۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

اعلام آمادگی محیط زیست جهت ایجاد بانک اطلاعاتی دریای خزر

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از آمادگی سازمان حفاظت محیط زیست جهت ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه هواشناسی و آب‌شناسی دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۲۲

اعلام آمادگی محیط زیست جهت ایجاد بانک اطلاعاتی دریای خزر

به گزارش خبرنگار مانا، معاون محیط ‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی آب‌شناسی دریای خزر گفت: بر خلاف تأکید مفاد تفاهم‌نامه میان کسپکام(CASPCOM) و کنوانسیون تهران بر تبادل اطلاعات در زمینه هواشناسی و آب‌شناسی در دریای خزر این کار انجام نمی‌شود از همین رو سازمان محیط ‌زیست آماده همکاری برای ایجاد بانک اطلاعاتی در این زمینه است.

احمد رضا لاهیجان‌زاده افزود: دریای خزر غنای زیادی در زمینه انواع منابع معدنی دارد از این رو از پتانسیل اقتصادی بالایی برخوردار است بنابراین کشورهای حاشیه پروژه‌های متعددی را در ارتباط با این پتانسیل یا اجرا کرده‌اند و یا در حال اجرا هستند که قطعاً این روند می‌تواند به خزر آسیب وارد کند.

به گفته وی، کمیته هماهنگی هواشناسی، آب‌شناسی و مراقبت محیطی دریای خزر (CASPCOM) یک کمیته منطقه‌ای بین کشورهای حاشیه دریای خزر است که هدف برقراری ارتباط علمی و فنی بین پنج کشور اطراف خزر را دنبال می‌کند. جلسات منطقه‌ای این کمیته، سالی یک بار و به طور چرخشی هر سال در یک کشور برگزار می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: آخرین جلسۀ کنوانسیون تهران در ترکمنستان با موضوع اقتصاد آبی برگزار شده بود که نشان می‌دهد جهت‌گیری کشورها به سمت برنامه‌های اقتصادی و بهره‌برداری از خزر معطوف شده است که البته کشورها در کنار اجرای برنامه‌های خود بر حفاظت از این عرصۀ آبی هم تأکید کردند.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت حفاظت از دریای خزر کنوانسیون تهران با هدف حفاظت از محیط زیست خزر در سال ۲۰۰۳ به تصویب پنج کشور حاشیه دریای خزر رسید و در سال ۱۳۸۵ تمام کشورهای حاشیه خزر متعهد شدند که به آن پای‌بند باشند و در پی آن ۲۲ مرداد به عنوان روز جهانی دریای خزر نام‌گذاری شد.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه دریای خزر ۴۰۰ هزار کیلومتر مساحت دارد و از غنای بالایی در تنوع زیستی برخوردار است، گفت: در دریای خزر بیش از ۴۰۰ گونه آبزیری، شناسایی شده و این دریا علاوه بر تنوع زیستی از پتانسیل اقتصادی خوبی نیز برخوردار است که این موضوع برای کشورهای حاشیه دریای خزر از اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر پروژه‌های متعددی درباره دریا در حال اجرا و در دست مطالعه دارند، گفت: این پروژه‌های اقتصادی می‌توانند آسیب‌هایی برای دریای خزر به دنبال داشته باشد، در آخرین کنفرانس دریای خزر که در کشور ترکمنستان برگزار شد بیشتر برنامه‌ها در این دریا به برنامه‌های اقتصادی معطوف می‌شد اما نکتۀ امیدوارکننده این بود که هر پنج نخست‌وزیر کشورهای حاشیه دریای خزر اعلام کردند که به حفظ محیط دریا پایبند هستند.

لاهیجان‌زاده با تأکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع در حفظ محیط زیست دریای خزر مباحث مربوط به آب است، افزود: پایش منابعی که به دریای خزر وارد می‌شوند و مدیریت منابع آب و بارش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است که باید به طور مداوم مورد پایش و اندازه‌گیری قرار گیرند زیرا نتایج به دست آمده از آن می‌تواند پایه و اساسی برای مطالعات پژوهشی در خزر باشد، بر این اساس سال ۲۰۱۳ تفاهم‌نامه‌ای بین کپسکام و کنوانسیون تهران با هدف تبادل اطلاعات به ویژه در حوزه آب و هواشناسی منعقد و در آن بر همکاری و تبادل اطلاعات مستمر تأکید شد اما هنوز آن تأکید محقق نشده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: تقاضای ما این است که نسبت به ایجاد یک سامانۀ تبادل اطلاعات در زمینه هواشناسی و آب‌شناسی اقدام شود تا تمام اطلاعات مربوط به این بخش‌ها در اختیار کشورهای حاشیه دریای خزر و کنوانسیون تهران قرار گیرد از این رو سازمان حفاظت محیط زیست این آمادگی را دارد که برای راه‌اندازی بانک اطلاعات دریای خزر همکاری کند.

در نشست بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب‌شناسی و هواشناسی دریای خزر که به مدت دو روز (۱۹ و ۲۰ آذرماه) در سازمان هواشناسی برپاست نمایندگانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان حضور دارند که به بحث و بررسی در زمینه‌های مختلف دریای خزر از جمله تراز آب، آلودگی و فعالیت‌های اقتصادی در این پهنه آبی خواهند پرداخت.

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار