخانه زهره به بالاترین سطح در یک سال اخیر رسیده است. مدیریت بحران استانداری خوزستان از بار دیگر از ساکنان مناطق ساحلی خواست از حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

در پی آبگرفتگی بخش‌هایی زیادی از شهر‌های ساحلی خوزستان همه مراکز آموزشی و دانشگاهی شهر‌های خرمشهر، آبادان، ماهشهر، اروندکنار، چوئبده و هندیجان روز سه شنبه برای دومین روز متوالی تعطیل خواهند بود.

تردد در برخی محور‌های مواصلاتی شهر‌های ساحلی خوزستان به علت آبگرفتگی و بالا آمدن آب‌های سطحی به سختی انجام می‌شود.

پلیس راه خوزستان از عموم مردم خواست سفر‌های غیرضروری خود را به علت لغزندگی و خطرآفرین بودن به تعویق بیندازند.       

گزارش‌های تکمیلی از وضعیت عمومی شهر‌های ساحلی پس از بارش‌های سنگین و بی سابقه متعاقباً ارسال می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار