۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

کمیته هماهنگی هواشناسی آبشناسی دریای خزر افتتاح شد

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی ایران از عزم جدی اعضای کمیته هماهنگی هواشناسی آبشناسی دریای خزر بر تسریع در اجرای مفاد موافقتنامه و رسیدن به اهداف اصلی آن، برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی هواشناسی آبشناسی دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۱۹
کمیته هماهنگی هواشناسی آبشناسی دریای خزر افتتاح شد
 
به گزارش خبرنگار مانا، دکتر سحر تاجبخش در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی آبشناسی دریای خزر  گفت: CASPCOM، بیش از پنج سال از تصویب موافقت نامه همکاری هواشناسی آب شناسی دریای خزر توسط نمایندگان دولت‌های عضو این مجموعه می‌گذرد و عزم جدی اعضای این کمیته بر تسریع در اجرای مفاد موافقتنامه و رسیدن به اهداف اصلی آن، برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی هواشناسی آبشناسی دریای خزر، است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی ایران ادامه داد: برای رسیدن به این مهم گام‌های مهمی توسط اعضای کمیته در طی نشست‌های قبلی برداشته شده است که شامل تعیین ماموریت و راهبرد، اهداف و ساختار برنامه و همچنین شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی برنامه است.

به گفته وی، هدف بعدی پیش روی ما تعیین برنامه‌های عملیاتی در سطح ملی و منطقه است که امیدوارم با همکاری و مشارکت همه اعضای جلسه به این مهم دست یابیم.

وی خاطرنشان ساخت: گام مهم دیگری که امیدوارم در این نشست بتوانیم به آن دست یابیم، تصویب مقررات داخلی کمیته است که زمینه را برای تسریع در حرکت رو به رشد کمیته ایفا کرده و امکان مشارکت هر چه بهتر کشور‌های حاشیه دریای خزر را در برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی آب و هواشناسی این پهنه آبی فراهم می‌کند.

تاجبخش تصریح کرد: طی چهار سال گذشته که اولین پیش نویس این مقررات مورد بحث و بررسی قرار گرفت، پیشنهادات متفاوتی در این زمینه توسط اعضای کمیته ارائه و بررسی شد که امیدوارم بتوانیم در این نشست به پیشرفت چشمگیری در تصویب این مقررات نائل شویم.

وی بیان داشت: طی چند سالی که از فعالیت‌های کمیته می‌گذرد، شاهد پیشرفت‌های روزافزون کشور‌های حاشیه دریای خزر در زمینه توسعه شبکه پایش، ارائه خدمات هواشناسی آبشناسی به کاربران ساحلی و دریایی و همچنین فناوری اطلاعات در گزارش‌های ملی اعضا بودیم که این مهم را می‌توانیم از ثمرات و نتایج فعالیت‌های کمیته CASPCOM در ایجاد ارتباط مستمر و سازنده میان کشور‌های حاشیه دریای خزر و بهره گیری از تجارب و فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه هواشناسی آبشناسی بدانیم.

رئیس سازمان هواشناسی ایران تاکید کرد:  تلاش ما به عنوان اعضای کمیته CASPCOM استمرار این حرکت رو به رشد در راستای اجرای برنامه یکپارچه کمیته خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تبادل اطلاعات هواشناسی و آبشناسی بین کشور‌های عضو کمیته چند سالی است که در حال انجام است و زمینه را برای انجام فعالیت‌ها و تحقیقات مشترک بین کشور‌ها تا حدود زیادی فراهم کرده است، گفت:  این تحقیقات در زمینه‌های مختلف هواشناسی و آبشناسی قابل انجام است که می‌توان عمده‌ترین آن‌ها را ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر دریای خزر عنوان کرد.

به گفته وی، این اثرات در حال حاضر به گونه‌ای چشمگیر بر دما، بارش و تراز آب این دریا تاثیر گذاشته و بررسی روند این تغییرات و نحوه تاثیر آن بر محیط زیست و ساحل نشینان از موضوعات مهمی است که قابل پیگیری و انجام توسط محققان این کشور‌ها است.

وی با بیان اینکه این نشست در حالی صورت می‌گیرد که ما همچنان شاهد روند کاهشی تراز آب دریای خزر هستیم و در صورت تداوم این روند، امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور‌های حاشیه این دریا وجود دارد، تاکید داشت: تسریع در تهیه، تصویب و اجرای برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی وضعیت هواشناسی آبشناسی دریای خزر می‌تواند به عنوان گامی مهم در زمینه شناخت عوامل موثر در این پدیده و ارائه راهکار‌های مناسب برای تصمیم گیران در سطح ملی و منطقه‌ای قلمداد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اذعان داشت: دریای خزر به عنوان یک آبراه مهم و حیاتی در زمینه تبادلات تجاری بین کشور‌های عضو شناخته شده و بخش عمده‌ای از خدمات سازمان‌های هواشناسی آبشناسی کشور‌های عضو به ارائه خدمات به ناوگان حمل و نقل دریایی اختصاص دارد.

به گفته وی،  یکی از اهداف اصلی کمیته ارتقاء زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء کمی و کیفی خدمات ارائه شده به این شناور‌ها بوده و در این راه سعی بر این است که از کلیه امکانات موجود در کشور‌های عضو برای پوشش کامل دریای خزر استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های توسعه شبکه پایش، استفاده از ناوگان تجاری کشور‌های عضو برای مشارکت در برنامه دیدبانی داوطلبانه کشتی‌ها (VOS) است، بیان داشت:  سعی خواهد شد تا از این بستر برای تسریع در رسیدن به اهداف برنامه کمیته در بخش پایش استفاده بهینه به عمل آید.

رئیس سازمان هواشناسی ایران، تاکید کرد: فعالیت‌های اکتشاف و استخراج نفت در بخش‌های مختلف دریای خزر از دیرباز وجود داشته و در سال‌های اخیر دامنه این فعالیت‌ها گسترش چشمگیری داشته است، حضور گسترده شرکت‌های نفتی در دریای خزر و تاسیس سکو‌های استخراج و اکتشاف در بخش‌های مختلف این دریا، نیاز این صنعت را به دریافت خدمات تخصصی هواشناسی آبشناسی، از پایش و پیش بینی شرایط دریا تا انجام مطالعات در زمینه طراحی سازه‌های فراساحل، افزایش داده است.

به گفته دکتر تاجبخش  این امر مستلزم سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت‌های پایش و پیش بینی هواشناسی آبشناسی در دریای خزر بوده و شرکت‌های نفتی به عنوان یک از حامیان برنامه‌های کمیته CASPCOM، می‌توانند نقش مهمی را در رسیدن به اهداف اصلی کمیته ایفا کنند.

وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: یکی از معاهده‌های امضاء شده میان کشور‌های حاشیه دریای خزر، کنوانسیون زیست محیطی تهران است که مسائل مربوط به محیط زیست دریایی و مناطق ساحلی این دریا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد:  با توجه به حساسیت بالای دریای خزر به آلودگی و پایین بودن توان خود پالایندگی این دریا، همکاری با این کنوانسیون در دستور کار کمیته قرار داشته و تفاهم نامه‌ای نیز در این زمینه به امضا رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: موارد همکاری بین این دو نهاد منطقه ای، تهیه داده‌های مورد نیاز هواشناسی آبشناسی برای کمک به ارزیابی‌های زیست محیطی و همچنین تحقیقات مشترک در زمینه انتقال آلاینده‌ها و ارزیابی اثرات آن خواهد بود که امید است با تسریع در رسیدن به اهداف کمیته، گام‌های مهمی در زمینه همکاری‌های زیست محیطی کشور‌ها انجام شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار