۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳

افتتاح نخستین نمایشگاه "انسان و دریا" در موزه ملی ایران (+ تصویر)

افتتاح نخستین نمایشگاه "انسان و دریا" در موزه ملی ایران (+ تصویر)
نمایشگاه " انسان و دریا" برای اولین بار در موزه ملی ایران افتتاح شد.
کد خبر: ۸۵۴۸۰
به گزارش خبرنگار مانا، نخستین نمایشگاه " انسان و دریا" با موضوع مروری بر هزاران سال ارتباط انسان با دریا همزمان با آغاز هفته ملی حمل و نقل در موزه ملی ایران( موزه ایران باستان) افتتاح شد.

این مراسم که با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون میراث وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران طی سخنانی با بیان اینکه شواهد تاریخی بیانگر این است که ایرانیان از ۳۰ هزار سال پیش در تلاش برای بهره برداری از مواهب دریا بوده اند اظهار کرد: طبق کاوش‌های انجام شده ایرانیان از ۶۲۰۰ سال پیش دریا را کنترل  و از آن بهره برداری کرده اند.
وی برگزاری نمایشگاه "انسان و دریا" در موزه ملی ایران را حاصل همکاری نزدیک سازمان بنادر و دریانوردی، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به همراه موزه ملی ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد و گفت: موزه ملی ایران از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی به دلیل ایجاد دغدغه برای توجه به میراث فرهنگی دریایی کشور سپاسگزار است.

به گفته نوکنده سازمان بنادر و دریانوردی و موزه ملی ایران طی همکاری مشترکی ویترین‌های ویژه‌ای را برای اشیاء تاریخی دریایی کشور طراحی کرده اند که به زودی در موزه‌های مختلف نصب خواهند شد.

در ادامه مراسم افتتاح نمایشگاه "انسان و دریا" محمد حسین طالبیان معاون میراث وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه امروزه باستان شناسی دریا در  جهان موضوعی بسیار مهم و جذاب است خاطرنشان کرد: نمایشگاه "انسان و دریا" ثابت کرد که ظرفیت‌های بزرگی در دستگاه‌های مختلف دولتی برای پرداختن به موضوع میراث فرهنگی وجود دارد.

وی معرفی میراث فرهنگی را به جامعه حائز اهمیت دانست و گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این  آمادگی را دارد که در جهت توسعه همکاری‌ها در زمینه معرفی میراث فرهنگی دریایی با سازمان بنادر و دریانوردی همکاری کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه نمایشگاه "انسان و دریا" در موزه ملی ایران همزمان با هفته ملی حمل و نقل کار خود را آغاز می‌کند گفت: ایرانیان همواره یکی از ملت‌های تأثیرگذار در حوزه دریا بوده اند. هم اکنون نیز کشور ما با توجه به ظرفیت بزرگ ناوگان و بنادر خود یکی از کشور‌های مهم در حوزه دریا به شمار می‌رود.

محمد راستاد ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های موجود، همکاری بین دستگاه‌ها در زمینه معرفی میراث فرهنگی دریایی تداوم داشته باشد  و به زودی بخش دریایی کشور شاهد افتتاح موزه مستقل خود باشد.

شایان ذکر است نمایشگاه "انسان و دریا" از تاریخ ۲۴ آذر ماه لغایت ۲۵ بهمن ماه سال جاری در موزه ملی ایران- موزه ایران باستان جهت بازدید علاقمندان دایر است.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار