۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵

نحوه برآورد خسارات آلودگی نفتی در دریا‌های کشور تصویب شد

مدیر کل دفتر آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب دستورالعمل نحوه برآورد خسارات آلودگی نفتی خبر داد و گفت: تا پیش از این برای نحوه محاسبه خسارات ناشی از آلودگی نفتی رویۀ مصوبی نداشتیم که مراجع قضایی از آن تبعیت کنند.
کد خبر: ۸۵۴۳۲

نحوه برآورد خسارات آلودگی نفتی در دریا‌های کشور تصویب شد

ضیاءالدین الماسی در گفتگو با خبرنگار مانا به تدوین دستور‌العمل نحوه برخورد خسارات آلودگی نفتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: تا پیش از این برای نحوه محاسبه خسارات ناشی از آلودگی نفتی رویه مصوبی نداشتیم که مراجع قضایی از آن تبعیت کنند.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: این دستورالعمل ابزاری مناسب برای تصمیم گیری قضات و کارشناسان دادگستری جهت رسیدگی به دعاوی خسارات آلودگی نفتی در دریاهای کشور خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، با ابلاغ دستورالعمل نحوه برآورد خسارات آلودگی نفتی، دوره های آموزشی برای کارشناسان و ارزیابان در خصوص آشنایی با نحوه برخورد با خسارات به وجود آمده برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین افزایش تعاملات با قوه قضاییه از دیگر مواردی است که در پی ابلاغ دستورالعمل نحوه برآورد خسارات آلودگی نفتی صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نهایی کردن ساز و کارهای پیش بینی شده در قانون برای دریافت خسارات و هزینه کرد آن در چارچوب بهسازی و بهبود محیط زیست از دیگر مواردی است که در راستایی اجرایی کردن دستورالعمل نحوه برآورد خسارات آلودگی نفتی در دریاهای کشور از سوی محیط زیست به زودی صورت خواهد گرفت.

الماسی تاکید کرد: دستورالعمل نحوه برآورد خسارات آلودگی نفتی در دریاهای کشور تصویب شده و هم اکنون روی سایت نظام فنی اجرایی کشور قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابله با آلودگی های مواد نفتی، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است، هنگامی که حادثۀ نفتی منجر به آلودگی دریایی می شود خسارت وارده بر محیط زیست را برآورد کند.

وی در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان های بنادر و دریانوردی و شیلات باید نسبت به اخذ غرامت و جرایم مربوطه از وارد کننده خسارت، اقدامات لازم را انجام دهد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بر اهمیت تدوین این دستورالعمل تأکید کرد و بیان داشت: پیش از تدوین دستورالعمل نحوۀ برخورد خسارات آلودگی نفتی، روشی برای محاسبه تعیین مبلغ خسارت به صورت مصوب در کشور وجود نداشت.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: بنابراین تدوین دستورالعمل نحوه برخورد خسارات آلودگی نفتی باعث ایجاد وحدت رویه در خصوص نحوه برخورد با خسارات وارده خواهد شد.

الماسی با تأکید بر این که هم اکنون این دستورالعمل به تصویب نهایی رسیده است، اذعان داشت: به منظور تدوین دستورالعمل نحوه برخورد خسارات آلودگی نفتی ، کمیته ای متشکل از دستگاه های ذی‌ربط دخیل بوده اند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار