۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

برنامه ریزی برای تولید میگوی عاری از بیماری در گلستان طی سال ۹۹

مدیر کل اداره شیلات گلستان گفت: با تأکید استاندار گلستان مبنی بر برنامه ریزی منسجم برای تولید میگوی پرورشی در سال آینده، پیگیری‌های لازم با مشارکت و هماهنگی ادارت کل شیلات، دامپزشکی و بهره برداران در حال انجام است.
کد خبر: ۸۵۴۳۵
برنامه ریزی برای تولید میگوی عاری از بیماری در گلستان طی سال ۹۹
 
سید جواد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با تأکید استاندار گلستان مبنی بر برنامه ریزی منسجم برای تولید میگوی پرورشی در سال آینده، پیگیری‌های لازم با مشارکت و هماهنگی ادارت کل شیلات، دامپزشکی و بهره برداران در حال انجام است که امیدواریم سال آینده به تولید ایده‌آل میگو در گمیشان دست یابیم.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، ادامه داد: در همین راستا در کمیته‌ای که به منظور انجام برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری مصوبات جلسات ستاد میگو استان تشکیل شده است، به مسائلی از جمله تعیین تکلیف مستأجران مزارع میگو، برنامه‌ریزی و پیگیری مستمر جهت فصل پرورش جدید، برگزاری جلسات با سرمایه گذاران و رصد ساخت و ساز‌ها و پیشرفت‌های فیزیکی مزارع، تعیین خسارات و اقدام جهت تزریق سرمایه در گردش به مجتمع پرداخته می‌شود.

وی در خصوص تعامل شیلات و دامپزشکی خاطر نشان کرد: شیلات و دامپزشکی همواره در زمان آغاز فصل پرورش میگو در کنار هم و با تعامل با یکدیگر کوشیده اند با کاهش ریسک‌های احتمالی تولیدی مناسب و سالم انجام گیرد.

این مقام مسئول در شیلات گلستان همچنین از بررسی طرح بروز‌رسانی مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان با موضوع بررسی نقشه‌های اصلاحی و احداث مزارع پرورش میگو در فاز یک این مجتمع خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین مقرر شده است تا سازمان دامپزشکی نسبت به بازنگری الزامات بهداشتی ارسالی از سوی اداره کل دامپزشکی گلستان اقدام و سپس این الزامات جدید را با هماهنگی سازمان شیلات ایران به پرورش دهندگان ابلاغ کند.

وی با اشاره به اینکه شیلات و دامپزشکی مزارع ساخته شده توسط شرکت مشاور را بررسی و نواقص فنی را به مرجع ضمیر ابلاغ خواهند کرد، یادآور شد: در همین راستا تیمی متشکل از شیلات، دامپزشکی و تحقیقات طرح ارائه شده از طرف مشاور را از لحاظ  توجیهات فنی و اقتصادی بررسی و تأیید می‌کنند.

وی نقش دامپزشک را در کنار تیم مشاور ضروری دانست و اذعان داشت: براساس توافقات حاصله مقرر شده با توجه به وجود بیماری لکۀ سفید در مجتمع میگو گمیشان در فصل پرورش سال گذشته، از این پس به صورت مستمر یک دامپزشک به عنوان همکار تیم مشاور را همراهی کند.

مدیر کل شیلات گلستان همچنین از برگزاری جلساتی به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز بیماری به مزارع پرورش میگو گمیشان، در سال زارعی آینده خبر داد و گفت: در این جلسه در خصوص پیشنهادات مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری‌های میگو بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: در خصوص تأمین مولد میگو در سال زارعی آینده با توجه به مشکلات متعدد در ورود مولدین عاری از بیماری از خارج کشور مقرر شد، استعلام جمع آوری پیش مولد از مزارع سالم در قشم، بنک و بردستان، به عنوان مزارع فاقد بیماری، از طرف دامپزشکی انجام گیرد و در اسرع وقت تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

قدس علوی خاطر نشان کرد: همچنین سازمان دامپزشکی کشور برنامه‌ریزی‌های لازم را در خصوص تشکیل کمیتۀ همه‌گیرشناسی بیماری‌های آبزیان با عضویت و حضور همکاران تحقیقات شیلاتی و سازمان شیلات و تشکل‌های مرتبط انجام خواهد داد.

مدیر کل شیلات گلستان تراکم ذخیره‌سازی بچه میگو در استخر‌ها را مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این جلسه عنوان کرد و گفت: در خصوص تراکم ذخیره سازی بچه میگو در تمام استان‌ها مقرر شد ضمن جمع آوری پیشنهادات، پس از جمع بندی نظرات کارشناسی، این نظرات، به عنوان دستورالعمل الزامات فنی و بهداشتی تکثیر و پرورش میگو سال ۹۹، تصویب و ابلاغ شود.

وی یادآور شد: همچنین در راستای بهبود وضعیت فیلتراسیون آب‌های استخر‌ها نیز مقرر شد موضوع فیلتراسیون آب از طریق فیلتر‌های کیسه‌ای سه مرحله‌ای در استان انجام گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار