۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

آلودگی‌های خورموسی در خلیج فارس کنترل می‌شود

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود مطالعات طرح کنترل بار کل آلودگی وارد به خورموسی طی سال آینده به اتمام رسد و عملیات اجرایی کاهش بار آلودگی خور موسی از سال اینده آغاز شود.
کد خبر: ۸۵۴۶۰
بار کل آلودگی خورموسی در خلیج فارس کنترل می‌شود
 
ضیاء الدین الماسی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: به منظور کنترل بار آلودگی وارد بر منطقه توسط صنایع به خصوص پتروشیمی‌های فعال در منطقه خورموسی از سوی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با جلب همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و نیز واحد‌های پتروشیمی فعال در منطقه اقدام به تعریف طرح ارتقای مدیریت محیط زیست واحد‌های پتروشیمیایی ناحیه ماهشهر شد.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: هدف از این طرح کنترل بار کل آلودگی وارد به خورموسی است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این راستا تاکنون اقداماتی مؤثر صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تعریف پارامتر‌های کمی کیفیت مطلوب آب خورموسی در خلیج فارس اشاره کرد.

وی در ادامه گفته‌های خود به دعوت از صاحب‌نظران دانشگاهی و پژوهشگران و تدوین شرح خدمات مطالعات محاسبه بارآلودگی وارده و نیز تعریف مقادیر مجاز، توافق با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به منظور انجام مطالعات و سهمیه بندی و نیز تعیین سهم هر یک از واحد‌های پتروشیمیایی برای کاهش بار آلودگی تخلیه شده به خورموسی اشاره کرد.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از جلب همکاری شرکت‌های گواهی دهندۀ سیستم‌های مدیریت محیط زیست برای کاهش بار آلودگی تخلیه شده به خور موسی خبر داد.

الماسی تأکید کرد: انتظار می‌رود مطالعات این طرح طی سال آینده به اتمام رسد و عملیات اجرایی کاهش بار آلودگی خور موسی از سال آینده آغاز شود.

وی در ادامه به تدوین دستورالعمل نحوۀ برآورد هزینه‌ها و خسارات وارده به محیط زیست ناشی از آلودگی دریا به مواد نفتی و دیگر مواد اشاره کرد و گفت: هر ساله حوادث منجر به آلودگی نفتی در دریا‌ها رخ می‌دهد که برخی از این حوادث، به محیط زیست دریایی و فعالیت‌های مرتبط صدمه می‌رسانند.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان داشت: طبق قانون حفاظت از دریا‌ها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی، سازمان حفاظت محیط زیست موظف به برآورد خسارت و دریافت غرامت است.

به گفته وی، به منظور رفع اختلاف در نحوه‌ی برآورد خسارت و ارجاع به محاکم قضایی، دستورالعمل نحوه برآورد هزینه‌ها و خسارات وارده به محیط زیست ناشی از آلودگی دریا به مواد نفتی و دیگر مواد با مشارکت نظام فنی – اجرایی کشور تدوین شده و در مرحله تصویب و ابلاغ قرار دارد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: استاندارد پاکسازی سواحل و راهنمای استفاده از مواد پراکنده ساز در دریا نیز از دیگر اقدامات دفتر بوده که طی مشارکت با سازمان ملی استاندارد و نظام فنی اجرای کشور در سال گذشته و شش ماهه اول سال جاری به انجام رسیده است.

وی در ادامه به تدوین استاندارد محیط زیستی برای امکانات و تأسیسات دریافت فضولات نفتی از نفتکش‌ها، کشتی‌ها و شناور‌ها اشاره کرد.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لجن‌های نفتی و آب‌های آغشته به نفت در نفتکش‌ها و کشتی‌ها که حاصل فعالیت آن‌ها روی دریاست، طبق قوانین ملی و بین المللی می‌بایست در بنادر، به صورتی ایمن و همخوان با محیط زیست، تحویل شوند، اظهار داشت: این فضولات نباید در دریا رها شوند.

الماسی اذعان داشت: بر اساس تبصره ۳ ماده ۵ قانون حفاظت از دریا‌ها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی نفتی، سازمان حفاظت محیط زیست، موظف به تدوین و ابلاغ استاندارد‌های محیط زیستی برای این امر بوده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محی زیست تاکید کرد: به همین منظور استاندارد محیط زیستی برای امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از نفتکش ها، کشتی‌ها و شناورها، تدوین و نهایی شده و در مرحله ابلاغ قرار دارد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار