۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
یک هفته؛ یک نگاه:

روز‌های اوج بورس ادامه دار است

روز‌های اوج بورس ادامه دار است
کد خبر: ۸۵۴۶۲
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار سهام در سومین هفته آذر ماه با روندی نوسانی همراه بود. رکوردشکنی‌های نیمه اول هفته باعث شد تا شاخص کل بورس در این مدت بتواند اعداد و ارقام جدیدی را تجربه کند. اما از روز سه شنبه نماگر اصلی تالار حافظ تصمیم به اندکی استراحت گرفت. به این ترتیب اصلاح موقت قیمت سهام که از دو ساعت پایانی معاملات روز سه شنبه آغاز شده بود تا نیمه اول بازار روز چهارشنبه ادامه داشت.
اما بازار در دو ساعت پایانی روز چهارشنبه شاهد توقف فشار فروش و خودنمایی خریداران بود. به این ترتیب بورس در هفته گذشته با بازدهی بیش از پنج درصدی و ثبت رکورد‌های جدید در شاخص کل به کار خود پایان داد. این متغیر در سومین هفته آذرماه توانست سطح ۳۴۰ هزار را هم ثبت کند، اما با اصلاحی موقت و عقب نشینی از سقف کانال، در کانال ۳۳۹ هزار پرونده کاری خود را بست.
در هفته‌ای که گذشت رشد بی محابای نرخ دلار یکی از موضوع‌های مورد بحث بود. البته این سیر صعودی که از مرز ۱۴ هزار تومان هم عبور کرده بود، در پایان هفته و با سیاست‌های بازارساز کنترل شد. تا جایی که طی معاملات روز جاری شاهد عقب نشینی این ارز تا محدوده‌های ۱۳ هزار تومان هستیم. تمایل ورود به سطح ۱۲ هزار تومان نیز در این ارز وجود دارد.
از دیگر موارد مهم بازار هفته گذشته، ارایه لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس بود. مفاد مطرح شده در بودجه بخش عمده‌ای از نگرانی‌های بازار را در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی و همچنین حذف معافیت‌های مالیاتی صادرکنندگان از بین برد که یکی دیگر از دلایل قدرت گرفتن سرعت شتاب قیمت سهام بود.
همچنین نگاهی به معاملات بورس کالا هم خالی از لطف نیست. این روز‌ها در این بازار نیز شاهد افزایش نرخ فروش در مقاطع فولادی، فرآورده‌های نفتی و انواع محصولات پلیمری هستیم. رونق معاملات بورس کالا همیشه توانسته است قیمت سهام را در تالار حافظ متاثر کند.
آمار معاملات
در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۰ آذرماه شاخص کل با نزدیک به ۱۷ هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۳۳۹ هزار و ۳۸۷ واحد رسید.
در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۱۳ هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال بالغ شد. حجم معاملات ۲۲ میلیارد و ۱۲۱ میلیون برگه اوراق بهادار بود که بیش از ۲۹ درصد افزایش داشت.
عملکرد گروه حمل نقل
در گروه حمل و نقلی طی هفته‌ای که گذشت شاهد رشد بیش از هفت درصدی شاخص صنعت حمل و نقل بودیم. به این ترتیب این گروه بازدهی بیشتر از میانگین کل بازار داشت.
نگاهی به عملکرد این صنعت و زیر مجموعه هایش نشان می‌دهد از ۱۵ نماد حاضر در گروه حمل و نقل طی مدت مورد بررسی فقط سه نماد اُفتی اندک را در قیمت سهام تجربه کردند. سایر نماد‌های این گروه در این مدت با رشد قیمت سهام توانستد بازدهی‌های خوبی نصیب سهامداران خود کنند.
در این میان نماد شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر، خط دریا بندر و حمل و نقل بین المللی خلیج فارس بیشترین بازدهی‌ها را از آن خود کردند.
جزئیات عملکرد گروه حمل و نقل را در جدول زیر به نقل از نرم افزار رهاورد مطالعه کنید.
 
روز‌های اوج بورس ادامه دار است
پیش بینی بازار در آخرین هفته پاییزی
برای بازار چهارمین هفته آذر ماه کارشناسان روز‌های خوبی را پیش بینی می‌کنند. به نظر می‌رسد روند رو به رشد شاخص کل و رکوردشکنی‌های این متغیر در هفته جاری هم با تکیه بر گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز ادامه داشته باشد.
علاوه بر این در این هفته صنایع کوچک هم می‌توانند گزینه‌های جذابی برای سهامداری باشند.
به نظر می‌رسد طی هفته مورد بررسی بتوان شاهد روز‌های مثبت و پرحجمی در بازار سهام بود و دوره صعودی بازار ادامه دار باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار