۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
آقایی در جمع خبرنگاران تاکید کرد:

ضرورت تبدیل بنادر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه ویژه اقتصادی ضرورت است.
کد خبر: ۸۵۴۲۴

به گزارش خبرنگار مانا، بهروز آقایی که در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر چابهار سخن می‌گفت با تاکید بر ضرورت تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه ویژه اقتصادی، اظهار کرد: این مهم باید یکی از اولویت‌ها و نیازهای اصلی کشور در نظر گرفته شود.
وی از جمله علل نیاز به تبدیل بنادر یاد شده به منطقه ویژه اقتصادی کاهش قیمت تمام شده کالا دانست و افزود: در این صورت است که بندر چابهار برای بخش خصوصی جذابیت یافته و وارد کورس رقابت با بنادر منطقه می‌شود.
آقایی ادامه داد: با توجه به حساسیت بندر استراتژیک چابهار و اولویت محور شرق و همچنین حمایت نمایندگان محترم مجلس، انتظار این است که تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه ویژه اقتصادی در قالب طرح  یا لایحه‌ای و با حفظ حقوق مالیاتی کشور در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از جمله دیگر اثرات تبدیل بنادر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی را در مدل سرمایه گذاری مناطق ویژه بندری به صورت بلند مدت ۱۵ و ۲۰ ساله از نوع BOT برشمرد و گفت: با این اقدام میزان اجاره بهای ثابت به نسبت شرایط عادی کمتر می‌شود و اجاره بهای متغیر نیز مشمول 20 تا 25 درصد تخفیف خواهد شد که‌ همگی زمینه ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم می‌کند.
وی قابلیت جذب ترافیک دریایی و کالایی برای پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی را از جمله منافع تبدیل بنادر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی دانست و افزود: برقراری ارتباط تجاری بین المللی، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، ترانزیت و ترانشیپ از دیگر مزایای مناطق ویژه اقتصادی بندری است که می‌تواند با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در بندر چابهار شامل این بندر نیز بشود.
آقایی با اشاره به تفاهم نامه فی مابین وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل و نقل هند، تصریح کرد: با منطقه آزاد شدن بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار یکی از شروط این تفاهم نامه اجرایی شده و زمینه رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش فراهم می‌شود.
وی با بیان این که در مناطق ویژه اقتصادی امکان استفاده از تسهیلات ارزی به منظور توسعه زیرساخت ها از محل صندوق توسعه ملی وجود دارد، اظهار کرد: تسهیل انجام فعالیت های ارزش افزوده و ورود تجهیزات و امکان ترانزیت کالا به منطقه ویژه اقتصادی توسط شخص حقوقی بدون ملاحظه میزان مشارکت سهام داخلی و خارجی از دیگر مزایای مناطق ویژه اقتصادی بندری است که امیدواریم شامل حال بنادر چابهار نیز بشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با یادآوری اینکه مناطق ویژه اقتصادی نیز از امتیازات مناطق آزاد تجاری برخوردار است خاطرنشان کرد: امکان ورود کالا و مواد اولیه بدون پرداخت عوارض گمرکی، سود بازرگانی و ثبت سفارش، معافیت در مجموع ارزش افزوده و مواد داخلی به کار رفته در تولید محصول هنگام ورود به کشور، صادرات کالا و تجهیزات به خارج پس از اعمال تغییرات در کالا و تجهیزات مشمول مقررات منطقه، اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی مطابق قوانین منطقه و فروش و انتقال کالا به صورت تجاری مجاز از جمله این امتیازهای مناطق ویژه اقتصادی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار