۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

پیش بینی تولید بیش از یک میلیون لارو خاویار در گلستان

در راستای پیگیری دیگر طرح‌های اقتصاد مقاومتی شیلات گلستان، پرونده متقاضیان احداث مزارع ماهیان خاویاری در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته و احداث این مزارع توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی با نظارت شیلات استان در دست اقدام است.
کد خبر: ۸۵۴۳۶

پیش بینی تولید بیش از یک میلیون لارو خاویار در گلستان

مدیر کل شیلات گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی نشست مشترک مابین اداره کل شیلات گلستان و کارشناسان بنیاد مستضعفان کشور، راهکارهای سرمایه گذاری این بنیاد در حوزه آبزی پروری استان گلستان به ویژه بخش میگو و ماهیان خاویاری بررسی شد.

 سید جواد قدس علوی با اشاره به اینکه در این نشست ظرفیت‌ها و طرح‌های اقتصاد مقاومتی شیلات نظیر پرورش میگو و ماهیان خاویاری بحث و تبادل نظر شد، افزود: همچنین گزارشی از برنامه های انجام گرفته در فاز1 مجتمع پرورش ماهیان خاویاری و فاز 2 مجتمع پرورش میگو گمیشان ارائه شد و پشینهاد اجرای طرح پایلوت پرورش ماهیان خاویاری در مجتمع پرورش ماهیان خاویاری گمیشان توسط بنیاد مستضعفان کشور در دستور کار قرار گرفت تا بدین ترتیب سرمایه گذاران و متقاضیان از این طرح الگوبرداری کنند.

به گفته این مقام مسئول در استان گلستان، همچنین شیلات گلستان از بنیاد مستضعفان درخواست کرد تا این بنیاد تکمیل ساخت و سازهای بخشی از فاز 1 مجتمع میگو گمیشان را عهده دار شده و پس از تکمیل این مزارع را در اختیار سرمایه گذاران بومی با توانمندی اقتصادی پایین قرار دهد تا بدین ترتیب شاهد رونق اقتصادی مردم آن منطقه نیز باشیم.

وی در ادامه گفته‌های خود از تشکیل جلسه اداره کل شیلات استان با جمعی از سرمایه گذاران طرح پرورش ماهی در دریا جهت بررسی وضعیت این طرح ها خبر داد و گفت: یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی شیلات گلستان پرورش ماهی در قفس و پن است که در همین راستا تعدادی از سرمایه گذاران بخش خصوصی با حضور در این جلسه گزارشاتی از وضعیت ساخت و سازها، خرید بچه ماهی، اخذ تسهیلات و ... پروژه های خود را ارائه و آمادگی خود را جهت آغاز فعالیت خود اعلام داشتند.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان از اعلام آمادگی شیلات در زمینه همکاری های مورد نیاز سرمایه گذاران جهت تسریع در امور و آغاز هر چه سریع‌تر فعالیت از سوی پرورش دهندگان خبر داد و تاکید کرد: سواحل استان گلستان به دلیل کم‌عمق بودن جهت پرورش ماهی در پن در کشور منحصربفرد است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین در راستای پیگیری دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی شیلات گلستان، پرونده متقاضیان احداث مزارع ماهیان خاویاری در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته و احداث این مزارع توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی با نظارت شیلات استان در دست اقدام است.

قدس علوی همچنین به برگزاری دومين جلسه كارگروه تخصصي مولدسازي ماهيان خاوياري در سطح ملی خبر داد و گفت: در اين نشست علاوه بر پيگيري اجراي مصوبات جلسه گذشته، مسائل، مشكلات و موانع موجود در مولدسازي ماهيان خاوياري در مركز بازسازي ذخاير و برنامه‌ريزي و هماهنگي لازم بين مراكز بازسازي ذخائر براي فصل آتي تكثير مصنوعي ماهيان خاوياري انجام شد.

این مقام مسئول در استان گلستان تاکید کرد: با توجه به كاهش شديد ذخايرطبيعي ماهيان خاوياري در درياي خزر، طي سال هاي اخير موضوع مولدسازي ماهيان خاوياري و توليد مولدين اهلي در دستور كار سازمان شيلات ايران قرار گرفته است.

به گفته وی، اين امر يكي از استراتژي‌هاي مهم بازسازي ذخاير ژنتيكي ماهيان خاوياري در كنار توليد و رهاسازي بچه ماهيان است كه براي جبران كاهش مولدين وحشي در دريا از مولدين پرورشي براي تكثير مصنوعي و توليد و رهاسازي بچه ماهيان حاصل از آن استفاده مي شود.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، تصریح کرد: مركز تكثير و پرورش ماهيان خاوياري شهيد مرجاني يكي از مهم‌ترين مراكز تكثير و پرورش ماهيان خاوياري در كشور است كه از مهم‌ترين اهداف اين  مركز مي توان به توليد و تكثير گونه‌هاي بومي ماهيان خاوياري درياي خزر اشاره كرد.

وی تاکید کرد: پيش بيني مي شود در سال جاري حدود يك ميليون و ۳۰۰ هزار لارو در اين مركز توليد شود.

لازم به ذکر است، مركز بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي ماهيان خاوياري شهيد مرجاني در ۴۵ كيلومتري شمال شرقي گرگان و در ۲۳ كيلومتري امتداد جاده آق قلا ـ گنبد به مساحت ۱۵۰ هكتار مابين روستاي اوچ تپه و چين سيبلي واقع شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار