۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

لزوم دسترسی کشورهای عضو تراسیکا به خلیج فارس از طریق ایران

لزوم دسترسی کشورهای عضو تراسیکا به خلیج فارس از طریق ایران
معاون حمل‌ونقل به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیئت جمهوری اسلامی ایران در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد کریدور ترانزیتی اروپا- قفقاز- آسیا موسوم به تراسیکا و همزمان؛ چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا حضور یافت.
کد خبر: ۸۵۴۰۴

به گزارش مانا، بزرگداشت بیستمین سالگرد کریدور ترانزیتی اروپا- قفقاز- آسیا موسوم به تراسیکا و همزمان؛ چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا در آذرماه سال جاری به میزبانی جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد و شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیئت جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کرد.

در این راستا؛ با تمرکز بر رویکرد توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل کشور مبتنی بر رونق تجارت و مبادلات اقتصادی با کشورهای عضو تراسیکا و حتی فراتر از آن؛ پیشنهادهای اجرایی و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران به اعضای حاضر در نشست ارائه شد.

محورهای اساسی اهم ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در سه بخش ارائه شد که به شرح زیر است:

لزوم بهره‌مندی کشورهای عضو تراسیکا از موقعیت برجسته جغرافیایی ایران در فراهم ساختن امکان دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان

 با توجه به بهره‌مندی کشور از زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی در تمامی شقوق جاده‌ای؛ ریلی؛ دریایی و هوایی و نیز امکانات نرم افزاری نظیر سامانه‌های جامع حمل‌و نقلی و تبادلات الکترونیکی اسناد و همچنین عضویت کشور در کنوانسیون‌های معتبر نظیر تیر و تیرالکترونیک؛ پیشنهاد شد ماهیت این کریدور از شکل تقریبا سنتی آن به کریدور الکترونیکی ترانزیتی ارتقا یابد. بدین ترتیب فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربیات در حوزه نرم افزاری بین کشورهای عضو فراهم خواهد شد.

تراسیکا فضایی مناسب برای اقدامات مشترک کشورهای عضو در زمینه سرمایه گذاری در احداث و توسعه زیرساخت های حمل‌و‌نقلی؛ به‌ ویژه اتصالات زمینی اعم از جاده‌ای و ریلی با کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران؛ علی الخصوص ترکیه؛ آذربایجان و ارمنستان و همچنین توسعه بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی است؛ لذا ضمن اعلام آمادگی برای این اقدامات مشترک؛ بر ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری خارجی در کشور و مشوق ها برای ارائه به سرمایه گذاران تأکید شد.

در هر صورت؛ اکنون با توجه به همگرایی و همدلی شکل گرفته فی مابین کشورهای عضو؛ بازیگران اصلی حوزه حمل‌و نقل و ترانزیت؛ اعم از تجار؛ صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی؛ امکان ورود به این برنامه را دارند و انتظار می‌رود به عنوان ایفا کنندگان نقش اصلی رونق ترانزیت؛ به این برنامه ورود کنند

گفتنی است؛ امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی و دبیر ملی تراسیکا، همچنین و  حامدرضا حیدری معاون وی و کارشناس تراسیکا ، آدم نژاد را در این اجلاس همراهی کردند.

در ادامه این گزارش یادآور می‌شود؛ جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ شمسی به‌ عنوان چهاردهمین کشور عضو تراسیکا به این برنامه پیوست. از آنجا که ایران تنها مسیر جاده‌ای برای کریدور مزبور به‌شمار می‌آید، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.

شایان ذکر است؛ شاخه جنوبی کریدور تراسیکا از ایران معرفی شده است که از مرز ترکمنستان وارد ايران و سپس از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه می‌شود. در عین حال افزایش همکاری و همگرایی در منطقه، هماهنگی اصول ترانزیتی و ایجاد ارتباط بین بازارهای تولید و مصرف در آسیای ‌مرکزی، امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در پروژه‌های ترانزیت کالا، افزایش اعتبار سیاسی و بین‌المللی کشور و ایجاد اشتغال جدید در کشور به دنبال توسعه روابط با منطقه را می‌توان جزو اهداف اساسی الحاق ایران به کریدور تراسیکا دانست.
 

ارسال نظرات
آخرین اخبار